A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

Tervezet, készült
1996 októberében.

C. rész - mérnöki kérdések


E részben csak a legfontosabb kérdések tárgyalására kerül sor, a részletes, például a vonal üzemeltetéséhez szükséges mûszaki berendezésekre vonatkozó ismertetés itt nem szerepel.

A JÁRMÛÁLLOMÁNY KIALAKÍTÁSA

BEVEZETÉS

E fejezetben a pontosított utasforgalmi becslések (ld. a B. részben) alapján tervezett jármûpark általános jellemzõit és teljesítményét ismertetjük. A második ütem célja az volt, hogy optimalizálja a gördülõállomány jellemzõit, valamint különösen az állomások méreteivel összefüggõ jellemzõket, a megfelelõ szolgáltatási színvonalat és az utasok számára nyújtott kényelmi jellemzõket.

ÁLTALÁNOS JELLEMZÕK

A jármûvek alaprajzi elrendezése

A szerelvényekben a költségek optimalizálása érdekében mindössze két kocsitípust terveztünk, , az alábbiak szerint:

  • Vezetõfülke nélküli kocsi
  • C-1. ábra - Vezetõfülke nélküli kocsi alaprajza



  • Vezetõfülkés kocsi
  • C-2. ábra - Vezetõfülkés kocsi alaprajza

Szerelvények

A pótkocsiban lévõ vezetõfülke többek között lehetõvé teszi, hogy a szerelvényben csak két kocsitípus legyen, ami gazdaságosabb, mint három, vagy még több kocsitípus alkalmazása.

A háromfázisú aszinkron motoros hajtás a tengelyen a leadott teljesítmény kismértékû növelését eredményezi. A tengelyenkénti 200 kW teljesítmény megfelel a szerelvények közötti csökkentett követési idõköz követelményeinek.

E körülmények között kétféle szerelvénytípus tervezhetõ, az üzemeltetési követelmények kielégítésére, vagyis 4 kocsiból és öt kocsiból álló szerelvények.

A 4-kocsis vonat 2 motor- és 2 pótkocsiból áll, ez az ajánlott összetétel. Ez gazdaságilag hatékonyabb és jó szolgáltatási színvonalat nyújt.

C-3. ábra - 4 kocsis szerelvények



C-4. ábra - 5 kocsis szerelvények



Az 5 kocsis szerelvényben 2, vezetõfülkével felszerelt pótkocsi és 3 motorkocsi található.

  • A szerelvények befogadóképessége

A kétféle szerelvénytípus figyelembevételével a kapacitás a következõ értékekre adódik:

4. táblázat - A szerelvények kapacitása

Ülõhely
Állóhely
Teljes befogadóképesség
Kapacitás
csúcsóra
/(csúcson kívüli)
4/m2
5/m2
4/m2
5/m2
Vezetõfülke nélküli kocsi
32 / (56)
104
130
136
162
Vezetõfülkés kocsi
28 / (52)
103
129
131
157
4 kocsis szerelvény
120 / (216)
414
518
524
638
5 kocsis szerelvény
152 / (272)
518
648
670
800

Fõ méretek

5. táblázat - A jármûvek méretei

Méretek
Vezetõfülke nélküli
Kocsiszekrény hossza 15.200 mm
Ütközõk közötti hossz 15.500 mm
Szélesség 2.600 mm
Magasság 3.500 mm / 3.600 mm
Padlómagasság 1.040 / 1.050 mm
Vezetõfülkés
Kocsiszekrény hossza 15.800 mm
Ütközõk közötti hossz 16.250 mm
Szélesség 2.600  mm
Magasság 3.500 mm / 3.600 mm
Padlómagasság 1.040 / 1.050 mm
4 kocsis szerelvény
Kocsiszekrény hossza 63.060 mm
Ütközõk közötti hossz 63.500 mm
5 kocsis szerelvény
Kocsiszekrény hossza 78.560 mm
Ütközõk közötti hossz 79.000 mm

Kiemelendõ az 5-kocsis szerelvény 79 méteres teljes hosszúsága, mely megfelel az állomási terveknek. Az állomási peronok standard hossza 80 méter lesz.

A JÁRMÛVEK TELJESÍTMÉNYI JELLEMZÕI

Üzemi utasszállító kapacitás

  • Csúcsórában

2 perces követési idõközt feltételezve a teljes kapacitás 20.100 és 24.00 utas/óra/irány (attól függõen, hogy 4 vagy 5 fõ/m2 fajlagos terhelést választanak, ami a legkényelmesebb utazási feltételek esetén 152 ülõhelyet jelent szerelvényenként; ezt kell összevetni a várható maximális utasáramlattal (B. rész). Ha a továbbiakban szükségessé válik, 90 másodperces követéssel magasabb szolgáltatási szint biztosítható, ekkor a kapacitás 26.800 és 32.000 közötti lesz; a mûszaki berendezéseket, különösen az áramellátást erre kell méretezni (ld. a C-3. fejezetet).

6. táblázat - A jármûvek befogadóképessége

Teljes befogadóképesség
2 min követéssel
Teljes befogadóképesség
90 s követéssel
Kapacitás
4/m2
5/m2
5/m2
5/m2
5 kocsis szerelvény
20100
24000
26800
32000


  • Csúcsórán kívül

Csúcsidõszakon kívül minden szerelvény kapacitása 272 ülõhely, a rendelkezésre bocsátott kapacitás 2 perces követésnél pedig 8.160 ülõ utasnak felel meg.

Állomási tartózkodási idõ - vészhelyzeti kiürítéshez szükséges idõ

A 3 oldalsó ajtó elméletileg minden ajtónál elegendõ helyet jelent három utas egyszerre történõ mozgásához. Általában azt veszik alapul, hogy a beszálláshoz vagy kiszálláshoz szükséges idõ egy utasnál kb. 0,6 sec. E körülmények között minden kocsinál 5,4 utas/másodperc beszállási vagy kiszállási idõszükséglet adódik.

  • Állomási tartózkodási idõ

Az elméleti állomási tartózkodási idõt általában abból kiindulva számítják ki, hogy a legjobban terhelt kocsiból (vezetõfülke nélküli kocsi) az utasok egyharmada száll ki, ugyanez vonatkozik a beszállásra is. Az elméleti számításokkal 4 utas/m2-nél mintegy 20 s adódik, 5 utas/m2-nél pedig 25 s, egy-egy szerelvényre.

A vonal utazási sebességének számításához a legkedvezõtlenebb idõbeni feltételeket kell alapul venni.

  • A vészhelyzetben történõ kiürítés idõtartama

A vészhelyzetben történõ kiürítéshez szükséges idõt ugyanígy a legterheltebb kocsira vonatkoztatva számítják ki. Ebbõl mintegy 26 s adódik 4 utas/m2-nél és 30 s, 5 utas/m2-nél, szerelvényenként.

Üzemi és forgalmi utazási sebesség

A standard tervezési sebességnél és a vízszintes és függõleges vonalvezetés figyelembe vételével az üzemi sebesség elérheti a 80 km/h-t.

A nyomvonal állomáskiosztása és az üzemi tartalékok figyelembevételével az utazási sebesség 28 km/h értékre adódik.