|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A Budapesti 4.
Tervezet, készült
|
Közlekedéstervezési feladatok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E fejezetben az utasforgalmi igények jellemzõivel foglalkozunk. A fejezet tartalmazza az állomások funkcionális jellemzõit, a felszíni tömegközlekedési hálózat átszervezésének összefoglaló leírását, végül az utasforgalmi elõrejelzések adatait. AZ ÁLLOMÁSOK FUNKCIONÁLIS JELLEMZÕIE bekezdésben az állomások nyújtotta szolgáltatások
rövid ismertetése található - helyi jellegû,
ráhordó állomás, átszálló
állomás - a Kelenföldi pu. - Keleti pu. közötti
fõ nyomvonalra vonatkozóan, valamint a Kelenföldön
túl tervezett meghosszabbításra. Három állomás különösen figyelemre méltó - A Kelenföld és Keleti pályaudvari végállomás, valamint a Kálvin tér, mely kiemelten fontos tömegközlekedési csomópont. A két végállomás a MÁV nagyvasúti funkciókon kívül csatlakozást nyújt a városi és elõvárosi ráhordó autóbuszjáratokhoz is. A Kálvin tér nagyforgalmú metró csomópont lesz, a 2. és 3. vonal közötti átszállás lehetõvé tételével. Az állomások funkcionális jellemzõinek összefoglalása a C. részben, a 9. és 10. táblázatban található. A FELSZÍNI TÖMEGKÖZLEKEDÉSI HÁLÓZAT ÁTALAKÍTÁSAAz utasforgalmi elõrejelzések céljaira a felszíni
tömegközlekedési hálózat átalakítását
olyan nagyobb változások formájában vették
figyelembe, melyek a metróvonal üzembehelyezése után
feltehetõen megtörténnek. A modellben input adatként
megadott változásoknál ezen kívül az volt
a megítélés, hogy azok jelentõsen befolyásolják
majd a metróvonal utasforgalmát. E változások
a következõk:
A megvalósíthatóság vizsgálatának
e szakaszában a fenti átalakításokról
nem adható pontos értékelés, a helyi léptékben
bekövetkezõ forgalmi igény-minták átalakulásáról
és azok nagyságáról, vagy arról, hogy
a mai viszonylatok milyen mértékben módosulnak a késõbbiekben,
a vonal átadása elõtt. A kevésbé kihasznált
buszjáratokra vonatkozóan a metróvonal tervezésének
további idõszakában várhatóan részletes
átalakítási terv készül. Annak feltételezésével azonban, hogy a metró
rendszer átadásának idõpontjában továbbra
is mûködik minden, jelenleg meglévõ viszonylat,
kialakítottuk a javaslatot a szolgáltatások átszervezésére.
Az elemzés a vizsgált korridor általános utasforgalmi
elõrejelzéseit vette alapul. Az átalakítás fõ kérdései
a következõk:
UTASFORGALMI ELÕREJELZÉSEKAz utasforgalmi elõrejelzések alapján Budapest tömegközlekedési modellje képezte, melyet a tanulmány készítésének 1. ütemében alakították ki. A modellt a 2. ütemben tovább pontosították, a hálózat részletesebb leírásával, különös tekintettel a metrónyomvonal pontosítására és az állomások kialakításának részleteire. Az utasforgalmi elõrejelzések eredményeiHárom fõ ütemezési alternatívát
vettek figyelembe, az alábbiak szerint:
A kapott utasforgalmi adatok a 2. (kétirányú, egész
napi forgalom) és a 3. táblázatban (csúcsórai,
irányonkénti forgalmak) szerepelnek. A fõ, Kelenföld-Keleti pu. nyomvonalon 2020-ban a becslés
szerint a felszálló utasok száma 474.000 (33.000 csúcsórában
és az erõsebb irányban /csó/ir). A Budaörs
- Kelenföld meghosszabbítás kisebb növekedéssel
jár a felszálló utasok számában, napi
487.000-re növelve azt (34.000/csó/ir), míg a részleges,
Kelenföld - Kálvin tér nyomvonal összesen 306.000
utas/nap forgalmat jelent (21.400 csó/ir). 2020-ban a maximális terhelésû pont minden alternatívánál
a Duna alatti keresztmetszet, melynél a becslés szerint mintegy
298.0001 utas halad át naponta mindkét irányban (20.800
csó/ir), a fõ nyomvonalnál és napi 300.000
(21.000 csó/ir) a meghosszabbított változatnál,
továbbá napi 210.000 (14.700/csó/ir) a részleges,
Kelenföld - Kálvin tér nyomvonalnál. Mind a fõ, Kelenföld - Keleti nyomvonal, mind a meghosszabbított
nyomvonal jelentõs mértékben tehermentesíti
a dunai átkelõhelyeket. Az Erzsébet-híd várhatóan
mai forgalmának 61%-ától mentesül (napi 77.000
és csúcsórában, irányonként 5.400
utas), valamint mintegy 33%-al (napi 35.000, 2.500 csó/ir) kevesebben
veszik igénybe a Petõfi-hidat, mind a "fõ",
mind a "meghosszabbított" nyomvonalnál. A részleges, Kálvin térig terjedõ vonalszakasz
az Erzsébet-hidat kisebb mértékben, 26%-kal (napi
33.000 utas, 2.300 csó/ir) a Petõfi-hidat pedig 16%-kal (16.600
napi utas, 1.200 csó/ir) tehermentesíti. A csökkentett
szakasz által nyújtott kisebb tehermentesítés
abból adódik, hogy a fõ, Keleti pályaudvarig
terjedõ vonal a 7-es autóbusz-család fõ terhelési
pontjait éri el és rövidebb, gyorsabb útvonalat
kínál jelentõs számú olyan utas részére,
akik ma a 4-es és 6-os villamost veszik igénybe.
|