Balkon, 2002. j̼lius

 

bli Gbor
A tgul fotovilgegyetem

Besz̩lget̩s a houstoni FotoFesten killt Eperjesi ̪gnessel

"A hagyomnyos f̩nyk̩pez̩s talakulsba szeretn̩nk beavatni a ltogatkat" - mondta Wendy Watriss, a 2002 mrciusban lezajlott, kilencedik houstoni FotoFest mv̩szeti igazgatja, aki szerint "a mai fotmv̩szet egyik legszembetnbb fejlem̩nye az ez̹st-zselatin k̩p thelyezd̩se a 'r̦gztetlen k̦zvett k̦zeg' k̩pl̩keny ter̩be". Az egy hnapon t tart killts 150 rendezv̩ny̩re 128 killthelyen ker̹lt sor. Harminc killtst a FotoFest rendezett, mg a țbbit m̼zeumok, gal̩rik, non-profit szervezetek ̩s vllalati szponzorok. Classicism and Beyond ̦sszefoglal cmmel klasszikus ̩s kortrs fot egyenrang̼ mdon ker̹lt killtsra. A rendezk a mai fotkult̼ra sokszns̩g̩t, technikai gazdagsgt kvntk bemutatni.

bli Gbor: A țrt̩neti anyag f bemutatjt a kora huszadik szzadi "festi fot", az akkoriban vilgszerte elterjedt piktorializmus orosz vltozata adta. A ltvny finom, ̩rz̩ki megragadsra țrekv fotzst a harmincas ̩vek szovjet kult̼rpolitikja burzso dekadencinak b̩lyegezte ̩s betiltotta. Hogyan j̦tt l̩tre ez a mostani killts?

Eprjesi ̪gnes: Errl az anyagrl - k̹l̦n̦sen Nyugaton - nem is lehetett tudni. Mihail Goloszovszkij orosz m̩rn̦k a hetvenes ̩vekben kutatta fel e mveket. Magngyjtem̩nye adta a houstoni killts javt. A tovbbi n̩gy, klasszikus anyagot fel̦lel killtson a trsadalmi ̩rz̩kenys̩g dokumentumfot szerepelt.

.G.: A FotoFest msik meghatroz k̩r̩d̩sk̦r̩t a hagyomnyos fot mai felolddst, alkalmazsainak megsokszorozdst egy tfog vlogats mutatta be New Technology and Mixed Media cmmel vide vett̩seken, internetes mv̩szeten, disc jockey performanszokon, digitlis nyomatokon ̩s f̩nyszobrokon kereszt̹l. A FotoFest alapjn, merre tart ma a nemzetk̦zi fot?

E.̪.: Az ig̩ny, hogy a formv̩szet hatrai kitgulajanak, el̩g egy̩rtelm. Ebbl a szempontbl a Blumenthal Sheet Metal cm csoportos killts volt a legizgalmasabb. Az orosz piktorializmussal egy̹tt ez jelentette a fesztivl gerinc̩t. Egyenrang̼k̩nt lltottk ki a technikai, eszt̩tikai ̩rtelemben klasszikus k̩peket, ̩s a kamera jelenl̩t̩re nem felt̩tel n̩lk̹l ̩pt, az izgalmas installlst a k̩pek egyen̩rt̩k velejrjnak tekint fotogrfit. A klasszikus ̩rt̩kek ̩s a friss ks̩rletezkedv egymst felt̩telez jelenl̩te egyben a rendezk llsfoglalst is kifejezte a fot helyzet̩vel kapcsolatban. Hogy az ̼j ̦tleteken alapul mvek mv̩szetnek tekinthetek-e vagy nem, piaci ̩rtelemben sem k̩rd̩s. Az taln megfogalamzdhat n̩hny fejben, hogy mindez fotmv̩szet-e, vagy sem, ̩s hogy mi̩rt kell ezeknek a mveknek ̩pp a fotmv̩szet vilgba "beletaposni". n azt ̩reztem, hogy ez az ̼j utakat keres mv̩szet nem szenved identits vlsgban, nem szeretne minden ron a hivatalos fotmv̩szet r̩sz̩v̩ vlni. A klasszikus fotmv̩szet ̩rzi ̼gy, hogy sz̹ks̩ge van a v̩rfrisst̩sre. Elemi ̩rdeke, hogy minden, ami a fotval akr tvolrl is kapcsolatba hozhat, valban r̩sze legyen a fots ̩letnek. Minden mv̩szeti g igyekszik bel̹lrl is tgtani a maga hatrait: tfed̩sek, hatresetek nem csak k̹ls hatsok k̩nyszert ereje r̩v̩n, j̦nnek l̩tre. Nem fordulhat el, hogy egy mv̩sz, mivel msok nem tudjk a megfelel cmk̩vel elltott polcra fel̹ltetni, k̩t sz̩k k̦zt a pad al esik. Inkbb az ellenkezje țrt̩nik, az, hogy mindk̩t ter̹let szvesen ltja.

.G.: Melyek voltak a legeredetibb ̦tletek?

E.̪.: Paul Smith londoni mv̩sz̩ volt az egyik legkiemelkedbb munka a Blumenthal Sheet Metal cm killtson. Akci cm sorozatnak a fszereplje. Supermank̩nt veti ki magt kisrep̹lg̩pbl, f̼rg̩ppel a kez̩ben, ugrik t egyik ̩p̹letbl a msikba sok emelet magassgban, James Bond-k̩nt ̩r f̦ldet ejternyj̩vel - mindig bevet̩sre k̩szen. A digitlis manipulci szinte minden lehets̩g̩t kihasznlta. ̪tvilgts fel̹letekre kasrozott, duratrans nyomatai hatalmas f̩mkeretekben a mennyezetrl lgtak le ̼gy, hogy a n̩zpontunk azonos volt az ̦narck̩peket felvev kamer̩val. A Zone V. csoport mos-szrtg̩pek szrin fennakadt, elnemezesedett hztartsi hullad̩kbl nyeri munki alapanyagt: textilszlak, haj, szr, prnatoll, zsebkend, aprp̩nz, buszjegy, mind belekeveredik ebbe az anyagba. Ebbl a nemesnek ̩ppen nem nevezhet anyagbl k̩sztik nagyon is elegns szabsvonal̼ ruhak̦ltem̩nyeiket. A ruhkrl k̩sztett divatfotk ̩s maguk a ruhk is ki voltak lltva. Gy̦ny̦rek voltak a n̩met Andreas M̹ller-Pohle japn arcokrl k̩sztett videjbl digitlisan kinagytott portr̩k. A k̩pek aljn japn karakterek kalligrafikus sora llt - a katalgus szerint a m filozfiai jelent̩sr̩tegek̩nt, nem vilgos, hogy hogyan-, de az that tekintetek az elmozdult arcokban krptoltak ez̩rt.

.G.: Megfigyelhetek-e orszg-specifikus trendek?

E.̪.: Nem kapott kiemelt szerepet egy-egy ter̹let. Nem volt olyan mesters̩gesen felkorbcsolt ̩rdekld̩s, mint mondjuk amilyen pr ̩ve New Yorkban Kna irnt volt tapasztalhat. Helyzeti elny̹kbl kifolylag sok latin-̩s d̩l-amerikai mv̩sz volt jelen. Az egyik k̹l̦n megrendezett csoportkilltsukon szerepl d̩l-amerikai mv̩szek k̦z̹l Alexander Apstol nev̩t emeln̩m ki. Laktelepi ̩p̹letekrl k̩sz̹lt felv̩teleken kiretuslta, vagy vakablakk alaktotta az ablakokat. Bunkerszer ̩p̹leteket lttunk gy, k̹l̦n̦s, ers hangulattal.

.G.: Miben k̹l̦nb̦ztek a kereskedelmi gal̩rik killtsai a non-profit, m̼zeumi bemutatktl?

E.̪.: Az eladhatsg egy kereskedelmi gal̩rinak l̩tk̩rd̩s. Ez̩rt ezekben a gal̩rikban țbb volt a klasszikus ̩rtelemben sz̩pnek nevezhet anyag. Egy̹ttmk̦d̩sekre is volt p̩lda. A francia Georges Rousse p̩ldul, akinek egy kereskedelmi gal̩riban mutattk be hatalmas installciirl k̩sztett felv̩teleit, a FotoFest meghvsval n̩hny ̼j, helyspecifikus installcit k̩sztett a belvros egyik r̩gi, jelenleg hasznlton kv̹li ̩p̹let̩ben.

.G.: Milyen nem mv̩szeti int̩zm̩nyek rendeztek fots anyagokbl killtst?

E.̪.: P̩ldul a Holokauszt M̼zeum, vagy a Gyermekm̼zeum, de szerveztek trlatokat egyetemek ̩s k̦nyvtrak is. Annyian ltogatnak a vrosba a FotoFest miatt, hogyha siker̹l ̩pp arra az idre fotkilltst idzteni, akkor nagyon megemelkedik a ltogatk szma. Țbb killts csak lazn kapcsoldott a FotoFesthez, a Kortrs Mv̩szeti M̼zeumban p̩ldul egy fantasztikus William Kentridge retrospektv killtst rendeztek.

.G.: Volt-e k̹l̦n tematikus fkusza a killtsoknak?

E.̪.: Nem volt. A "nmv̩szet" vagy "kisebbs̩gi mv̩szet" nem szerepelt k̹l̦n kategriak̩nt ̼gy, amint az az elm̼lt ̩vtizedben msutt oly gyakran lthat volt. A szervezk a k̩t v̩gpont kijel̦l̩s̩vel letett̩k a maguk vokst, a țbbi killtst az int̩zm̩nyek maguk szervezt̩k. A FotoFest anyagi tmogatst ny̼jtott sok int̩zm̩nynek, egy̩bk̩nt pedig a koordintor szerep̩t țlțtte be. Mivel a siker miatt sok p̩nzzel rendelkeztek a tmogatsra, szinte minden int̩zm̩ny a r̩sz̩v̩, szereplj̩v̩ kvnt vlni a rendezv̩nynek. Az ̦nszervezd̩s miatt ttekinthetetlen m̩ret esem̩ny-halmazz dagadt az eg̩sz. A rendezk azonban a helysznen ̩s a katalgusban is jl s̼lyoztk a l̩nyeges dolgokat, s gy v̩g̹l nem maradt hiny̩rzete az embernek. egfeljebb egy csom killitst nem tudott megn̩zni.

.G.: A FotoFest egyik cs̼cspontja a jt̩konysgi rver̩s volt.

E.̪.: Țbb mint kilencven alkot munkit rverezte el a Sotheby's fotogrfiai osztlynak meghvott igazgatja. A nagy presztzs rver̩sre mv̩szek ̩s gal̩risaik egyarnt adhattak be mveket. Minden m szzdollros kikiltsi rrl indult. Andrej Csezsin orosz mv̩sz k̩pe ̩rte el a legmagasabb rat, 1900 dollrt. Az ̦tvendollros bel̩pjegyekbl befolyt p̩nz houstoni llami iskolk fots projektjeit tmogatja. Az eladsok ̦sszege pedig a FotoFest k̹l̦n esem̩nyeinek finanszrozst ̩s a Portfolio Review-ra meghvott emberek k̦lts̩geihez val hozzjrulst segti.

.G.: Andrej Csezsin k̩p̩t Anya Tish gal̩ris adta be az rver̩sre. Tish-t k̦zelebbrl is megismerhetted, hiszen nla lltottl ki. Hogyan kezdd̦tt a kapcsolatotok?

E.̪.: A prizsi fotvsron a Vintage Gal̩ria r̩gi magyar anyaga - Acz̩l Mrta k̩pei - keltett̩k fel a FotoFest mv̩szeti vezetinek ̩rdekld̩s̩t. k indtvnyoztk azt, hogy Tish bemutassa ezeket a k̩peket. Tish - aki lengyel szrmazs̼, ̩s Kelet-Eurpra szakosodott, mfaji megk̦țtts̩g n̩lk̹l - felt̩tele az volt, hogy egy kortrs magyar mv̩szt is killthasson. Pcze Attila, a Vintage vezet̫je int̩zett mindent. n csak praktikus dolgokrl leveleztem vele. A szem̩lyes tallkozs v̩g̹l nagyon megnyugtat volt ̩s nagyon j viszony alalkult ki.

.G.: Mi volt a k̦z̦s szl az Acz̩l Mrta anyag ̩s a Tled vlasztott k̩pek k̦z̦tt?

E.̪.: Acz̩l fotin mindennapi trgyak, konyhai eszk̦z̦k lthatk. Az ̩n killtott k̩peim trgya a legh̩tk̦znapibb hzimunka. A nagyon elt̩r megfogalmazs miatt ez a k̦z̦s szl a killtson mr nem volt annyira ltvnyos.

.G.: Hogyan vlasztotttok ki a killtsra ker̹l k̩peidet?

E.̪.: A Szorgos kezek sorozatbl szeretett volna killtani. K̹ldt̹nk neki egy CD-t, amirl kivlasztott n̩hny k̩pet, țbbek k̦z̦tt azt, amit azutn a katalgusban ̩s a meghvn is felhasznlt. Ez a k̩p lett a kiindulpont. Megmondta, hogy milyen m̩ret k̩pekre gondolt, hogy nagy k̩pekbl mennyi f̩r ki. Ezt figyelembe v̩ve lltottuk ̦ssze a teljes anyagot, a sajt beltsunk alapjn. V̩g̹l hrom nagy k̩p, 6 kism̩ret, egyenk̩nt 4 db-os sorozat, ̩s a Szorgos kezek cm k̦nyv ker̹lt bemutatsra.

.G.: Hogyan alaktotttok ki az rakat?

E.̪.: Attilval tisztztk a minimum rat, amit a helysznen korrigltunk. K̦r̹ln̩zt̹nk a țbbi killtson, ̩s Tish ̼gy gondolta, hogy nyugodt szvvel emeli meg az itthonrl k̹ld̦tt rakat. A nagym̩ret k̩peimet v̩g̹l 1500 dollr̩rt adta, ami egy ers k̦z̩prnak felel meg. A k̩p m̩rete, technikja, a kivitelez̩s mins̩ge, ̩s a gal̩ria presztzse jel̦li ki az r kialaktsnak a jt̩kter̩t. Enn̩l sokkal f̦ljebb csak ̼gy lehet menni, ha az illet mv̩sz mr ismert, befutott hress̩g.

.G.: Milyen sajtvisszhangja volt a killtsodnak?

E.̪.: Az ArtPapers nev mv̩szeti folyiratban k̦z̦lnek hamarosan egy rst, a helysznen k̩sztett interj̼ alapjn, sszel pedig k̩pek fognak megjelenni dupla oldalon egy msik ̼jsgban. Ezeket mind Tish szervezte.

.G.: Hogyan szervezte meg Tish a killts megnyitjt?

E.̪.: Komoly erfeszt̩seket tett, hogy a FotoFesten a Portfolio Review miatt jelen l̩v prominens szem̩lyis̩gek elltogassanak a gal̩rijba. Siker̹lt el̩rnie, hogy a vend̩gek szmra indtott busz programjba bevegy̩k a killts megtekint̩s̩t. Ez megnyit eltti program volt. A megnyitra a țrzsk̦z̦ns̩ge j̦tt el, ̩s sok olyan ember, akit ̹zleti szempontok miatt tartott fontosnak meghvni.

.G.: Miben k̹l̦nb̦zik az amerikai a magyar k̦z̦ns̩gtl?

E.̪.: Nagyon nyitottak ̩s ̩rdekldk. Sok k̩rd̩s̹k volt, rengeteg asszocicijuk, ̩s nem izgatta ket, ha mell̩trafltak. Ezenkv̹l vsrolnak is. Nem az̩rt, mert gazdagok, hanem mert ̼gy gondoljk, hogy eredeti mvek n̩lk̹l nincs laks vagy irodadekorci. Nem posztert vagy naptrt raknak a falra. Ugyan̼gy kimondatlan k̦zmegegyez̩st k̦vetnek, mint mindenhol. Csak ott a k̦zmegegyez̩s az, hogy eredeti ember vagy, eredeti zl̩ssel, ez̩rt eredeti mveket kell venned, nem pedig az, hogy Klimt vagy Van Gogh j fest, ̩s nagyot nem hibzhatunk, ha posztereiket tessz̹k a falra sz̩pen bekeretezve. A kortrsak rai radsul teljesen el̩rhetk. Nem kell jobban k̹szk̦dni ̩rt̹k, mintha mondjuk egy ̼j mosg̩pet akarnl venni. Ez̩rt a megvsrolhat alkotsok piaca hatalmas. Az emberek nagy r̩sze nem befektet̩sk̩nt vesz kortrs mvet, hanem az̩rt, mert egyszeren megtetszik neki, ̩s ̦r̦m̩t leli benne, ha hazaviheti.

.G.: A FotoFest legmozgalmasabb esem̩nye a Portfolio Review.

E.̪.: A mv̩szek elhozzk a portfolijukat, ̩s m̼zeumigazgatkkal, kurtorokkal, lapszerkesztkkel, fotfesztivlok vezetivel ̩s fot̹gyn̦k̦kkel tallkoznak. A mv̩sz ̩s a szak̩rt k̦z̦tti tallkozt a rendezk igyekeznek elre megszervezni, gy a r̩sztvevk c̩lzottan ̩rkeznek. A legk̹l̦nb̦zbb kor̼, nemzetis̩g, szakmai m̼lt̼ ember gylt ̦ssze. Voltak, akik tancs̩rt j̦ttek, voltak profi fotsok, voltak, akik killtsokkal akartk bețlteni a k̦vetkez k̩t ̩vet. A m̼zeumok, gyjtem̩nyek ott a helysznen vsrolnak. s persze Rengeteg szem̩lyes kapcsolat alakul ki.

.G.: Kik szerepeltek a "szak̩rtk" k̦z̦tt?

E.̪.: Țbbek k̦z̦tt a Guggenheim Museum, a londoni Victoria and Albert Museum, a barcelonai Primavera Fotogrfca kurtorai, az Aperture magazin, a Camera Austria, ̩s sok ms folyirat szerkeszti, valamint szmtalan magngyjt, reklm̹gyn̦ks̩g, llami int̩zm̩ny vezetje ̩s kereskedelmi gal̩ris volt a meghvottak listjn.

.G.: Az ̦tlet siker̩t mutatja, hogy hasonl vsrt tartanak ma mr Torontban, Buenos Airesben, Portlandben, ̩s eurpai vrosokban is, p̩ldul Pozsonyban. Mekkora volt a jelentkez̩s Houstonban?

E.̪.: Az ̦tlet megsz̹let̩se, illetve a rendezv̩ny indulsa 1986-ban kezd̫d̦tt. A c̩l az volt, hogy frumot biztostson alkotk ̩s vevk tallkozsnak, hogy hasonl ̩rdekld̩s emberek megmutathassk egymsnak a munkikat ̩s besz̩lhessenek azokrl. Az akkor m̩g csak n̩hny napos esem̩ny ingyenes volt, ma k̩t h̩tig tart, ̩s napi hromszz dollrba ker̹l. M̩gis, țbb mint hromszz ember gondolta ̼gy, hogy meg̩ri odamennie. Jelentkezni nem kevesebb, mint msf̩l ̩vvel az esem̩ny eltt kell. Ma mr a besz̩lget̩sek hossz̼sga is korltozott, mind̦ssze 20 perc. Az id k̦zeledt̩re țbbsz̦r, hangosbemondn figyelmeztetnek. A k̦vetkez k̦r jelentkezi am̼gy is sorban llnak, ̩s a gong̹t̩sre berohannak a sznre. Egyetlen msodpercet sem akarnak elvesztegetni a megvsrolt idej̹kbl. Akik nem jelentkeztek idben, ̩s nincs alkalmuk hivatalosan besz̩lni a fontos emberekkel, eb̩dsz̹net eltt ̩s az utols ̹l̩s utn prblnak lecsapni kimer̹lt ldozataikra. Mivel az ̹zleti sznd̩k egy̩rtelm, sokan killtsi m̩retben hozzk a munkikat: kiskocsin toljk gigantikus portfoliikat.

.G.: Volt-e kiemelt vend̩ge az idei portfoli vsrnak?

E.̪.: A Bolgr kapcsolat cm killts l̩trej̦tte nagyon tanulsgos. Egy szfiai fotegyes̹let (taln a Mai Man ̩s a Fiatalok Fotmv̩szeti St̼dija hasonlthat hozzjuk) kapta meg a lehets̩get, hogy n̩hny mv̩szt delegljon. A FotoFest b̩relt nekik egy nagyon sz̩p killthelyet. Biztostottk azt is, hogy a szem̩lyesen is megjelen, angolul besz̩l fotsok a Portfolio Review-n bemutathassk az egyes̹let ltal ̦sszelltott anyagokat. gy orszguk kortrs fotjnak sz̩lesebb keresztmetszet̩t tudtk bemutatni. Ilyesmit a magyarok is szervezhetn̩nek: egy fnek sok a napi 300 dollr, de egy int̩zm̩nynek nem lehet gond ̦sszeszednie ennyi p̩nzt, ̩s akr kurtori killtsok szinopszisaival odalltani.

.G.: Lehetett-e tanulni ms mv̩szek ̦nmenedzsel̩s̩bl?

E.̪.: Sok mv̩sz elk̩peszt vehemencival k̩pviselte ̦nmagt. Ez sok energit ig̩nyel, ̩s a munka rovsra mehet. megy. A francik ezt elegns nemzeti ̦n-menedzsel̩ssel oldottk meg: br a FotoFestre ̦nllan ker̹lt be minden francia alkot, az esem̩nyt m̩gis k̦z̦s fogadssal k̦sz̦nțtt̩k. A diplomciai htt̩rrel l̩trej̦tt fogadson k̹l̦n kiemelt̩k a fiatal mv̩szeket. Nyilvnvalv tett̩k, hogy b̹szk̩k orszguk m̩g ismeretlen tehets̩geire is. A nagy nevekkel val k̦z̦s emlt̩s remek propaganda volt.

Back to Articles