A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

Tervezet, készült
1996 októberében.

Pálya


E fejezetben a 4. metróvonal pályájának kialakítására vonatkozó fõbb elveket ismertetjük. A vonalvezetésre, a különbözõ pályatípusokra, váltókra és keresztezésekre, valamint vezetõsínre vonatkozó konkrét kérdéseket a Zárójelentés-tervezet keretében vizsgálták.

ÁRAMELLÁTÁS

A Zárójelentés-tervezetben foglalkoztak az áramellátás kérdéseivel is. Meg kell jegyezni, hogy külön figyelmet fordítottak az áramellátás méretezésére, a szolgáltatás továbbfejlesztési lehetõségeire tekintettel (90 s-os követési idõközzel való közlekedés lehetõvé tétele), ami a növekvõ igények esetére is elegendõ tartalékot kell, hogy jelentsen. (a maximum 32.000 utas). Így a MARCADET szimulációs szoftver alkalmazásával és a rendelkezésre álló adatokkal, a jármûvek elõzetes jellemzõit figyelembevéve, valamint a feltételezett forgalmi vágányok és az UIC 54 és STR 40 típusú sínek betervezésével, 90 s elméleti követési idõközzel a távlati üzemeltetésre, a szerelvények teljesítményfelvétele mintegy 13 MW, amibõl 4 MW rekuperálható.

A szimuláció szerint a mai elõzetes ismeretek alapján elegendõ 8 alállomás, egyenként 2250 kW névleges teljesítménnyel (In / 1.5 In / 3 In - 1 Min jellemzõkkel), ami megfelel az "aktív tartalék" elvének, és alkalmas a teljes Budaörsi út - Keleti pu. vonal táplálására; valamint 6 alállomás szükséges a Kelenföld - Keleti szakaszhoz és 4 elegendõ a Kelenföld - Kálvin tér szakaszhoz

RENDSZEREK

A 4. metróvonal üzemeltetéséhez szükséges mûszaki rendszereket szintén meghatározták. A legfontosabb kérdések itt a következõk:

  1. Automatikus vonatvezérlés (Automatic Train Control (ATC))
  2. Felügyeleti ellenõrzõ és adatgyûjtõ rendszer (SCADA)
  3. Áramellátást vezérlõ rendszere
  4. Távközlés
  5. Viteldíj beszedõ rendszer

A 4. metróvonalhoz szükséges viteldíj beszedõ rendszer kialakítása és bonyolultsági foka az alkalmazott viteldíj-politikától függ. A 4. metróvonal rendszere hasonló lesz a ma üzemelõ vonalakéhoz.

EGYÉB MÛSZAKI BERENDEZÉSEK

A szükséges segédüzemei berendezések közé tartoznak az alábbiak:

  • Tûzvédelmi és tûzjelzõ rendszer
  • Elektromechanikai berendezések, így a mozgólépcsõk és utasszállító liftek (ezek becslése a C. rész 9. és 10. táblázatában szerepel), valamint a vízellátó és vízelvezetõ, továbbá a szellõzõ rendszer.