A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

Tervezet, készült
1996 októberében.

Beruházási költségbecslés


A költségbecslést forintban végezték el (HUF), melyet ECU-re számítottak át, 185,3 HUF/ECU árfolyamon, mely 1996. elsõ felére jellemzõ.

ÁLTALÁNOS FELTÉTELEZÉSEK

A mélyépítési munkák költségei tartalmazzák a vonalszakaszok és állomások minden építési költségét, a kijárati mûtárgyak, az átszállókapcsolatok és gyalogos aluljárók költségét, valamint a járulékos munkák, építészeti és belsõ befejezõ munkálatok, a szolgálati épületek és a metróvonal üzemeltetéséhez szükséges létesítmények költségeit.

A jármûtelep költségei a jármûtároló és szín befedésére is tartalmaznak elõirányzatot. A költségben itt szerepel az összes épület és mûszaki berendezés, valamint a diszpécserközpont beruházási költsége is.

A rendszerek költsége az áramellátás, jelzõ és biztosítóberendezések, távközlési berendezések, klímaberendezések és a diszpécserközpontban telepítendõ vasútbiztosító berendezések költségeit foglalják magukban.

A beruházási költségbecslést többféle ütemezési változatban dolgoztuk ki, az alábbiak szerint:

  1. Kelenföld - Keleti vonalszakasz egy ütemben, egy szakaszként építve;
  2. Kelenföld - Keleti vonalszakasz két ütemben
  3. Elsõ ütem a Kelenföld - Kálvin tér szakasz
    Második ütem a Kálvin tér - Keleti pu. szakasz.

  4. további ütem a Kelenföldtõl Budaörsi út irányába történõ meghosszabbítás.

A jármûvek beszerzési költsége a megnyitás évére (2005) és a 2020. évre vonatkozó adatokat egyaránt tartalmazza. Az 5 kocsis szerelvény becsült költsége adó, vám és szállítási költség nélkül 1.019 MHUF (5.5 M ECU), a kb. 100 darabos megrendelés esetén, vagyis 203,830 M HUF vagy 1,09 M ECU, kocsinként.

A KELENFÖLD ÁLLOMÁS - KELETI ÁLLOMÁS SZAKASZ EGY ÜTEMBEN TÖRTÉNÕ MEGVALÓSÍTÁSA

A 12. táblázat tartalmazza a Kelenföld - Keleti állomás közötti szakasz költségeit. A becslés az optimálisabb változat alapján készült, vagyis az olcsóbb állomásépítési technológiák feltételezésével.

12. táblázat - A Kelenföld-Keleti pu. vonal beruházási költségei

Összes költség M HUF
Összes költség M ECU
Mélyépítés
58 184
314
Berendezések
16 306
88
Jármûpark - 2005 év (1)
17 048
92*
Jármûpark - 2020 év (2)
19 271
104**
Összesen (1)
91 538
494
Összesen (2)
93 761
506

* A jármûvek méretezése 4 kocsis szerelvényre, 5 fõ/m2 fajlagos terheléssel történt. A 4 kocsis egységeknél 4 fõ/m2-rel az ár 109 M ECU, a 4 kocsis, 4 fõ/m2 terhelésnél 87 M ECU, az 5 kocsis. 5 fõ/m2 terhelésû változatnál pedig 104 M ECU.

** A jármûvek méretezése 5 kocsis szerelvények alapul vételével történt, 5 fõ/m2 feltételezésével. Az 5 kocsis szerelvényeknél 4 fõ/m2-rel 126 M ECU adódik.

A fenti táblázatból látható, hogy a jármûvek beszerzése a beruházási költség mintegy 20%-át teszi ki, a többi magára a létesítményre fordítódik. Az építési költségek megoszlása a következõ:

  • 50% mélyépítés (vonalszakaszok és állomások)
  • 22% rendszerek és a vonal üzemeltetéséhez szükséges berendezések;
  • 7% a mozgólépcsõk és létesítendõ liftek;
  • 7% a jármûtelep és tároló
  • a többi költség a területvásárlásra, a közmûvekre és útépítési munkákra fordítódik.

A KELENFÖLD ÁLLOMÁS - KELETI ÁLLOMÁS KÉT ÜTEMBEN TÖRTÉNÕ ÉPÍTÉSE

Kelenföld - Kálvin tér elsõ szakasz

A 13. táblázatban található az elsõ, Kelenföld - Kálvin tér közötti szakasz beruházási költségbecslése, beszámítva a Kálvin téri ideiglenes végállomás többletköltségét.

13. táblázat - Kelenföld-Kálvin tér szakasz beruházási költségei

Összes költség M HUF
Összes költség M ECU
Mélyépítés
42 990
232
Berendezések
11 490
62
Jármûpark - 2005 év (1)
8 153
44*
Összesen (1)
62 633
338

* A jármûvek méretezése 4 kocsis szerelvényre, 5 fõ/m2 fajlagos terheléssel történt. A 4 kocsis egységeknél 4 fõ/m2-rel az ár 52 M ECU, a 4 kocsis, 4 fõ/m2 terhelésnél 44 M ECU, az 5 kocsis. 5 fõ/m2 terhelésû változatnál pedig 55 M ECU.


Kálvin tér - Keleti pu., második szakasz

A 14. táblázatban a Kálvin tér és Keleti pu. közötti második szakasz költsége szerepel, azzal a többletköltséggel, mely a munkaerõ ismételt felvonulásával és az ehhez szükséges berendezésekkel, új munkahelyek kialakításával függ össze.

14. táblázat - Kálvin tér - Keleti pu. szakasz beruházási költségei

Összes költség M HUF
Összes költség M ECU
Mélyépítés
18 159
98
Berendezések
4 818
26
Jármûvek - 2020 év(2)
10 191
55*
Összesen (2)
33 168
179

* A jármûvek méretezése 5 kocsis szerelvényekre, 5 fõ/m2 terheléssel történt. A becsült költség 66 M ECU, 5 kocsis egységeknél és 4 fõ/m2 utasterhelésnél.

A BUDAÖRSI ÚT -KELENFÖLD VONALHOSSZABBÍTÁS

A Kelenföld és Budaörsi út állomás közötti továbbépítés költségei a 15.táblázatban szerepelnek.

15. táblázat - Budaörsi út-Kelenföld továbbépítés beruházási költségei

Összes költség M HUF
Összes költség M ECU
Mélyépítés
6 486
35
Berendezések
3 706
20
Jármûvek - 2020 év(2)
5 003
27*
Összesen (2)
15 195
82

* A jármûvek méretezése 5 kocsis szerelvényekre, 5 fõ/m2 terheléssel történt.