|
|
|
|
|
|
|
|
Metrótervek Budán Két kanyarral kevesebb? |
|
|
|
|
|
|
(Munkatársunktól) Még mindig nem eldöntött,
merre fut majd a 4-es metró Budán. A XI. kerület
képviselõ-testülete tegnapi ülésén
tárgyalt arról, hogy módosítják
az eredetileg tervezett nyomvonalat, vágjanak le két
kanyart, s a Kosztolányi Dezsõ tér helyett
a Fehérvári út közelében, a budai
Skálánál alakítsák ki a Móricz
Zsigmond körtér utáni elsõ megállót.
Korábban a Fõvárosi Közgyûlés
várostervezési és városképvédelmi
bizottsága is azt javasolta a városatyáknak,
hogy a Mû-Hely Rt. által kidolgozott, az érintett
kerület által is támogatott javaslat szerint
a budai Skála térségében álljon
meg a metró. Ez a terület ugyanis jelentõs
forgalmat vonz és alkalmas az ingatlanfejlesztés
számára. A bizottság egyben felkérte
a fõpolgármestert, vizsgáltassa meg a beruházás
elõkészítõivel a döntés
megtérülési és forgalmi paramétereit.
|
A DBR Metró Kft.-t irányító Gulyás
László úgy véli, a metró tervezését
nem hátráltathatják a nyomvonal-módosítást
kezdeményezõ vizsgálatok.
|
|
|
|
|
|
|
A DBR Metró Kft. igazgatója szerint csak akkor érdemes
foglalkozni a nyomvonal-módosítással, ha
az versenyképes a mostanival. A Fõpolgármesteri
Hivatal megrendelésére elkészített
tanulmányban a Mû-Hely Rt. szakemberei úgy
vélik, a Fehérvári úti állomás
építése nem okozna többletköltségeket,
s a metróvonal hossza is száz méterrel rövidebb
lenne, ami szintén megtakarítást eredményezne.
|
A Fehérvári út mellett, a vasúti töltés
és a Skála közelében elhelyezett megálló
közlekedési csomóponttá alakulhatna,
a Lágymányosi hídon áthozható
1-es villamosnak pedig végállomása lehetne
a Fehérvári út közelében, nem
kellene tehát a vonalat kivinni az Etele térig.
Ez is újabb megtakarítást jelentene, igaz,
csak a közeli jövõben. Ellenben a DBR Metró
Kft. a városvezetés érdekeit képviseli
- írják -, s meglehet, nem föltétlenül
érdeke a nyomvonal radikális módosítása.
Információnk szerint egyébként a kft.
szakemberei is elismerik, hogy a várostervezési
és -fejlesztési, valamint közlekedési
szempontokat figyelembe véve jobb lenne az utóbb
kidolgozott nyomvonal. Gulyás László kérdésünkre
kijelentette: nem ismerik az új nyomvonal tervének
gazdasági megtérülési mutatóit,
becslésük szerint az új terv drágább
lenne, ugyanis az építés a közmûveket
is érintené, s két újabb aluljáró
kiépítése is szükséges lenne.
A Mû-Hely Rt. szakemberei viszont azt állítják:
a Skála közelében elõbb vagy utóbb
mindenképp aluljárót kellene építeni,
a metró viszont 25 méter mélyen futna a föld
alatt, tehát az alagút miatt nem kellene megbolygatni
a közmûrendszert. A Skála környékén
öt-hatezer munkahely van, így az ott dolgozóknak
nem kellene átszállniuk a Kosztolányi Dezsõ
téren. Az egyetemisták számára is
könnyen elérhetõ lenne jó pár
kollégium és oktatási intézmény.
A Mû-Hely Rt. szerint a gazdasági megtérülés
vizsgálatakor azt is figyelembe kell venni, jelentõsen
felértékelõdnek a metró környéki
ingatlanok, a budai Skálánál pedig jóval
több a fejlesztési lehetõség, mint a
Kosztolányi Dezsõ tér környékén.
A Mû-Hely Rt. számításai szerint a
Fehérvári úti Skálánál
mintegy 20 milliárd értékû beépítésre
van lehetõség, míg a Kosztolányi Dezsõ
téren jóval kevesebb, mondhatni szinte semmi, hiszen
a teljes terület beépített, így csak
a bérházak kivásárlásával
lehetne a jövõben fejlesztésekbe kezdeni. Igaz,
a metróállomás közvetlen közelében
- többnyire ötven méterben mérik ezt a
távolságot - leértékelõdnek
a lakások, ötven méteren túl viszont
éppen az ellenkezõ tendencia érvényesül.
|
|
|
|
|
|
|
A XI. kerületi polgármester, valamint a fõvárosi
Fidesz is úgy véli, a nyomvonal rövidítése
megtakarítást eredményezne. Az tény:
senki nem tudja megmondani, pontosan mennyit. Tízmilliárdos
spórolásról is szó volt már,
amibõl esetleg egy megállóval hosszabb metrószakaszt
is megépíthetne a fõváros, s akkor
a végállomás nem az Etele téren, hanem
Budaörs határában lenne. Gulyás László
viszont úgy véli, a megtakarításból
nem építhetõ még egy megálló,
ugyanis az említett szakasz kialakítása 16
milliárdra rúgna. A vita tovább tart, a gazdaságossági
számításokat követõen a Fõvárosi
Közgyûlés mondhatja ki a végsõ
szót.
(fazekas-ruck)
|