|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
A Budapesti 4.
Tervezet, készült
|
Egyéb haszon
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szokásos gazdasági költségeken és hasznon kívül más, számszerûsíthetõ és közvetlenül nem számszerûsíthetõ hasznok és költségek elemzését is elvégezték: ilyenek a metróépítés folyamán keletkezõ, a foglalkoztatás növekedésébõl származó haszon, valamint a városrendezési és környezeti haszon, mely a metró üzemeltetése révén keletkezik, az alábbiak szerint. A LÉTREJÖVÕ TÖBBLET-FOGLALKOZTATÁSBÓL EREDÕ HASZONA projektnél fellépõ és szokásosan
számított gazdasági hasznon kívül vannak
további számszerûsíthetõ hasznok is,
melyeket külön értékeltünk. A projekt által létrehozott foglalkoztatás-növekedés
azt mutatja, hogy a fõ, Kelenföld - Kálvin tér
közötti vonalszakasz kivitelezése az építés
idõszakában mintegy 6.400 fõ x év munkahelyet
teremt. Ebbõl 4.000 fõ x év a mélyépítésnél,
2.000 fõ x év pedig a munkahelyen kívül, kiegészítõ
jelleggel jön létre, valamint 400 fõ x év munkaráfordítás
szükséges a tervezéshez, ellenõrzéshez,
stb. A többi alternatívánál fellépõ
foglalkoztatás-generálás az építési
költségekkel arányosan vehetõ számításba,
a következõk szerint:
* Az építéshez létesített munkahelyek A foglakoztatás növekedése a társadalom számára
kétféle, pénzben mérhetõ haszonnal jár:
A fentiekkel kapcsolatos adatokat a Pénzügyminisztérium
bocsátotta rendelkezésre, a létrejövõ
új munkahelyek hasznának számításánál
ezeket használtuk fel. A kapott adatok alapján egy munkanélküli
az államnak a munkanélküliek juttatásai, a társadalombiztosítás
költségei és az adminisztratív költségek
miatt évi mintegy 240.000 HUF (1.300 ECU) kiadást jelent.
Ezen túl, a munkában álló személy által
befizetett és alkalmazottja által befizetett teljes hozzájárulás
adó és különbözõ jóléti,
egészségügyi, nyugdíjjárulék és
"Munkaerõpaci Alap" befizetések formájában
átlagosan 527.000 HUF (2.800 ECU) összeget tesz ki évente.
Ezért a társadalom szintjén a munkahelyteremtés
pénzügyi haszna évente mintegy 770.000 HUF (4.200 ECU)
összegre tehetõ. A fenti számokat használták fel az elemzésben,
figyelemmel a gazdaság általános növekedésére
és ezzel összefüggésben a bérek alakulására.
Feltételezték, hogy míg a munkában álló
bérei a GDP növekedésével arányosan nõnek,
a munkanélküliek juttatásainak növekedési
üteme a GDP növekedés felével arányos. A fenti feltételezéseket elemzésünkben felhasználva
azt az eredményt kaptuk, hogy a metróvonal építésével
létrejövõ munkahelyek révén adódó
haszon 18 M ECU (alacsony növekedési szcenárió
és a részleges vonalváltozat, 1996-ra diszkontálva)
és 28 M ECU (magas növekedési szcenárió
és meghosszabbított vonalváltozat, 1996-ra diszkontálva)
közé tehetõ. A 22. táblázatban az összes,
itt figyelembevett alternatívára vonatkozó hasznok
ismertetése szerepel.
Megjegyzés: Minden adat a teljes hasznot jelenti, millió
ECU-ben, 1996-ra diszkontálva Megjegyzendõ, hogy további, nem számszerûsített haszon is jelentkezik a foglalkoztatottak jövedelmének elköltése során, ami további (bár kismértékû) gazdasági növekedést eredményez és további munkahelyeket teremt. VÁROSRENDEZÉSI KÉRDÉSEKA B. részben az állomások szolgáltatási
jellemzõinek kiegészítéseként a nyomvonal
megvalósításának városrendezési
hatásai az alábbi megjegyzésekkel foglalhatók
össze. A változatok pontosításának városrendezési hatásaiAz 1. ütemben végzett vizsgálat azzal a következtetéssel
zárult, hogy a délnyugati korridorban, bármely tömegközlekedési
változatot is valósítják meg, annak az általános
területfelhasználási és közlekedés
stratégia integráns részének kell lennie és
a tömegközlekedés bármilyen beruházásai
általában pozitív hatással járnak városrendezési
értelemben. Ebben az általános kontextusban, a Fõvárosi
Önkormányzattal folytatott megbeszélések folyamán
és a Keleti pályaudvar és Móricz Zsigmond körtér
közötti korridor városfejlesztési és várostervezési
potenciáljának felmérése nyomán igazolható,
hogy a 4. metróvonal bármelyik nyomvonala általában
összhangban van az Általános rendezési Terv átfogó
stratégiájával. Részletesebb, helyi szinten azonban az egyes alternatívák között nagyobb különbségek léphetnek fel a várostervezés és -fejlesztés vonatkozásaiban. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk a kiválasztott Tétényi úti változat lehetséges hatásait, az 1. ütemben végzett vizsgálat utáni optimalizálást követõ helyzetben. Fõ nyomvonal változat - a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti pályaudvar közöttA Kelenföldi pályaudvar a nagyvasúti közlekedéssel
való igen fontos kapcsolati pontot jelent, különösen,
ha ezek itt a jövõben még tovább koncentrálódnak.
A Park and Ride létesítmények szintén a nyugatról
és délnyugatról érkezõ forgalmat szolgálhatják
az M1/M7 irányból és Kelenföld valószínûleg
az egész metróvonal legfontosabb Park and Ride helye lehet. Jelentõsen a Kelenföldi pályaudvarnál az állomáshoz
kapcsolódó fejlesztési lehetõségek is,
a metró jármûtelep felett egy második szint
építését is ideértve. Városszerkezeti
és környezetjavításra szintén lehetõség
nyílik az Etele tér környezetében és megindulhat
a Vasút utca és a Bartók Béla út déli
részének revitalizációja is. A metró
megnyitásával ésszerûsített felszíni
hálózattal továbbra is megmarad a jó kapcsolat. A Tétényi úti állomás a Tétényi
út és Etele út találkozásánál
fekszik. Alternatív lehetõséget kínálva
egy esetleges késõbbi meghosszabbításra Albertfalva/Budafok
felé, ez az állomás Kelenföld területének
nagy laksûrûségû részét fogja fel.
A Tétényi út / Etele út keresztezõdésénél
is van lehetõség további fejlesztésre és
a metró létesítése az Etele úttól
délre esõ területeken is ösztönzést
jelenthet a fejlõdés számára. Mint a további, Kosztolányi és Móricz Zsigmond
körtéri állomásoknál, a P+R kapacitás
itt is korlátozott, de lehetõség van ilyen létesítmények
építésére az Albertfalva/Budafok irányából
a Tétényi út déli részén és/vagy
a Fehérvári úton át északra haladó
forgalom számára. Valamelyest délnyugatra, a Kosztolányi tér állomás
szintén alapot jelenthet további városrendezési
és fejlesztési változások megvalósítására.
A Móricz Zsigmond körtéri állomás közelében
lévén, e két állomást együtt kell
kezelni. Az átmeneti zónával javuló tömegközlekedési
kapcsolatok és a Duna nyugati partján meglévõ
potenciális fejlesztési terület ezeket célozhatja
meg, beleértve a Bocskai út/Október 23. utca kapcsolatot
az Egyetemvárossal és a Petõfi-híddal. A Móricz Zsigmond körtéri állomás Kelenföld
után valószínûleg a legfontosabb budai állomás
lesz. Jelentõs a fejlesztési potenciál az állomáshoz
kapcsolódó létesítményeknél és
a metró és a meglévõ felszíni tömegközlekedés
átszállóhelyénél, és a városrendezési
és környezetvédelmi fejlesztések területén. A Gellért tér állomás az utolsó,
XI. kerületet kiszolgáló állomás, a Duna
keresztezése elõtt. Tekintettel a folyóparti hely
érzékeny jellegére, mely a Gellért-hegy lábánál,
a Világörökséggel szomszédságban
helyezkedik el, alig van vagy egyáltalán nincs lehetõség
jelentõsebb, az állomáshoz kapcsolódó
fejlesztésekre. Jelentõs javulás érhetõ
el azonban a Gellért téren és a Bartók Béla
úton a metró építésével összefüggésben,
a városi környezet és környezetvédelem tekintetében. A Fõvám térnél az állomás
környezetében szintén igen korlátozott, ez a
hely is folyóparton van és szemben a Világörökség
részével. Az állomás azonban igen jó
helyen van a metró és az észak-déli irányú
felszíni tömegközlekedési eszközök szempontjából.
Az ott lévõ Vásárcsarnok a társadalmi
és gazdasági tevékenység fókuszpontjává
válhat. A pesti oldalon a Kálvin téri állomás valószínûleg
a legfontosabb, a Baross térit követõen. A 3. metróvonalhoz
és a Múzeum körút felszíni közlekedéséhez
közvetlen átszállókapcsolatot nyújtva
ez az állomás jelentõs fejlesztési és
rehabilitációs lehetõségeket rejt, a metróépítéssel
összefüggõ felszíni rendezéssel együtt.
Az állomás ugyanakkor azt a pontot jelenti, ahol a vonal
belép a IX. kerület területére. A VIII. kerületben az állomások a Köztársaság
téren és a Rákóczi téren várhatóan
ösztönzést jelentenek az állomáshoz kapcsolódó
fejlesztésre és általánosabb szinten az egész
terület társadalmi-gazdasági felemelkedésére.
A felszínen környezeti javulás is elérhetõ
és a Rákóczi téri állomás különösen
fontos lehet egy újabb közlekedési átszállóhely
kialakítása szempontjából (mivel a József
körúton helyezkedik el, amely a központ fontos körirányú
útvonala). A Baross téri állomás a 2. metróvonalra, a Keleti pályaudvar nagyvasúti forgalmára, továbbá a ma is meglévõ és igen fontos felszíni közlekedési eszközökhöz nyújt közvetlen átszállási lehetõséget. Mivel a Keleti pályaudvar már ma is igen fontos társadalmi és gazdasági színtér, nem valószínû, hogy a 4. metróvonal bármilyen jelentõsebb új fejlesztéseket vonzana ide. A ma is meglévõ lehetõségeket azonban tovább hangsúlyozza majd és a metróépítéssel kapcsolatban a felszínen is elvégezhetõk a rendezési munkák. Meghosszabbítás Budaörsi út irányábaA 4. metróvonal Kelenföldi közúti és
vasúti csomóponttól nyugatra történõ
meghosszabbítása jelentõs fizikai és pszichológiai
akadály áttöréséhez járulna hozzá. Egy közbensõ állomással Gazdagrétnél
a Budaörsi út állomás általában
is jobban kiszolgálná a területet, alapot jelentene
a Volán szolgáltatások racionalizálására
és a nyugati dombvidékrõl érkezõ helyi
járatok ésszerûsítésére. Az állomásokhoz kapcsolódó fejlesztések
potenciálja és az ezekhez kapcsolódó városi
és környezeti javító intézkedések
bizonyos mértékig korlátozottak, e tekintetben azonban
segíthet a jármûtelep ide helyezése. A 100-as
fõút kiszolgálására a P+R létesítmények
fejlesztéséhez is megvan a lehetõség A tervezés és fejlesztés területét tekintve az a következtetés vonható le, hogy a Budaörsi út irányába történõ meghosszabbítás potenciális elõnyöket hordoz és komolyan fontolóra kell venni. Kelenföld - Kálvin tér rövidített szakaszA költségcsökkentést tekintve az egyik megoldás
az lehet, ha a vonalnak csak ez a szakasza épül meg. Bár ez a vonalrész is hatékonyan ki tudja szolgálni
a budai oldal és a városközpont kapcsolatát és
lehetõvé teszi a központ elérését
a Kálvin téri átszállás révén,
a szükséges társadalmi-gazdasági és környezeti
ösztönzõ hatás, melyet a metró a VIII. kerület
számára nyújthat, itt elmarad, a központ tágabb
környezete nem jut hozzá a szolgáltatáshoz és
elmarad a 2. metróvonallal, a nagyvasúttal való kapcsolat,
továbbá a keleti távolabbi elõvárosokkal
és azok hátterével való kapcsolat is. A változat
elutasítja továbbá az északkeleti irányban
bármely további, metró jellegû kapcsolat lehetõségét
is. Városrendezési és fejlesztési tekintetben mindez jelentõs hátrányként értékelhetõ és a javaslat az, hogy e változat ne kerüljön további feldolgozásra. Két ütemben történõ építés - Kelenföldi pu. - Kálvin tér és Kálvin tér - Keleti pályaudvarAz építési költségek hosszabb idõre történõ széthúzására ez további lehetõséget jelent. Bár a VIII. kerület rövid távon nem élvezi az említett kedvezõ hatást, e megoldás feltehetõen nem okoz semmilyen hosszú távú városrendezési vagy fejlesztési hátrányt. KÖRNYEZETVÉDELMI KÉRDÉSEKBevezetésE részben a projekt elõzetes környezetvédelmi
hatásvizsgálatának eredményeit összegezzük.
A vizsgálat kiterjedt a zajra, vibrációra és
légszennyezésre, helyszíni bejárásokkal
és a Fõvárosi Önkormányzat Települési
Értékvédelmi Ügyosztályával, valamint
Környezetvédelmi Ügyosztálya képviselõivel
folytatott megbeszélésekkel kiegészítve. A
projekt megvalósítási szakaszában a fõútvonalak
környezeti állapotának átfogó értékelése
valószínûleg szükségessé válik.
A Feladatmeghatározásnak megfelelõen az elõzetes
környezetvédelmi hatásvizsgálat célja
az összes lényeges környezeti hatás megállapítása.
Megjegyzendõ, hogy ez az értékelés nem tekinthetõ
a magyar jogszabályok által elõírt Környezeti
Hatásvizsgálatnak (EIA), hanem a késõbb végrehajtandó
EIA fõ feladatainak meghatározása a célja. A környezetvédelmi kérdések szempontjából lényeges terület a létesítmény nyomvonalára és annak közvetlen környezetére került leszûkítésre. Az új metróvonal hatása a közlekedésbõl eredõ légszennyezésre és zavaró hatásokra
A helyi tanácsadók által készítette
becslés alapján és annak ellenére, hogy a forgalom
átlagosan 38%-al nõtt a gépkocsiknál és
11%-al a teherjármûveknél, a vizsgált területen
a légszennyezésnek jelentõs mértékben
csökkennie kell 2020-ig. Átlagosan ez a csökkenés
92%-ot elérõ mértékû lesz a CO2
kibocsátásoknál, 94% a HC kibocsátásoknál
és 66% a NO2 esetében, valamint 67% a szilárd
szennyezõanyagoknál (korom). Ez a rendkívül nagy
javulás a katalizátorok elterjedésével, valamint
más új technológiák megjelenésével
magyarázható, melyek minden új jármûre
felkerülnek és 2020-ban ezekkel már a teljes jármûállomány
rendelkezni fog (az idõszak a gépkocsiknál két
generációnak felel meg), míg a jelenlegi jármûállományban
a katalizátoros jármûvek aránya - az állomány
jelentõ részben régi keleti modellekbõl áll
- nem haladja meg a 15%-ot. Ez az elõrejelzés azonban meglehetõsen optimistának
tûnhet, tudván, hogy a nyugati nagyvárosokban a közlekedésbõl
eredõ légszennyezés továbbra is nõ,
még ha kis mértékben is, bár a katalizátorok
már széles körben elterjedtek és a Riói
Konferencia óta (1992) a kormányok is igen erõsen
elkötelezettek a környezeti állapotok javítása
iránt. Az új metróvonal megvalósítása a vizsgált területen nem változtatja meg jelentõs mértékben a légszennyezési szintet, elsõsorban azért, mert erre az új közlekedési eszközre az elõrejelzések szerint csak kevesen terelõdnek át a gépkocsikról (kb. 1,5%). A hatás lényeges lehet a szilárd szennyezõ részecskéknél, az autóbusz jármûpark egy részének a metróval való felváltása révén. A Fehérvári úton a csökkenés mértéke elérheti a 35%-ot.
2020-ig, ha a metróvonal nem valósul meg, a zajszintek
nappal és éjszaka egyaránt kb. 1 dB(A)-val nõnek
átlagosan, a forgalom általános növekedése
folytán és különösen a villamosjármûvek
számának növekedése miatt. Ez azt jelenti, hogy
a mai kedvezõtlen állapotok tovább romlanak. A zaj
növekedése különösen érezhetõ
lesz a budai oldalon (az Etele úton és a Bartók Béla
úton elérheti a +2,6 dB(A) értéket), míg
a pesti oldalon stabilizálódik, vagy alig nõ. A zajszintek növekedése voltaképpen továbbra
is szoros kapcsolatban marad a forgalom nagyságával, feltételezve,
hogy a jármûvek zajkibocsátásában és
az utak állapotában nem következik be lényeges
javulás. Mint ilyet, a kapott eredményeket a magasabb gazdasági
növekedési szcenárióhoz tartozóknak lehet
tekinteni. A 4. metróvonal hatása a vizsgált területen általában csökkenti a zajszintet, ez átlagosan 1,4 dB (A) értéket ér l nappal és 1,7 dB (A)-t éjszaka. Egészében véve és a helyi tanácsadók feltevéseinek megfelelõen a metróvonal megvalósítása ellensúlyozza az általános forgalomnövekedésbõl eredõ káros hatásokat és a mai helyzethez képest még valamelyes javulást is eredményez. Ezt a kedvezõ eredményt az autóbuszok és villamosok forgalmának részbeni kiváltása magyarázza. Ez különösen Pest számára lesz jelentõs, a Vámház körút térségében (egészen -5,2 dB (A)-ig, éjszaka) és a Múzeum körúton (ahol eléri a -3,8 dB (A)-t éjszaka).
A helyi tanácsadó által végzett vizsgálatok
szerint 2020-ig a vibrációs szintek a vizsgált területen
elérik a 72,2 dB(A)-t nappal, azokon az útszakaszokon, ahol
villamos is közlekedik, ami a mai helyzethez képest 3 dB növekedést
jelent. A villamos nélküli utakon a helyzet nem változik
jelentõs mértékben. Ennek fõ magyarázata,
hogy a villamosok követési idõköze 2020-ra a mainak
kétszeresére nõ. A leghátrányosabb helyzetben
továbbra is a Bartók Béla út és a Vasút
utca lesz, itt a vibrációs szint eléri a 75,1 dB-t.
Megjegyzendõ, hogy e magas értékek továbbra
is kielégítik a magyar elõírásokat. Az eredmények azzal a feltételezéssel adódtak,
hogy 2020-ig nem történik számottevõ javulás
a villamos pályaállapotokban és a jármûveknél.
A zajszintek elõrejelzésénél ezt pesszimista
feltételezésnek kell tekinteni, mely a magas gazdasági
növekedési szcenárióhoz tartozik. Az üzembeállításakor a metró felváltja
a 47-es és 49-es villamost. Ennek megfelelõen a meghatározó
vibrációs forrás megszûnik a Bartók Béla
úton, a Szabadság-hídon, Vámház körúton
és a Múzeum körúton. Bár a metró
önmagában is rezgések forrása, a nagy mélység
miatta itt pozitív lesz az összhatás. Konkrétabban,
a helyi tanácsadó által végzett értékelés
szerint az új metróvonal a villamosok vibrációs
szintjének 6 dB-es csökkenését eredményezi,
nappal és 3,6 dB-lel csökkenne a vibráció éjszaka,
ami általánosságban nappal 3,6 dB, éjszaka
3,1 dB csökkenést jelent. Végeredményben általános
jelleggel nappal 2,4 dB, éjszaka 2,6 dB csökkenés várható. A pontosítások után ez az általános
eredmény azt jelzi, hogy a pesti oldalon jelentõs lesz a
javulás (a Múzeum körúton eléri a -23,1
dB-t), de ezt részben ellensúlyozza a 18-as és 19-es
villamosok járatsûrûségének növekedése
a budai terüeleten, a metró megjelenése következtében.
Az Etele téren a vibráció legfeljebb 17,9 dB-lel nõhet,
a Tétényi úton pedig 17,5 dB-lel, a rosszabbik esetben
sem haladja meg azonban a 63,7 dB értéket. Ezért ez
a növekedés nem okoz semmilyen káros hatást a
közelben lévõ épületeknél és
a lakók nyugalmában. Ezen kívül meg kell jegyezni,
hogy ezek az értékek a pesszimista feltételezésnek
felelnek meg, és feltételezik, hogy az új metróvonal
ugyanolyan vibrációt kelt majd, mint a mai 3. vonal, bár
a várható mûszaki színvonal-növekedés
következtében a tényleges értékek ennél
jóval alacsonyabbak lehetnek. A tervezés stádiumában azonban részletesebb vizsgálatokat kell végezni a projekt által érintett érzékenyebb pontok környezetében, mint pl. a Magyar Rádió stúdiójánál, a Mûszaki Egyetem Vegyészeti Tanszékénél, a Gellért szállóban és a Szent Imre kórházban. Ezen értékelések eredményétõl függõen lehet megvalósítani a csillapító intézkedéseket, mint pl. speciális vibrációgátló szerkezetek beépítése, vagy a nyomvonal kisebb mértékû elhúzása. Javaslat további vizsgálatokraA megvalósíthatósági tanulmány fázisában
nem volt lehetõség a metróépítés
várható hatásainak részletes elemzésére.
Ennek ellenére is elkészült azonban a projekt számszerûsített
és átfogó értékelése. A további
elõtervezés és kiviteli tervezés folyamán
újabb vizsgálatokat kell majd végezni. A készítendõ környezeti hatásvizsgálatnál
(EIA) lényeges azoknak a kiinduló feltétezéseknek
a pontosítása, melyeken a beruházás értékelése
alapszik, a városrendezési tervek és a jármûállományban
várható változások függvényében,
különös tekintettel a felszíni közlekedési
áramlatokra és az utak egyes szakaszainak jellemzõire,
valamint a konkrét szennyezõanyagokra, zajra és vibrációs
értékekre, az egyes jármûkategóriákban.
Az eredményeket szorosan össze kell kapcsolni az utak "érzékenységével",
ami annyit jelent, hogy konkrét felméréseket kell
végezni az érintett lakosság nagyságával
kapcsolatban, akiket a metró miatti változások az
adott utak mentén érintenek. Feltéve, hogy az új metróvonal üzem közben
nem idéz elõ jelentõs kedvezõtlen hatásokat,
az építés ütemezése különösen
fontos tényezõ. Külön kell foglalkozni az alábbiakkal:
Összefoglalás és következtetésekA 4. metróvonal beruházása a város számára
kulturális, történeti és nemzeti öröksége
szempontjából különösen fontos területen
fekszik. Részben ez a jellegzetes kontextus magyarázza, hogy
a városképbe nagyobb beavatkozást jelentõ alternatívákat
elvetették. A vizsgált terület környezeti összefüggéseit
azonban károsan befolyásolják azok a jelentõs
forgalmi áramlatok, melyek a városon áthaladva növelik
a légszennyezést, a zaj- és vibrációs
szinteket, gyakorta túllépve a megengedett normákat
és elõírt értékeket. Az elkövetkezõ
években és a városközpontban a forgalom növekedésének
visszaszorítására tett intézkedések
ellenére tovább romolhat a zajjal és légszennyezéssel
kapcsolatos helyzet, amit azonban a légszennyezést tekintve
tekintélyes mértékben ellensúlyozhat a katalizátorok
széleskörû bevezetése. Ebben az összefüggésrendszerben az új metróvonal
pozitív és negatív hatásokkal egyaránt
jár. A közlekedési ágazatot érintõ
hatások között a projektnek a helyzet általános
javulását kell elõidéznie, ami azonban a légszennyezésben
alig kimutatható javulástól a zajszint jelentõs
csökkenéséig terjed, valamint változó
hatások érvényesülnek a vibrációs
szintekben is. A város történeti örökségére
gyakorolt hatások között a fõ kockázat a
Gellért-fürdõt tápláló hévizek
befolyásolása lehet, még akkor is, ha ennek valószínûsége
csekély. Egyes állomási bejáratok a védett
mûemléki környezetben szintén problémát
jelenthetnek, csakúgy, mint a metró okozta vibráció
néhány érzékeny épület vagy tevékenység
közelében. Ha minden ilyen hatást összegezünk, igen nehéz
meghatározni hogy az érintett terület mely része
kerül a legkedvezõtlenebb helyzetbe és melyek kapják
a legtöbb elõnyt. A közlekedéssel összefüggõ
hatásoknál várható, hogy a létesítmény
déli végénél (Etele tér és Tétényi
út) valamelyest rosszabbodik a helyzet, a Fehérvári
úton, Bartók Béla úton, Szent Gellért
rakparton és az Erzsébet-híd lehajtójánál
változatlan marad (Szabadsajtó út és Kossuth
Lajos utca), más útszakaszokon pedig javul. Ennek az elõzetes környezeti hatásvizsgálatnak az a célja, hogy megállapítsa, milyen fõ hatásokkal kell majd részletesebben foglalkozni a következõ fázisokban. Az EIA készítésének idõszakában az alapadatokat - melyeket a közlekedéssel kapcsolatos hatásokhoz használtak fel - tovább kell pontosítani, és külön figyelmet kell fordítani az építési alatti hatásokra., a hévízforrások befolyásolására és a felszíni építmények vizuális integrálására, melyeket részletesen ki kell dolgozni és a megfelelõ intézkedésekre javaslatot kell tenni. |