|
|
|
|
|
|
|
|
Valóra vált álom: 4-es metróval az iskolába |
|
|
|
|
|
|
A 4-es metró nem új ötlet. Ismerõsöm
mesélte, hogy szülei már az általános
iskoláját is úgy választották
számára, hogy azt könnyû lesz az új
metróval megközelíteni. Ez a 70-es években
történt. Azóta a hölgy elvégezte
az általános iskolát, a gimnáziumot,
az egyetemet és már több mint tíz éve
hajdani iskolájában tanít. Talán nemsokára
valóban a 4-es metróval mehet munkahelyére.
Budapest új metróvonaláról beszélgettünk
Gulyás Lászlóval, a metró megvalósításáért
felelõs DBR Metró Kft. ügyvezetõ igazgatójával.
|
30-35 éve szerepel a fõváros tervei között
a 4-es metró megvalósítása. Mi történt,
hogy végre valóra válhatott ez az álom?
|
|
|
|
|
|
|
Egyidejûleg meg van az, ami eddig még soha: közös
akarat, szakmai, lakossági és politikai egyetértés,
és ami a legfõbb, pénz. Valóban régóta
foglalkozik a fõváros azzal, hogy Budapest egyre
súlyosabbá váló tömegközlekedési
nehézségeit átfogóan rendezze. Különbözõ
szakmai álláspontok léteztek arról,
hogy mi lenne a legjobb megoldás. A felszíni vagy
a felszín alatti tömegközlekedési hálózat
fejlesztése hozhat valós eredményt a fõváros
számára. Neves külföldi és hazai
szakértõk által készített tanulmányok
alapján hozta meg végül döntését
a fõvárosi közgyûlés és
a kormány: épüljön meg a 4-es metró.
Határozat tehát volt, már csak a forrásokat
kellett megszerezni. Április elején végül
ez a kérdés is megoldódott. Megállapodás
született, hogy az Európai Beruházási
Bank 200 millió ECU kölcsönt nyújt a 4-es
metró részbeni finanszírozására.
Elsõ lépésként 50 millió ECU
összegû hitel felvételérõl írtak
alá szerzõdést. Emellett tárgyalások
folynak egyéb európai pénzintézetekkel
is a megvalósításhoz szükséges
további források biztosítására.
Várhatóan a közeljövõben velük
is megköttetnek a szerzõdések, és rendelkezésre
fog állni az az 1996-os áron számított
mintegy 100 milliárd forint, amelybõl az új
4-es metró elsõ szakasza, az Etele tértõl
a Keleti pályaudvarig megvalósulhat.
|
És milyen metró épül majd ebbõl
a hatalmas összegbõl?
|
|
|
|
|
|
|
Ha röviden akarok válaszolni, akkor azt mondom, hogy
korszerû, gyors és megbízható. Korszerû
lesz, hiszen a XXI. század technológiájának
megfelelõen épül és a legmodernebb berendezésekkel
lesz felszerelve. A vonatokat automatikus rendszer vezeti majd,
a központi forgalomirányító terembõl
számítógépek segítségével
irányítva. Gyors lesz: a Kelenföldi és
a Keleti pályaudvar közötti távolságot,
a 7-es busz hivatalos menetidejénél 10 perccel gyorsabban
teszi meg - és menetideje csúcsforgalomban sem változik.
Megbízható lesz, hiszen a metró nem kerülhet
dugóba, és jobban lehet majd tervezni az utazásra
fordított idõt.
|
Ugyanakkor a metró ellenzõi közül sokan
azzal érvelnek, hogy az új metró túl
drága, kevesen használják majd és
ezért felesleges.
|
|
|
|
|
|
|
A 4-es metró valóban hatalmas beruházás.
A fõváros elmúlt 25 évének
legnagyobb projektje. Legnagyobb anyagi ráfordításában
és legnagyobb hatásában. Az új metró
elõnyeit elsõ sorban a tömegközlekedõk
fogják élvezni. Közvetlenül mérhetõ
hatása: a csúcsidõben 2-2,5 percenként
induló szerelvények 2020-ban a becslések
szerint mintegy 470 ezer utast szállítanak majd.
De a metró az autósok számára is kedvezõ
lesz. Átadásával ésszerûsíthetõ
a felszíni közlekedés, csökkenthetõ
a környezetet szennyezõ forgalom. A metró átadásával
új dunai átkelõ nyílik, így
gyorsabban lehet közlekedni a ma még túlterhelt
hidakon. Számítások szerint az Erzsébet
híd tömegközlekedési terhelése
61 százalékkal, a Petõfi hídé
pedig mintegy 33 százalékkal csökken.
|
De van egy másik, kevésbé számszerûsíthetõ
hatása is: az új metróvonal menti területek
fellendülése. A metróvonal szolgáltató
és ipari létesítményeket vonz, várhatóan
új kereskedelmi központok, irodaházak épülnek
majd. És ez nem "kincstári optimizmus",
hazai és nemzetközi tapasztalatok bizonyítják.
Gondoljunk csak a Váci útra, az elmúlt néhány
év fejlesztéseire. A 3-as metró továbbépítése
nyomán egyre másra nyílnak a bevásárlóközpontok,
nagyáruházak, modern irodaépületek.
5-10 év, és az Etele tér Dél-Buda
központjává válhat. Sor kerülhet
a Móricz Zsigmond körtér és a Gellért
tér rendezésére is. A metró városfejlesztõ
hatása a pesti oldalon is érezhetõ lesz.
A Vámház térrel új központot
kaphat a belváros. A jobb sorsra érdemes Köztársaság
tér és Rákóczi tér környéke
is bekapcsolódhat a XXI. század Budapestjének
vérkeringésébe.
|
|
|
|
|
|
|
És mi a válasza arra a felvetésre, hogy
a beruházás felemészti a felszíni
közlekedés fejlesztéséhez szükséges
forrásokat?
|
A felszíni közlekedés fejlesztésére,
racionalizálására természetesen szükség
van. Ugyanakkor itt a fõváros egységes városfejlesztési
és tömegközlekedési koncepciójáról
kell beszéljünk. Ezt a kérdést nem lehet
leszûkíteni arra, hogy villamos vagy metró.
Ez is, az is. A metró megépítése nem
a felszíni közlekedés fejlesztéséhez
szükséges források kárára történik.
Az EIB arra a megoldásra adott hitelt, amit a hatástanulmány
a legjobbnak, leghatékonyabbnak tartott, vagyis a metróra.
Emellett a közlekedési szakemberek, már az
új metró hatásával is kalkulálva
tesznek javaslatokat a fõváros személy- és
tömegközlekedési forgalmának fejlesztésére.
Vagyis nagyon leegyszerûsítve a kérdést,
attól még nem lesz több pénz a felszíni
közlekedés fejlesztésére, ha nem épül
meg a metró. Itt kell említést tennem a 4-es
metró pozitív környezeti hatásairól
is. A metró megépülésével lényegesen
kisebb lesz a zaj, és csökken a forgalomból
adódó rezgés is. A felszíni zsúfoltság
csökkenése miatt kisebb lesz a légszennyezettség
is. Ennek egyik oka, hogy a metró gyorsasága és
kényelme miatt valóban vonzóbb alternatíva
lehet az autós társadalom számára,
mint az egyéb tömegközlekedési eszközök.
Ezért is tervezünk az állomások mellé
P+R parkolókat.
|
|
|
|
|
|
|
Az Ön elkötelezettsége a 4-es metró
iránt természetes. De vajon hogyan látják
a beruházást a budapestiek?
|
Elmúlt az az idõ, amikor az adófizetõk
pénzét, az adófizetõk megkérdezése
nélkül lehetett elkölteni. Ma már nélkülözhetetlen,
hogy a lakosság is támogassa az ilyen és
hasonló beruházásokat. Több alkalommal
végeztettünk közvélemény-kutatást
arról, hogy miként vélekednek a fõvárosiak
az új metróról. Az eredmények megerõsítettek
minket abban, hogy az új metróra van lakossági
igény. A megkérdezettek közel 90 százaléka
- lakóhelytõl függetlenül - fontosnak
tartotta a metró megépülését.
Mindössze 4 százalék vélte úgy,
hogy nincsen szükség az új metróra.
A nagy többség abban is egyetért, hogy a 4-es
metró javítani fogja a fõváros tömegközlekedését.
A válaszok között gyakorlatilag alig volt eltérés
abból a szempontból, hogy valaki milyen rendszerességgel
fogja az új vonalat használni. Még azok is
támogatták a beruházást, akik gyakorlatilag
nem vesznek részt a tömegközlekedésben.
|
|
|
|
|
|
|
Döntés tehát van, hogy lesz új metró.
A lakosság támogatja, és rendelkezésre
áll a szükséges fedezet is. A kérdés
az, hogy mikor indul az elsõ szerelvény, és
ki lesz a kivitelezõ?
|
A kérdés elsõ felére egyszerûbb
a válasz: várhatóan 2003 nyarán már
elindulhat az elsõ szerelvény. Arra, hogy ki lesz
a kivitelezõ, még nem tudok választ adni.
Egyelõre a projekt elõkészítésére
kiírt tenderek értékékelése
folyik. Néhány esetben már aláírtuk
a szerzõdéseket. A beruházás lebonyolítására
és tervezésére kiírt pályázatokban
elõreláthatóan május végén
hirdetünk eredményt. A 4-es metró hatalmas
projekt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy mintegy 15
nemzetközi tender kiírására és
értékelésére van szükség.
Tehát az, hogy ki lesz a tervezõ, a kivitelezõ,
vagy hogy ki szállítja a metrószerelvényeket,
még nem tudom. De az egyes pályáztok eredményeirõl
és a szerzõdések összegérõl
is a sajtón keresztül minden esetben beszámolunk
majd.
|
|
|
|
|
|
|
Most tehát a tendereztetések folynak. A tervek
szerint mikor kezdõdik az építkezés
és milyen ütemben haladnak majd?
|
Bár az új metró építésével
kapcsolatban már ez év tavaszán megkezdõdött
az Etele tér rendezése, de az elsõ "metrós
kapavágására" ez év õszén
kerül sor. Szintén itt, az Etele téren a végállomás
elõkészítési munkáival kezdõdik
meg az öt évig tartó megvalósítási
szakasz. Ugyanakkor a látványosabb munkák
majd csak a jövõ évben indulnak. Akkor kezdenek
hozzá a mélyépítési munkákhoz.
Mivel a tervek még nincsenek készen, és az
alkalmazott alagútépítési technológia
sem eldöntött, így nehéz egyelõre
megmondani, hogy milyen módon folyik majd az építés.
Azonban nagy valószínûséggel egy idõben
kezdõdnek a mélyépítési munkák
az összes megállóban. Az állomások
építése elõreláthatóan
2000 elején kezdõdhet meg. Még ebben az évben
hozzákezdenek a vágányok kiépítéséhez.
Az új metrónál kavicságy nélküli
pályát építenek, amely elnyeli a rezgéseket.
E megoldás további elõnye, hogy fenntartása
olcsó, hiszen gyakorlatilag nem igényel karbantartást.
Az építkezés negyedik évében
kezdenek hozzá a metróvonal áramellátásával
kapcsolatos munkálataihoz. Ezzel párhuzamosan megkezdõdik
az Etele téri jármûtelep és a központi
forgalomirányítás kiépítése
is. A jármûbeszerzési tender kiírására
várhatóan jövõ év elsõ
felében kerül sor. Ha minden a tervek szerint halad,
akkor 2003 elsõ felében megkezdõdhet a próbaüzem,
és még az év nyarán átadhatjuk
a forgalomnak az új metróvonalat. Jól tudom,
hogy az utasok számára fontos kérdés
az is, hogy milyenek lesznek a megállók. Röviden:
szépek, korszerûek, kényelmesek. Valamennyi
megállóban középen helyezkednek majd
el a peronok. Hosszuk 80 méter lesz, azaz megegyezik a
szerelvények hosszával. Többségének
egy kijárata lesz, az utasokat mozgólépcsõk
szállítják a felszínre. A mozgássérültek
számára, az európai normáknak megfelelõen
minden megállóban lift készül.
|
|
|
|
|
|
|
Végül, ha néhány szóban kellene
összefoglalni az új metróvonal elõnyeit,
mit hangsúlyozna ki?
|
Talán azt emelném ki, ami ritkán hangzik
el. Azt, hogy a metró valóban a tömeges közlekedést
szolgálja és kiszámítható.
Minthogy végig zárt pályán halad,
így menetideje független a felszíni forgalmi
viszonyoktól. Télen és nyáron, esõben
és hóban, hidegben és melegben, csúcsforgalomban
és nyugodtabb idõszakokban is gyorsan és
biztonságosan szállítja utasait. Zárásként
csak egy adat: szakértõi számítások
szerint évente közel 14 millió órát
takarítanak meg azok, akik az új metrót használják
majd.
S.M.G.
|
|
|
|