|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A Budapesti 4.
Tervezet, készült
|
Pénzügyi értékelés
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E fejezetben az utasforgalmi elõrejelzések alapján
számított cash flow, az üzemeltetési, beruházási
és finanszírozási költségek értékelése
szerepel. Az elemzést két alternatívában készítettük
el:
Számítógépes táblázatkezelõ
modellt dolgoztak ki nominál és reálértékben
(vagyis az infláció hatásait figyelmen kívül
hagyó) számítási alapon minden alternatívára,
HUF és ECU pénznemekben. Összesen 16 számítógépes
táblázat készült, melyek az F02 munkaközi
anyagban szerepelnek, ez a Jelentés mellékleteként
került csatolásra. A fejezet további részében az alkalmazott feltételezések szerepelnek és az elemzés eredményei kerültek összegezésre. FELTÉTELEZÉSEKAz elemzés végrehajtásánál kulcsfontosságú
a feltételezések megállapítása és
a felhasznált adatok meghatározása. Ide tartozik az
elemzésre kerülõ nyomvonalváltozat, az utasforgalmi
és bevételi becslések, az építési
és üzemköltség, a finanszírozás forrásai
és a pénzügyi feltételek. Megbeszéléseket
folytattunk a magyar Pénzügyminisztériummal, a Fõvárosi
Önkormányzattal és pénzügyi tanácsadóival,
valamint az alkalmazott feltételezésekkel kapcsolatban kikértük
az Európai Bizottság és az Európai Beruházási
Bank véleményét. A pénzügyi modell 30 éves értékelési idõszakra terjed ki, a metróvonal megnyitásától számítva. A feltételezéseknél mindig naptári években számoltunk, feltételezve, hogy a vonal 2005-ben kerül átadásra, kivéve az ütemezett megoldást, ahol a Kálvin tér és Keleti pu. közötti szakasz 2010-ben nyílik meg. Induló feltételezésekA nominálértékben készített táblázatnál
figyelembe kell venni az építés és a 30 éve
értékelési idõszak folyamán érvényesülõ
inflációt. Az ECU és HUF inflációra
vonatkozó feltételezések az alábbiakban láthatók.
A fenti inflációs ráták ECU és HUF közötti különbözetének alkalmazásával alakították ki a két valuta keresztárfolyamát, melyet az 1996. évi rátától kezdve (185,3 HUF/ECU) alkalmaztak a továbbiakban. Pénzügyi feltételezésekHat fõ finanszírozási forrást vettek figyelembe.
Elsõsorban az Európai Beruházási Bank által
nyújtott hitelt, mely a teljes beruházási költség
30 %-ára nyújt fedezetet. A hitelfeltételek a feltételezés
szerint az alábbiak:
A második finanszírozási forrás a Fõvárosi
Önkormányzattól származik. Ezt reálértékben
minden építési évre vonatkozóan 3 milliárd
HUF (16 M ECU) értékben vettük tekintetbe. Ugyanilyen
hozzájárulást tételeztünk fel a magyar
Kormány részérõl is. A negyedik finanszírozási
forrás az Európai Unió segélye, mely a feltevés
szerint a helyi hozzájárulás öszegével
azonos, vagyis a fõvárosi és kormányzati források
összege. A beruházás hiányzó pénzügyi
forrásait a feltételezés szerint további hitelfelvétel
jelenti. A hitelfeltételeket az EIB hitelével azonosnak tekintették,
kivéve a 8,5%-os fix kamatábat. Az utolsó forrás a BKV üzemeltetési költségmegtakarítása, mely az új metróvonal mûködtetésébõl származik. A többi forrással ellentétben ez akkor nyílik meg, mikor a metró üzembe lép és hozzájárulást jelenthet a tõketörlesztéshez és kamatfizetéshez. Kamatok és tõketörlesztésFeltételezték, hogy a hiteleket az év elején
veszik fel és év végén fizetik vissza. A kamat
tehát attól az évtõl kezdve fizetendõ,
melyben a hitelt igénybe vették, addig az évig, míg
a visszafizetése teljesen be nem fejezõdik. A forintban számított
táblázatoknál az EIB és más hitelek
visszafizetése ECU-ben történik, így az adott
évre érvényes HUF/ECU aránnyal kellett számolni. Nem állítottak fel feltételezést arra nézve, melyik költségvetés fizeti vissza a kamatokat, illetve tõkét. Beruházási feltételezésekA teljes építési költségre vonatkozó
adatok az alábbi 24. táblázatban szerepelnek. A viszonylag
alacsony jármûszám miatt feltételezték,
hogy minden jármû beszerzése megtörténik
az üzembe helyezés éve elõtti évben, bár
ekkor még nem mindegyikre lesz szükség Kivétel
az ütemezett megoldás, mikor a jármûvek is két
ütemben kerülnek beszerzésre, a két vonalszakaszhoz
illeszkedõ idõpontokban.
A jármûvek felújításával és a z automatikus vonatvezetési, ill. jelzõberendezések felújításával kapcslatos költségeket nem vették figyelembe. Forgalmi feltételezésekA forgalmi elemzésbõl minden alternatívára
vonatkozóan megállapították a napi utasforgalmi
adatokat. Ezek az elemzési idõszak induló évére
(2005) és 2034-re, vagyis az idõszak végére
vonatkoznak. Az éves forgalmi igénybevétel kiszámításához
a napi adatokat 300-al szorozták meg. Az elemzésben a jelenlegi
átlagos viteldíj bevételi szintet használták,
ami 13 HUF (1996-os áron) Felételezték, hogy nem lesz
reálértékben vett viteldíj emelés, bár
általános jelenség, hogy a jegyárakat a reálbérek
emelésével párhuzamosan emelik, ami általában
meghaladja az általános árszintemelkedést.
Az üzemköltségek szintén a forgalmi elõrejelzésen alapulnak. ELEMZÉS ÉS EREDMÉNYEKÖsszesen tizenhat táblázat készült, e
részben röviden ezek egyes eredményeit ismertetjük.
A 26. táblázat az egyes alternatíváknál
igényelt, maximális nominálértékben
vett hozzájárulást tünteti fel, mely a tõke
és a kamatok visszafizetéséhez szükséges,
figyelemmel az üzemeltetési többletre és a BKV
hozzájárulására. Ez azt jelenti, hogy az alapváltozatnál
a Fõvárosnak és/vagy a Kormánynak egy évben
46 M ECU-t kellene kiadnia a metróépítés terheinek
finanszírozására. Ez meghaladja a Fõváros
vállalási lehetõségeit, melyek valószínûleg
20M ECU-re elegendõek a vizsgált években.
Az a maximális hozzájárulás, melyre a Fõváros
és a Kormány részérõl szükség
van addig az idõpontig, míg a vonal önfinanszírozóvá
válik, az alábbi 27. táblázatban szerepel.
|