A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

Tervezet, készült
1996 októberében.

Bevezetés

E dokumentumban az EU 95-1091.00 sz. szerzõdés által megjelölt projekt összegezése található, a "Budapesti metróhálózat bõvítésére vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány" fõ kérdéseit illetõen. A projekt 1995. végrehajtása november 20-án kezdõdött meg és 1996. október végén fejezõdik be.

A projekt felépítése a Feladatmeghatározásnak megfelelõ és két ütembõl áll:

  • Az elsõ ütem, melynek részletes ismertetése az Elsõ ütemrõl szóló Jelentésben1 található, az egyes közlekedési változatokkal foglalkozott, azok elõnyeinek meghatározása érdekében;
  • A második ütemben a kiválasztott metró változat pontosítására került sor, a munka ezenkívül a megvalósítási programra és a pénzügyi szempontokra összpontosult.

A projektet külföldi tanácsadó csoport hajtotta végre, a Systra-Sofretu-Sofrerail vezetésével és a Symonds Travers Morgan közremûködésével. A közös külföldi és magyar tanácsadó csoport létrehozása érdekében magyar tanácsadókkal kötöttek szerzõdéseket.2

E dokumentum a Zárójelentés-tervezet összefoglalása, a rendeltetése a Zárójelentés-tervezet legfontosabb kérdéseinek ismertetése. Ez elsõsorban, az A. fejezetében az 1. ütemrõl szóló jelentés fõ kérdéseit tartalmazza. A második ütemben elvégzett pontosítások, a Tétényi úti nyomvonal-változatra vonatkozóan, a következõk:

  • A B rész a Tétényi úti nyomvonal vizsgálatát tartalmazza, az utasforgalmi elõrejelzések pontosításával;
  • A C rész a mérnöki kérdések pontosításával és optimalizálásával foglalkozik, itt csak a legfontosabb kérdések leírása szerepel;
  • A D rész a költségelemzéssel foglalkozik, valamint a pénzügyi vonatkozásokat tartalmazza.


1 A végleges változat kiadására 1996. szeptemberében került sor.
2 Az Uvaterv, Metróber, Közlekedés, Transman, Városkutatás and KTI cégekbõl álló konzorcium a Fõmterv vezetésével, melyet bevontak a közlekedéstervezési és modellezési, mérnöki, gazdasági és pénzügyi vonatkozásokba, továbbá a környezetvédelmi hatások vizsgálatába.
A Duna-bit a közlekedéstervezési és modellezési munkában vett részt, valamint a projekt vezetés számára nyújtott segítséget,
A Mü-Hely feladatát a területhasználati politika vizsgálata jelentette.