Szép lak, 2000. Május

 

London Katalin
Falcsempe, mint műtárgy

A látogató tavaly december̩ben, az Ernst m̼úzeumban, A sz̩tny��lt doboz c��m�� ki��ll��t��son tal��lkozhatott Eperjesi ̪gnes k̩pz��m��v̩sz eg̩sz falat bebor��t�� csempe-alkotásával. A sz��nes csemp̩ken ismer��s ��br��k: țrl��kend��t tart�� vagy gumikeszty��be b̼jtatott kezek, kivet��tett mozdulatok a h��ztart��si munk��k elkapott pillanataib��l. A "Szorgos kezek" csempe kollekci��j��nak k̹l̦n̦s eredete van.

-Csemp̩id l��tt��n, "mintha m��r l��ttam volna ezt valahol" ̩rz̩se t��mad az embernek. Neh̩z pontosan megfogalmazni, hol tal��lkozhattunk ezekkel a szorgos kezekkel, de az biztos, hogy r̩g��ta vel̹nk vannak. Hogyan fedezted fel ezeket az ̦tvenes ̩veket id̩z�� embl̩m��kat?

- A nyolcvanas ̩vek v̩ge fel̩ v̩letlen̹l vettem n̩h��ny olyan cukork��t, aminek a csomagol��s��n eg̩szen gy̦ny̦r�� 20-30 ̩vvel el��tti design volt l��that��. Annyira megtetszettek, hogy megtartottam ��ket. A kilencvenes ̩vek elej̩n az ��ramvonalasabb ̼j grafik��k mellett m̩g tartotta mag��t a r̩gi design, de lehetett sejteni, hogy ezek csak addig lesznek, am��g el nem fogy a rakt��rk̩szlet. Elkezdtem gy��jteni el��sz̦r f��leg ̩dess̩ges zacsk��kat, mert azoknak volt a legl��tv��nyosabb a csomagol��sa, azut��n valahogy ̩rz̩kenny̩ v��lt a szemem az ilyesfajta dolgokra ̩s lassan megtetszettek a rajzos haszn��lati utas��t��sok is. Ekkor m��r nem tudtam ellen��llni a legk̹l̦nb̦z��bb term̩kek f��li��inak, zacsk��inak, tasakjainak. A gy��jt̩st a mai napig folytatom. A ki��ll��t��son bemutatott "Szorgos kezek" kollekci�� țrl��kend��k, gumikeszty��k rajzos haszn��lati utas��t��saib��l ��llt ̦ssze.

- Sok k̹l̦n̦s t��rgyat lehet gy��jteni. A te gy��jtem̩nyed ̩rdekess̩ge pontosan abban ��ll, hogy a legțbb ember sz��m��ra ̩rt̩ktelen, s��t figyelmet sem ̩rdeml��, eldob��sra k̩sz̹lt csomagol��anyagot gy��jțd. Hogyan v��lik ̼j t��rgyon szerepl��, s azt meghat��roz�� k̩pp̩ egy sematikus ��bra, vagy embl̩ma?

- Amikor elkezdtem gy��jteni ezeket a k̩peket, m̩g nem tudtam, hogy mit fogok kezdeni vel̹k. K̹l̦n v��logattam ��ket t̩m��k szerint, nagy��tgattam ��ket, vizsg��lgattam ��ket, hogyan n̩znek ki negat��vk̩nt, fekete-feh̩r k̩pk̩nt. Az is kezdett kialakulni bennem, mivel ezek n̩gyzetes form��tum̼ ��br��k, hogy meg kellene ��rizni az ar��nyaikat, ̩s ehhez a csemp̩k illettek a legjobban. K̩s��bb a saj��t lak��som fel̼j��t��sakor v��lt val��s��gos t��rggy��, az addig csak elk̩pzelt ̦tlet. Ezeket l��thatod a konyh��m ̩s a f̹rd��szob��m fal��n. Tulajdonk̩ppen a kezes k̩peknek a gy��jtem̩ny̩t haszn��ltam fel, abb��l lett a ki��ll��t��s, ̩s a 120 k̩pet tartalmaz�� csempekatal��gus.

- Hogyan țrt̩nik ez az ��talakul��s technikailag?

- A csomagol��anyagokat fot��negat��vk̩nt haszn��lom, ez̩rt a v��s��rl��saim f�� szempontja az, hogy a f��lia ̩s a r��szit��zott grafika alkalmas legyen a negat��v helyettes��t̩s̩re. A kiv��lasztott kis k̩pet teszem be a nagy��t��g̩pnek a negat��v tart��j��ba, ̩s k̦zvetlen̹l err��l nagy��tok, ��gy k̩sz̹l maga a k̩p. Ha fekete-feh̩r f̩nyk̩p k̩sz��t̩s̩re alkalmas g̩pet haszn��lok, akkor fekete-feh̩r k̩pet kapok, ha sz��nes nagy��t��g̩pbe teszem a k̩pet, akkor pedig a komplementer sz��ne j̦n el��, ami k̹l̦n̦s intenzit��st adhat a k̩peknek. Ezut��n err��l a k̩pr��l szitafilmet k̩sz��tek, majd speci��lis m��zfest̩kkel matric��kat. A k̩szen v��s��rolt feh̩r csemp̩kre ̩gett̹k r�� az ��gy k̩sz̹lt matric��kat.

-Ezek a csemp̩k kereskedelemben megv��s��rolhat��ak, vagy csak ki��ll��t��si t��rgyak?

- Nincs nagy mennyis̩gben legy��rtott k̩szletem, viszont vannak forgalmaz��ssal kapcsolatos terveim. P̩ld��ul el tudom k̩pzelni, hogy egyedi megrendel̩s alapj��n elk̩sz��tek megadott sz��m̼ csemp̩t azzal a mot��vummal, amelyiket a megrendel�� kiv��lasztott, ̩s �� biztos lehet abban, hogy olyat soha m��s lak��sban nem l��that viszont, ̩ppen ̼gy, mint egy m��t��rgyat.

- ��gy gondolod, hogy l̩tezik funkcion��lis m��t��rgy?

- Mi̩rt ne l̩tezhetne? A dekorativit��s is egy funkci��, ̩s pontosan ez a legizgalmasabb k̩rd̩sek egyike a kort��rs m��v̩szetben. Az, hogy mennyire v��llalhatja fel egy m��v̩sz, ha dekorat��v, amit csin��l, vagy ez mennyire v��lik pejorat��vv��. ��n azt gondolom, hogy egy��ltal��n nem az, s��t azt szeretn̩m, hogy az alkot��saimmal j��l egy̹tt lehessen ̩lni, ak��r ̼gyis, mint dekor��ci��. Nagyon sok k̩pz��m��v̩sz gondolja, hogy a m��v̩szet olyan szent dolog, aminek annyira bel̹lr��l kell fakadnia, m̩ly gondolatokat kell k̦z̦lnie, hogy semmilyen funkci��ja nem marad, mert akkor elveszti m��v̩szi hiteless̩g̩t. ��gy azt��n sokan ink��bb m��v̩szetelm̩leti probl̩m��kat feszegetnek, a m��vek egy r̩sze pedig kiz��rja a n̩z��t, ennek k̦vetkezt̩ben belterjes k̦rforg��ss�� v��lik a țrekv̩s. A n̩z�� k��v̹l reked, a m��v̩sz saj��tmag��n bel̹l marad.

- Mik̦zben a m��t��rgy lehetne a kapcsolat. Erre tudsz p̩ld��t mutatni a saj��t lak��sodban? Milyen t��rgyakkal szereted k̦r̹l venni magad?

- A lak��som ��talak��t��s��n��l arra țrekedtem, hogy viszonylag nagy egybef̹gg�� tereket nyerjek, ugyanakkor h̩tesztend��s kisl��nyomnak ̩s nekem is legyen k̹l̦n szob��nk, neki j��tszani, nekem pedig dolgozni. Az Iparm��v̩szeti F��iskol��n fot��-tipogr��fia szakon v̩geztem. A tipogr��fia az, amib��l ̩lek, a fot�� pedig ��talakult k̩pz��m��v̩szeti ̩rdekl��d̩ss̩. Ezt a technik��t nem tudom elhagyni, valamennyi munk��m erre ̩p̹l. Az otthonomban egy̹tt ̩lek n̩h��ny alkot��sommal ̩s az ̩rzelmi alapon kiv��lasztott, vagy meg̦r̦k̦lt t��rgyaimmal. ��gy gondolom, hogy az ̦sszhang a l̩nyeg, ami k̹l̦n̦sebb tervez̩s n̩lk̹l alakul ki az ember k̦r̹l. J̦nnek-mennek a t��rgyak, v��ltozik a divat ̩s v��ltozik az ̩letritmus, ami el��z��leg fontosnak tartott t��rgyat k̩s��bb kidob��sra ��t̩l. Akkor azt ki kell dobni. De azt, amelyik a sz��v̹nkh̦z n��tt- mint n��lam a d̩dnagymam��m nagy fotelja-, azt ��rizni kell! A k̩peim ̩s csemp̩im j��l megvannak ebben a tiszta st��lusir��nyzatba nem sorolhat��, de nagyon is mai lak��k̦rnyezetben. P̩lda erre a nappali fal��n l��that�� k̩t 1mx1m-es k̩pem, melynek c��me: El��tte ̩s Ut��na.

Back to Articles