|
|
|
|
|
|
|
|
A fõvárosiak zöld jelzést
adtak az új metróvonalnak |
|
|
|
|
|
|
Az újabb metróvonal megépítésérõl
hozott kormánydöntés hírére felfigyelt
a fõváros közönsége, és
a döntést örömmel üdvözli. A TeleDirect
közvélemény-kutató munkatársai
március 20-án telefonon felhívtak ötszáz
budapesti polgárt és feltettek nekik néhány
kérdést az új metróvonallal kapcsolatban.
A válaszok szerint a beruházástól
azt várják a polgárok, hogy jelentõsen
javítani fogja a tömegközlekedést. A hívottak
71 százaléka már most biztos benne, hogy
valamilyen gyakorisággal használni is fogja az új
vonalat, melyet a legtöbben a zöld színnel jelölnének.
|
A fõvárosiak háromnegyede telefonos háztartásban
él, ám telefonon változatlanul azokat könnyebb
elérni, akik egy kicsit érdeklõdõbbek
és tájékozottabbak. Ennek ellenére
az a tény, hogy a március 20-án a délutáni
órákban véletlenszerûen felhívott
500 telefon-elõfizetõ 90%-a hallott arról,
hogy a fõvárosban új metróvonal építését
tervezik, azt jelzi, hogy az ügy fontos a budapestiek számára.
Ez még akkor is így van, ha figyelembe vesszük,
hogy eléggé elhúzódó döntésrõl
van szó, így viszonylag hosszú idõ
állt rendelkezésre ahhoz, hogy a hírrõl
értesüljön a közönség. Ugyanakkor
egészen a múlt csütörtöki kormány
döntésig - amikor a kabinet pénzügyi garanciát
vállalt az építkezés megvalósítására
- csend volt a beruházás körül. A fõvárosiak
kétharmada (gyakorlatilag lakóhelyétõl
függetlenül) nagyon fontosnak tartja a dél-budai
területeket a metróhálózathoz kötõ
új szakasznak a megépítését,
további ötödük közepesen fontosnak
tartja a beruházást, és mindössze 4-4
százalékuk mondta azt, hogy csak egy kicsit vagy
egyáltalán nem fontos az új metró.
(A hiányzó 4 százalék nem tudott vagy
nem akart válaszolni a kérdésre.) Ha a válaszokat
százfokú skálára vetítjük,
86 pont az átlag. Csaknem pontosan ilyen magas indexértéket
(84 pont) kaptunk arra a kérdésre is, hogy az új
metró mennyire fogja javítani a fõváros
tömegközlekedését. Azt, hogy ki mennyire
tartja fontosnak az új metró megépítését,
egyedül az befolyásolja, hogy ki milyen gyakran szándékozik
utazni az új nyomvonalon, de még azok körében
is 75 pont az építkezés fontosságának
indexe, akik úgy gondolják, hogy sohasem fogják
majd igénybe venni az új közlekedési
lehetõséget.
|
|
|
|
|
|
|
Az új metróvonal tömegközlekedésre
gyakorolt hatását viszont a nõk valamivel
optimistábban ítélik meg (87 pont), mint
a férfiak (80 pont), és befolyásolja a válaszokat
az is, hogy ki mennyire elégedett a tömegközlekedéssel
úgy általában. A legoptimistábbak
azok, akik eleve teljesen elégedettek Budapest tömegközlekedésével.
Ez egyébként a hívottak 13 százalékának
a véleménye, akik körében 93 pont lett
a javulási index átlaga. Eszerint õk szinte
kivétel nélkül arra számítanak,
hogy az új metróvonal nagymértékben
javítani fogja a fõváros (véleményük
szerint amúgy is jó) tömegközlekedését.
A hívottak 44%-a csak részben elégedett a
tömegközlekedéssel, de azért ebben a közben
is 81 pont az új metró jótékony hatásának
tulajdonított mutató átlaga. A kérdezettek
22%-a egyáltalán nem elégedett a tömegközlekedés
helyzetével, ám alapvetõen õk is javulásra
számítanak a beruházástól,
hiszen körükben is 82 pont az átlag. Végül
a hívottak ötöde nem szokott részt venni
a tömegközlekedésben, de azért õk
is javulásra számítanak (85 pont).
|
A hívottak 39%-a úgy véli: a tömegközlekedés
fejlesztésében a fõvárosi önkormányzatnak
nagyobb a szerepe, mint a kormányé, míg ennek
ellenkezõjét csak a kérdezettek ötöde
gondolja. A legtöbben viszont kitérõ választ
adtak: 14% szerint egyforma a felelõsségük,
27%-uk pedig nem tudott válaszolni a kérdésekre.
Ez azért azt jelzi, hogy a fõvárosiak - úgy
maguktól - még nem igazán gondolkoztak el
ezen a kérdésen. Azzal viszont a polgárok
döntõ többsége (88%-a) egyetértett,
hogy a kormány úgy döntött: támogatja
a metróépítést és megadja a
pénzügyi garanciákat.
|
|
|
|
|
|
|
A múlt csütörtöki döntés szerint
a kormány a költségek 60 százalékát
fedezi, míg a fõváros a 40 százalékát.
A nagy többség (72%) egyetértett ezzel a költségmegosztással,
de itt már 4%-ról 15%-ra növekedett a nemmel
válaszolók aránya. Az ellenzõk nagyobbik
hányada azok közöl került ki, akik szerint
a kormánynak kellene nagyobb szerepet vállalnia
a tömegközlekedés fejlesztésében,
mint az önkormányzatnak.
|
Végül a TeleDirect munkatársai megkérdezték,
hogy a fõvárosi polgárok milyen színt
javasolnak az új metróvonal jelzésére,
a meglévõ sárga, piros és kék
mellé. A hívottak 83%-a mondott valamilyen javaslatot,
és az ajánlott színek listáját
toronymagasan - 59%-kal - a zöld vezeti. A válaszadók
egy része nem színt jelölt, hanem egyéb
kategóriát nevezett meg: olyat, mint vidám,
szolid, pöttyös, csíkos stb.
|
|
|
|
|
|
|
Mennyire fontos az új metróvonal megépítése,
illetve mennyire fogja javítani a beruházás
a fõváros tömegközlekedését?
|
Százfokú skálára vetítve
| Fontos | Javítani fogja
|
naponta fog közlekedni az új metrón
| 96 | 89 |
hetente fog közlekedni az új metrón
| 94 | 89 |
ritkán fog közlekedni az új metrón
| 84 | 83 |
soha nem fog közlekedni az új metrón
| 75 | 76 |
nem tudja milyen gyakran fog közlekedni az új metrón
| 87 | 87 |
átlag | 86 | 84
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A vizsgálatról:
Idõpont: 1998. március 20. délután
Válaszadók: 500 véletlenszerûen felhívott
budapesti telefon-elõfizetõ
Hibahatár: + 4 - 5%
|
|
|
|