A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

Tervezet, készült
1996 októberében.

Az üzemeltetés elvei


A jelentés tartalmazza az üzemeltetési elvek rövid ismertetését is. Ezek mindenekelõtt a forgalmi jármûállomány nagyságának meghatározásához, az utasforgalom kiszolgálásához szükséges jármûszám megállapításához szükségesek, mely utasforgalom nagyságával a B. rész foglalkozik. Ezt követõen a megbízhatósági és fenntartási igények kérdéseivel foglalkozik a jelentés.

ÁLTALÁNOS ÜZEMVITELI FELTÉTELEZÉSEK

Ide tartoznak a következõk:

  1. Kényelem
  2. Utasbiztonság
  3. Üzemviteli rugalmasság
  4. Sebesség és utazási idõ
  5. Gyorsulási és lassulási jellemzõk
  6. Követési idõköz
  7. Állomástávolság és tartózkodási idõ
  8. Kezelõ-gép kapcsolatok
  9. Rendszeresség

JÁRMÛÁLLOMÁNY IRÁNTI KÖVETELMÉNYEK

Utazási idõ becslése

A becsült utazási sebesség egyaránt függ a jármûvektõl és a vonal jellemzõitõl (maximális sebesség, gyorsulás és lassulás), valamint a létesítménytõl (ívsugár, állomástávolság, állomási tartózkodási idõ). Figyelemmel a létesítmény jellemzõire, az utazási idõ meghatározásához használt utazási sebességet 28 km/h-ban tételeztük fel, az 1. ütem során is ugyanezt az adatot alkalmaztuk.

Az egyik végállomásról a másikra és vissza számított utazási idõ, húsz másodperces tartózkodással a közbensõ állomásokon és 5 sec/km menetközbeni eltéréssel, 2.095 másodpercre adódik.

Jármûpark iránti követelmények

A fenti 1.fejezetben a jármûvekre meghatározott férõhely-adatok szerint, valamint az utazási idõ és a kerekített maximális utasáramlatok figyelembevételével csúcsórában és az erõsebb irányban , a szükséges jármûszám a 11. táblázatban felsoroltak szerint állapítható meg.

11. táblázat -A jármûpark iránti követelmények összefoglalása
Ütemezési alternatíva Maximális utasáramlat
Szükséges jármûszám


Összes jármû (4 kocsis szerelvény)
Összes jármû (5 kocsis szerelvény


4 fõ/m2
5 fõ/m2
4 fõ/m2
5 fõ/m2
Kelenföld-Keleti 18 000/21 000 * 100/- 84/- 95/115 80/95
Kelenföld-Kálvin 12 500/ 15 000 * 48/64 40/52 50/60 40/55
Budaörsi út- Kelenföld 21 0000 - - 140 120

* 2005 / 2020 évben


A becslés azon alapult, hogy a vonal beindításakor elegendõ 4 kocsis szerelvények közlekedtetése, a 2005-re vonatkozó feltételezések szerint, és a kényelmi elvárásoktól függõen 4 vagy 5 fõ/m2 figyelembevétele. A 2020-ra vonatkozó adatok szintén szerepelnek. A gyakorlatban alkalmazandó követési idõköz 2 percben határozható meg.

MEGBÍZHATÓSÁG ÉS FENNTARTÁSI IGÉNY

Feldolgozták a legfontosabb kérdéseket, az alábbiak szerint:

  1. Kipróbált szervíztechnológia
  2. Szabványosítás
  3. Oktatás
  4. Üzemeltetési mód és rendszer koncepció
  5. Az üzem segítése a forgalomirányító központból