A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

Tervezet, készült
1996 októberében.

Infrastuktúra és kivitelezés


BEVEZETÉS

Az 1. ütemet követõen további vizsgálatokat végeztek a kiválasztott Tétényi úti nyomvonalat illetõen. A cél az infrastruktúra, különösen az állomások építési költségének optimalizálása volt. A nyomvonal pontosítása és optimalizálása érinti a vízszintes és függõleges vonalvezetést, valamint a vonal két fõ alkotóelemét, az állomásokat és vonalszakaszokat. A vízszintes és függõleges vonalvezetés pontosítása és optimalizálása érdekében az alábbi elveket követték:

  • az olcsóbb, felszínrõl történõ építési megoldás alkalmazása azoknál az állomásoknál, ahol ez megoldható
  • a nyomvonal hozzáigazítása a kiválasztott állomási helyekhez (és nem megfordítva)

Ebbõl az következik, hogy ahol ez lehetséges,

  • a vízszintes vonalvezetésnél az állomásokat a lehetõ legközelebb kell elhelyezni a fõ csomópontokhoz, útkeresztezõdésekhez, ezek közvetlenül a csomópont területe alatt vannak a legjobb helyen;
  • a függõleges vonalvezetést illetõen, az állomásokat a terepszinthez a lehetõ legközelebb kell elhelyezni, így minimalizálva a süllyesztés mértékét.

A költségek optimalizálásán kívül megjegyzendõ, hogy ez a megoldás egyúttal az utasok számára is nagyobb kényelmet jelent, mert könnyebben és gyorsabban elérik a peronokat.

Másrészrõl a jármûvek kialakítása közvetlenül meghatározza az állomások hosszát és hozzájárul a költségek minimalizálásához. Az 5 kocsis szerelvény külsõ hossza alapján a peronok standard hosszát 80 méterben határozták meg.

E fejezetben Tétényi úti nyomvonalat - amint az a Zárójelentés-tervezethez csatolt rajzdokumentációban is szerepel - a megvalósíthatósági tanulmány idõszakában rendelkezésre álló adatok alapján vették figyelembe. Amint a B. részben látható, több lehetséges ütemezést vizsgáltak meg, az alábbiak szerint:

7. táblázat - Ütemezési alternatívák

Szakaszok és ütemezés
Hossz
(km) *
Állomások száma **
Kelenföld - Keleti fõ nyomvonal

Egy ütemben
7.34
10
Két ütemben :

Kelenföld -Kálvin tér
5.18
7
Kálvin tér -Keleti pu.
2.16
3
Kelenföld -Kálvin szakasz

Egy ütemben
5.18
7
Budaörsi út-Kelenföld hosszabbítás

Egy további ütem
1.92
2

* fordítóvágányokkal (kb. 0,6 km) együtt
** végállomásokkal együtt

E részben azokat a legfontosabb megállapításokat összegezzük, melyek a teljes Zárójelentés-tervezetben szerepelnek. A tervezési követelmények ismertetése elõtt a topográfiai és mérnökgeológiai viszonyokat is megvizsgálták.

TERVEZÉSI KÖVETELMÉNYEK

Vízszintes és magassági vonalvezetéssel kapcsolatos követelmények

A 4. metróvonal tervezésénél alkalmazott, vízszintes és magassági vonalvezetéssel összefüggõ követelmények a 8. táblázatban láthatók.

8. táblázat - Vízszintes és magassági vonalvezetéssel kapcsolatos tervezési követelmények
Tervezési követelmények
Vízszintes profil
Minimális ívsugár
Forgalmi vágány (250)-300 m
Fordítóvágány 100 m
Maximális túlemelés
Forgalmi vágány E = 140 mm
Maximális oldalgyorsulás 0.33 m/s²
Nyílt vonal és állomások U = 75 mm
Váltók és keresztezések U = 60 mm
MAgassági profil
Maximális emelkedõ
Forgalmi fõvágány 50
Minimális ívsugár 2000 m

Nyomtávra vonatkozó tervezési követelmények

A szabványos nyomtáv 1.435 mm. Megjegyzendõ, hogy a magyar Metró Szabályzat szerint kis sugarú ívekben (200 m ívsugár alatt) nyombõvítést kell alkalmazni, függetlenül attól, hogy csak metrókocsik vagy nagyvasúti jármûvek is használják-e azt. Ezt a további elõtervezésnél, majd kiviteli tervezésnél figyelembe kell venni.

ÁLTALÁNOS ELRENDEZÉS ÉS HOSSZ-SZELVÉNY

A 7,34 km hosszúságú fõ nyomvonal a Kelenföld és Keleti állomás között 10 állomást tartalmaz, a végállomásokkal együtt. Amint az 1. táblázatban szerepel, figyelembe vettünk egy lehetséges közbensõ ütemet is, a Kálvin térrel mint végállomással. Sor került a Kelenföld és Budaörsi út állomás közötti, mintegy 2 km-es hosszabbítás elemzésére és költségeinek becslésére is.

Építési módszerek

  • Kelenföld - Keleti pu. nyomvonal

A teljes nyomvonal földalatti vezetésû. A vonal hossza nem tartalmazza a jármûtelepi kiágazó vágányok hosszát.

Az alagutak építhetõk pajzsos módszerrel, vagy lõttbetonos betonozási technológiával. A pesti oldalon a talajviszonyok miatt mindenképpen fúrópajzsos építés ajánlott. A vizsgálat e szintjén az alagutak a tervek szerint egy vágányosak.

A megvalósíthatósági vizsgálat e stádiumában négy standard állomástípus alakult ki. Ezek a következõk:

1. típus: nagy mélységû állomás, 2,75 m széles peronokkal, fúrásos módszerrel építve:
2. típus: nagy mélységû állomás, 4,20 m széles peronokkal, fúrásos módszerrel építve;
3: típus: kéregalatti állomás, kb. 20 m mélységben;
4: típus: kéregalatti állomás, kb. 25 m mélységben.

Mindezek középperonos állomások, a legtöbb egy kijáratos. E kérdésekre a további elõtervezés és kiviteli tervezés során vissza kell térni.

Az általános gyakorlatnak megfelelõen, kétvágányú alagút építése is figyelembe vehetõ, az állomások oldalsó peronelhelyezésével. Az oldalperonok minimális szélessége a bentonitos zaggyal történõ kitermelésnél nagyobb, mint a középperonos állomásoké.

A pesti oldalon a kettõs alagutat pajzsos, fúrásos technológiával ajánlatos kivitelezni, a süppedésveszély és az átszállókapcsolatok és szerelvények kötöttségei miatt. A 4. metróvonal megépítése várhatóan ütemezetten történik majd.

Az alkalmazandó kiviteli megoldás és módszer kiválasztása az ütemezéstõl függ. Ha a pesti oldalon csak rövid szakasz épül, a budai oldalon is pajzsos építési módszert kell választani.

  • A Budaörsi út - Kelenföld hosszabbítás

A Budaörsi út - Gazdagrét szakasz részben, a Budaörsi út és a Gazdagrét állomás között, felszíni, részben pedig kéregalatti vezetésû.

A Kelenföld állomás Gazdagrét állomással való összekapcsolásánál bármely fúrásos technológia alkalmazható, az ütemezési döntéstõl függõen.

Hossz-szelvény

  • Kelenföld-Keleti pályaudvar szakasz

A 7,34 km hosszú vízszintes nyomvonal amennyire lehetséges, követi az utak vonalát, különösen a Bartók Béla út mentén, a budai oldalon. A vonalnak a végállomásokkal együtt 10 állomássala van, az átlagos állomástávolság 750 m. A legnagyobb állomástávolság 1.350 m, a Tétényi út és Kosztolányi állomás között, a legkisebb pedig 400 m, a Gellért tér és Fõvám tér között.

A vonal 17 m és kb. 44 m között változó mélységben halad, a szakasztól függõen. A Duna és a keresztezendõ 2. és 3. metróvonal miatt viszonylag mélyen vezetett alagútra van szükség.

A magassági vonalvezetésnél még vizsgálható néhány kivitelezési változat, különösen a keleti, pesti részen, a Kálvin térnél a 3. metróvonal keresztezése után. Miután a cél az, hogy az állomások mélysége minél kisebb legyen, a 2. metróvonal keresztezésénél más megoldást választva a mélység 20 m-re volt csökkenthetõ.

A budai oldalon a Kelenföld és Móricz Zsigmond körtér között viszonylag állandó, 20 m körüli a vonal mélysége, majd a vonal a Duna keresztezése miatt mélyebbre vált és a folyót mintegy 40 méteres mélységben keresztezi.

  • A Budaörsi út-Kelenföld hosszabbítás

A további 2 kilométeres vonalszakasz részben a Budaörsi utat követi, majd a Kelenföld állomáshoz csatlakozik. 2 (vagy 3) állomásból áll.

A Budaörsi út végállomástól részben magasvezetésben haladva éri el a vonal a Kelenföld mélyállomást. Az elõtervezés és kiviteli tervezés folyamán a magassági vonalvezetés további vizsgálata szükséges.

A Budaörsi út végállomás az egyetlen magasvezetésben lévõ állomás. A fordítóvágányok a helyi adottságok miatt azonban szintben helyezkedhetnek el. A további két állomás a fentiekben meghatározott 3.és 1. típusú.

ÁLLOMÁSOK ÉS ÁTSZÁLLÓKAPCSOLATOK

A Zárójelentés-tervezet részletesen ismerteti az állomások kialakítását és meghatározza azokat a nehézségeket, vagy kivitelezést befolyásoló tényezõket, melyek az építés folyamán megoldandók. A 9.és 10. táblázatban összegeztük az állomások jellemzõit, a Zárójelentés-tervezet C. melléklete részletesen tartalmazza az állomások alaprajzát.

Egyes állomásoknál több alternatívát javasoltak, azok helyétõl és mélységétõl függõen, mindezekre elkészültek a költségbecslések is.

9. táblázat - Az állomások jellemzõinek összegezése (Kelenföld-Keleti szakasz)

Típus száma
Állomási hossz, külsõ (m)
Peron hossz (m)
Peron szelv. (1) (km)
Mélység (2) (m)
Állomás funkciója
Mozgólépcsõk száma
Kijáratok száma és süllyesztés
Lift létesítése
Építési módszer
Kihúzó-vágány
Kelenföld-Keleti vonalváltozat
Kelenföld I. (Etele tér)
4
83
80
2,190
-18
u.a.
4
1,
gyalogos aluljáró
lehetséges
kéregalatti (résfalas)
+
Kelenföld II.

(MÁV alatt)

1
85
80
2,080
-13
Átszállás és parkoló
2x4 + 4
2
lehetséges
bányászati

Tétényi út
3
83
80
3,020
-21
Standard
3
1, szintben
lehetséges
kéregalatti (résfalas)

Kosztolányi tér
3
83
80
4,400
-20
Standard +helyi ráhordás
3
1, szintben
lehetséges
kéregalatti (résfalas)

Móricz Zs.körtér
4
83
80
5,010
-25
Átszállás
4
1,
gyalogos aluljáró
lehetséges
kéregalatti (résfalas)

Gellért tér
1
85
80
5,790
-34
Átszállás és parkoló
3+3+3
1
lehetséges
bányászati

Fõvám tér
1
85
80
6,200
-36
Átszállás és parkoló
3+3
1
lehetséges
bányászati

Kálvin tér
2
85
80
6,690
-42
Metró átszállókapcsolat
14+3
2,
gyalogos aluljáró
lehetséges
bányászati
+
Rákóczi tér
3
83
80
7,620
-34
Standard
3
1, szintben
lehetséges
kéregalatti (résfalas)

Köztársaság tér
3
83
80
8,190
-36
Standard
3
1, szintben
lehetséges
kéregalatti (résfalas)

Keleti. I.
2
85
80
8,890
-43
Átszálló
7+3+3
2, gyalogos aluljáró
lehetséges
bányászati
+
Keleti II.
4
83
80

-16
Átszálló
9+4+3
2
lehetséges
kéregalatti (résfalas)
+

(1) Peronközép
(2) a '+' magasvezetést, a '- ' földalatti vezetést jelent


10. táblázat - Az állomások összefoglaló jellemzõi (Budaörsi út-Kelenföld meghosszabbítás)

Típus száma
Állomási hossz, külsõ (m)
Peron hossz (m)
Peron szelv. (1) (km)
Mélység (2) (m)
Állomás funkciója
Mozgólépcsõk száma
Kijáratok száma és süllyesztés
Lift létesítése
Építési módszer
Kihúzó-vágány
Budaörsi út-Kelenföld meghosszabbítás
Budaörsi út
Magas
82
80
0.160
+8
Végállomás, átszállás és parkoló
4
1 (2), szintben
lehetséges
viadukton
+
Gazdagrét
3
83
80
1.010
-10
Standard
0 (vagy 3)
1,
gyalogos aluljáró
lehetséges
kéregalatti (résfalas)

Õrmezõ
1
85
80
1.770
-26
Standard + helyi ráhordás
3+3
2, szintben
lehetséges
bányászati

(1) Peronközépnél mérve
(2) '+' magasvezetésû szerkezetet jelent,' - ' a mélyállomást

A vonal a Budaörsi út végállomástól részben viadukton halad, részben felszínen, majd kéreg alatt. A Gazdagrét állomástól kezdve mélyalagút létesül.

JÁRMÛFENNTARTÓ ÉS TÁROLÓ LÉTESÍTMÉNYEK

Továbbra is két helyszín jöhet szóba, az ütemezésre vonatkozó döntéstõl függõen. Ha az elsõ ütem a "fõ", Kelenföld - Keleti pu. szakasz lesz, a vonal üzemeltetéséhez nyilvánvalóan szükséges a tervezett Etele téri jármûtelep. Ha az ütemezésre vonatkozó döntés a Kelenföld utáni vonalszakaszt is tartalmazza, megfelelõbbnek tûnik a másik javasolt hely.

  • Jármûtelep az Etele térnél

A jármûtelep a MÁV területén helyezhetõ el, mely a Kelenföldi pályaudvar - Etele tér - Thán Károly utca - Andor utca által határolt területet jelenti. Területe mintegy 7 hektár és alkalmas a 4. metróvonal kiszolgáló és tároló létesítményeinek elhelyezésére. Ezen kívül, ha karbantartási célból szükséges, kapcsolat létesíthetõ a MÁV vágányaival is.

A jármûtelepet a Thán Károly utca szintjén kell megvalósítani, a vasútállomás irányába bevágásban. A vasútállomás felõli oldalon támfal építése szükséges, a próbavágánnyal együtt ez szintkülönbség áthidalható. A metró forgalmi vágányaival a kapcsolat úgy valósítható meg, hogy a következõ, Tétényi út állomás elõtt kiágazó alagutat építenek.

A jármûtelep területén a szükséges vágányhálózat, az üzemi és tárolóépületek, valamint a diszpécserközpont kap helyet. A próbavágány a szükséges hosszban megépíthetõ, egyvágányos alagút formájában, mely monolit vasbeton szerkezetet jelent.

Megjegyzendõ, hogy a jármûtelep a vonal bármilyen szakaszolásnál alkalmas a vonal kiszolgálására. A létesítésnek természetesen feltétele a földterület megvásárlása.

  • Jármûtelep a Budaörsi útnál

A jármûtelep a Budaörsi út és az M1/M7 autópálya között, a Kõérberki úti aluljáró után helyezkedik el, figyelemmel a Dél-Budai tehermentesítõ út elhelyezkedését. A felhasználható terület nagysága mintegy 8,5 ha. MÁV kapcsolat létesítésére csak nehézségek árán van lehetõség

A jármûtelep részben felszínen, részben pedig helyszíni monolit vasbeton lemezen helyezkedik el, oszlopokkal alátámasztva.

A jármûtelep területén a szükséges vágányzat, az üzemi épületek, a próbavágány és diszpécserközpont kap helyet. Létesítése akkor válik aktuálissá, ha az elsõ megépült metró vonalszakasz a Budaörsi útig tart. A létesítés feltétele a terület megvétele.