4. metróvonal


Metrótervek Budán
Két kanyarral kevesebb?
(Munkatársunktól) Még mindig nem eldöntött, merre fut majd a 4-es metró Budán. A XI. kerület képviselõ-testülete tegnapi ülésén tárgyalt arról, hogy módosítják az eredetileg tervezett nyomvonalat, vágjanak le két kanyart, s a Kosztolányi Dezsõ tér helyett a Fehérvári út közelében, a budai Skálánál alakítsák ki a Móricz Zsigmond körtér utáni elsõ megállót. Korábban a Fõvárosi Közgyûlés várostervezési és városképvédelmi bizottsága is azt javasolta a városatyáknak, hogy a Mû-Hely Rt. által kidolgozott, az érintett kerület által is támogatott javaslat szerint a budai Skála térségében álljon meg a metró. Ez a terület ugyanis jelentõs forgalmat vonz és alkalmas az ingatlanfejlesztés számára. A bizottság egyben felkérte a fõpolgármestert, vizsgáltassa meg a beruházás elõkészítõivel a döntés megtérülési és forgalmi paramétereit.
A DBR Metró Kft.-t irányító Gulyás László úgy véli, a metró tervezését nem hátráltathatják a nyomvonal-módosítást kezdeményezõ vizsgálatok.
A DBR Metró Kft. igazgatója szerint csak akkor érdemes foglalkozni a nyomvonal-módosítással, ha az versenyképes a mostanival. A Fõpolgármesteri Hivatal megrendelésére elkészített tanulmányban a Mû-Hely Rt. szakemberei úgy vélik, a Fehérvári úti állomás építése nem okozna többletköltségeket, s a metróvonal hossza is száz méterrel rövidebb lenne, ami szintén megtakarítást eredményezne.
A Fehérvári út mellett, a vasúti töltés és a Skála közelében elhelyezett megálló közlekedési csomóponttá alakulhatna, a Lágymányosi hídon áthozható 1-es villamosnak pedig végállomása lehetne a Fehérvári út közelében, nem kellene tehát a vonalat kivinni az Etele térig. Ez is újabb megtakarítást jelentene, igaz, csak a közeli jövõben. Ellenben a DBR Metró Kft. a városvezetés érdekeit képviseli - írják -, s meglehet, nem föltétlenül érdeke a nyomvonal radikális módosítása. Információnk szerint egyébként a kft. szakemberei is elismerik, hogy a várostervezési és -fejlesztési, valamint közlekedési szempontokat figyelembe véve jobb lenne az utóbb kidolgozott nyomvonal. Gulyás László kérdésünkre kijelentette: nem ismerik az új nyomvonal tervének gazdasági megtérülési mutatóit, becslésük szerint az új terv drágább lenne, ugyanis az építés a közmûveket is érintené, s két újabb aluljáró kiépítése is szükséges lenne. A Mû-Hely Rt. szakemberei viszont azt állítják: a Skála közelében elõbb vagy utóbb mindenképp aluljárót kellene építeni, a metró viszont 25 méter mélyen futna a föld alatt, tehát az alagút miatt nem kellene megbolygatni a közmûrendszert. A Skála környékén öt-hatezer munkahely van, így az ott dolgozóknak nem kellene átszállniuk a Kosztolányi Dezsõ téren. Az egyetemisták számára is könnyen elérhetõ lenne jó pár kollégium és oktatási intézmény. A Mû-Hely Rt. szerint a gazdasági megtérülés vizsgálatakor azt is figyelembe kell venni, jelentõsen felértékelõdnek a metró környéki ingatlanok, a budai Skálánál pedig jóval több a fejlesztési lehetõség, mint a Kosztolányi Dezsõ tér környékén. A Mû-Hely Rt. számításai szerint a Fehérvári úti Skálánál mintegy 20 milliárd értékû beépítésre van lehetõség, míg a Kosztolányi Dezsõ téren jóval kevesebb, mondhatni szinte semmi, hiszen a teljes terület beépített, így csak a bérházak kivásárlásával lehetne a jövõben fejlesztésekbe kezdeni. Igaz, a metróállomás közvetlen közelében - többnyire ötven méterben mérik ezt a távolságot - leértékelõdnek a lakások, ötven méteren túl viszont éppen az ellenkezõ tendencia érvényesül.
A XI. kerületi polgármester, valamint a fõvárosi Fidesz is úgy véli, a nyomvonal rövidítése megtakarítást eredményezne. Az tény: senki nem tudja megmondani, pontosan mennyit. Tízmilliárdos spórolásról is szó volt már, amibõl esetleg egy megállóval hosszabb metrószakaszt is megépíthetne a fõváros, s akkor a végállomás nem az Etele téren, hanem Budaörs határában lenne. Gulyás László viszont úgy véli, a megtakarításból nem építhetõ még egy megálló, ugyanis az említett szakasz kialakítása 16 milliárdra rúgna. A vita tovább tart, a gazdaságossági számításokat követõen a Fõvárosi Közgyûlés mondhatja ki a végsõ szót.

(fazekas-ruck)



© 1997 MTA SZTAKI
Készült a Budapesti Fõpolgármesteri Hivatal megbízásából
az MTA SZTAKI Elosztott Rendszerek Osztályán