|
|||||||||
A Budapesti 4.
Tervezet, készült
|
Várostervezési kérdések |
||||||||
AZ ÁLTALÁNOS RENDEZÉSI TERV ELÕREHALADÁSAAz 1996 augusztusi állapotok szerint, további egyeztetést
követõen a Fõvárosi Közgyûlés
határozatot fogadott el, melyben megerõsítette, hogy
a Fõváros és kerületek egyaránt továbbra
is az ÁRT tervezetében szereplõ elveket kívánják
követni. A legutóbbi általános területfelhasználási
terv az ÁRT részét képezi és ezt elsõ
észrevételezésre kiadták a kerületi önkormányzatok
számára. Az övezeti rendszer összefüggésében
a részletesebb koncepciók és javaslatok (melyek ma
már az egész városra kiterjedõ szabályozást
jelentenek), késõbb kerülnek közreadásra
és várhatóan több észrevételt kapnak. Az aktualizált Általános Rendezési Terv
dokumentációja, mely a legfontosabb közlekedési
kérdésekkel is foglalkozik, 1996. júliusában
készült el, jelenleg informális úton egyeztetik.
Ez a Keleti pályaudvar és Kelenföldi pályaudvar
közötti metróvonalat tartalmazza, a Kálvin téren,
Móricz Zsigmond téren és Tétényi úton
át. Ez az ÁRT területfelhasználási és
közlekedési stratégiája kulcsfontosságú
elemének tekinthetõ. Bár az ilyen nyomvonalak pontos elhelyezkedése nem befolyásolja
közvetlenül a szélesebb értelemben vett általános
rendezési tervkészítést, Kelenföldet kiemelt
csomópontnak és P+R parkolóhelynek tekintik. Az 1-es
villamosvonal lehetséges meghosszabbítását
szintén jelentõsnek vélik, mely kapcsolati és
átszállási lehetõséget nyújt
Kelenföld, a 3. metróvonal és a 4. metróvonal
között a Bartók Béla útnál (dél
felé) és a Lágymányosi hídnál. Általános stratégiai szempontból tekintve a szándék az, hogy a fejlesztést, mely egyébként az agglomerációban valósulna meg, a délkeleti átmeneti zónába vonzzák, jobb tömegközlekedési lehetõségeket nyújtva a XI. kerületen belül és azon át, majd a Dunán keresztül a IX. és XXI. kerület irányába. A jobb tömegközlekedés a városközpont jobb elérését és a rá nehezedõ nyomás csökkenését is szolgálja, valamint hozzájárul a történelmi városmagon kívüli területek, a VIII, IX. és XI. kerület megfelelõ fejlesztési potenciáljának kialakulásához. KERÜLETI RENDEZÉSI TERVEK AKTUALIZÁLÁSAA pesti oldalon a VIII. kerület jelenleg nem rendelkezik érvényes
rendezési vagy kerületi tervvel. A területre számos,
részletesebb szintû terv vonatkozik, ezek azonban már
elavultak és új, az egész kerületre kiterjedõ
rendezési tervet kell készíteni. Igen hasonló
a helyzet a IX. kerületben is. A XI kerületet illetõen jelenleg készül az új, átfogó rendezési terv. Az elsõ ütem a program készítése, az általános stratégia és a fejlesztés fõ elveinek körvonalazása. A helyi szintû rendezési terven kívül hatvan olyan új, nagyobb léptékû terv van, mely a került egyes fejlesztéseire vonatkozik és részletesebb útmutatást nyújt a városrendezési és szabályozási feladatok megoldásához. Bár nem lett volna helyes a tanulmány készítése
folyamán a kerületekkel tárgyalásokat folytatni,
a Fõváros által rendelkezésre bocsátott
információk szerint a Kelenföldnél fennálló
fejlesztési potenciálon kívül további
fejlesztés indítható be a többi állomás
környezetében is, Kelenföld és a Keleti pályaudvar
között. A XI. kerületben a tömegközlekedés jobbítását
a délnyugati folyosó területén a további
növekedési tendenciák és fejlesztés katalizátorának
tekintik, mely kiemeli a városközponttal való kapcsolatot
és segít annak a magánbefektetõi nyomásnak
a kiegyensúlyozásában, mely a városon kívüli
fejlesztésekben nyilvánul meg, a Budaörstõl nyugatra
található autópálya-csomópontok környezetében.
A pesti oldalon a 4. metróvonal megépítése
elõsegíti a fejlesztést, szilárd bázist
nyújt a környezeti állapotok javításához
és általában támogatja a meglévõ
városszerkezet rehabilitációját és színvonalának
emelését. A városrendezési hatások a D. részben az egyéb elõnyök részeként kerültek összegezésre. |