4. metróvonal


Az új kormány még vizsgálódik
Demszky szerint kell az új metró
A fõvárosi közgyûlés csütörtökön feltehetõen végelszámolással megszünteti a 4-es metró beruházásának elõkészítésére tavaly létrehozott önálló DBR-Metró Kft.-t és módosítja a beruházási célokmányát is. E szerint az építkezésre folyó áron 198 milliárd forintot költenek majd. Hírek szerint az új kormány felülvizsgálja a 4-es metró beruházási feltételeit, bár érdemben még nem tudtak foglalkozni a kérdéssel. Demszky Gábor fõpolgármester szerint presztízs- és anyagi veszteségek nélkül már nem lehet visszakozni az új metróvonal ügyében, amelyre egyébként a fõvárosiak 70-80 százalékának szüksége van.
MH-összeállítás
A leendõ kormány egyelõre a szervezeti keretek és a kormányzati struktúra kialakításán dolgozik, konkrét ügyekben csak a kabinet megalakulása után foglalnak állást - közölte érdeklõdésünkre Chikán Attila, aki a gazdasági tárca várományosa. Értesülések szerint azonban nem kizárt, hogy ezek között a metróberuházási feltételek felülvizsgálata is szerepel majd.
Amennyiben az új kormány a 4-es metró ügyét valóban részleteiben meg szeretné ismerni, a fõváros a maga részérõl ehhez minden információt és segítséget megad a kabinetnek - nyilatkozta lapunknak Demszky Gábor. Hozzátette azonban: az új vonalra - amelyet egy felmérés szerint a lakosság 70-80 százaléka is támogat - véleménye szerint szükség van. Ahhoz, hogy Budapest lakhatóbb legyen, a közlekedés egy jelentõs részét a föld alá kell vinni. A metró ugyan drága, de száz évre épül. A budapestiek túlnyomó része egyébként támogatja a tervet.
A fõvárosi közgyûlés csütörtökön várhatóan végelszámolással megszünteti a 4-es metró elõkészítésére tavaly létrehozott önálló DBR-Metró Kft.-t, s módosítja a metró beruházási célokmányát. Ezek szerint a beruházási célokmány rögzíti majd, hogy a folyó áron 194,5 milliárd forintos metróépítéshez 98,2 milliárd forintnyi hitelre van szükség. A fõváros 22,9 milliárdot, az állam 38,2 milliárdot, a BKV pedig 35,1 milliárdot vállal.
Szegedi Ferenc a XI. kerületi polgármester és képviselõtestülete változtatást szorgalmaz a jelenlegi nyomvonalon. Szerinte a metróvégállomásra a Budaörs határában lévõ virágpiac lenne a legalkalmasabb. Indítványa szerint kedvezõbb lenne, ha a metró a Móricz Zsigmond körtér után nem a Kosztolányi Dezsõ tér felé, hanem a Skála Fehérvári úti oldalára kanyarodna. Innen késõbb tovább lehetne építeni a nyomvonalat Albertfalva, Budafok és Nagytétény irányába. A polgármester szakértõk véleményére hivatkozva állítja, hogy a nyomvonal-változtatás még most sem késõ.
Gulyás László, a DBR Beruházó Kft. igazgatója egy korábbi nyilatkozatában már kicsit késõnek ítélte a változtatást, ám úgy vélte, amennyiben erre a pénzügyi források is rendelkezésre állnak, nem lehetetlen.



© 1997 MTA SZTAKI
Készült a Budapesti Fõpolgármesteri Hivatal megbízásából
az MTA SZTAKI Elosztott Rendszerek Osztályán