|
|
|
|
|
|
|
|
Ódon házak az új metró
útjában |
|
|
|
|
|
|
Megvizsgálják, hogy a házak mennyire süllyednének
meg a 4-es metró alagútjának építése
miatt. A tervezett útvonal mentén ugyanis - fõleg
a belsõ kerületekben - százévesek is
elmúltak az épületek. A szakember mégis
azt mondja, hogy egyetlen épület sem jut a Blaha Lujza
téri Nemzeti Színház sorsára.
|
Felmérik a 4-es metró tervezett vonala mentén
lévõ épületek állapotát,
e célból az építtetõ, a DBR
Metró Kft. nyílt közbeszerzési pályázatot
írt ki. A föld alatti építmények
ugyanis a házak süllyedését is okozhatják
- tudtuk meg Németh M. Tibortól, a kft. szerkezetépítési
fõmérnökétõl. Az építés
módját és anyagát ezért úgy
választják majd ki, hogy a süllyedés
a lehetõ legkisebb legyen. Azért is célszerû
még a metróépítés megkezdése
elõtt rögzíteni az épületek úgynevezett
nullaállapotát - tette hozzá a fõmérnök
-, mert így az esetleges késõbbi viták
során lesz tárgyalási, hivatkozási
alapjuk, és nem fordulhat elõ, hogy valaki a húsz
évvel korábbi elmaradt felújítását
a kft. költségére akarja elvégeztetni.
Ha viszont lesz olyan kár, amely az építkezés
következménye, természetesen fizet a cég.
|
|
|
|
|
|
|
A pályázat nyertesének az lesz a feladata,
hogy az év végéig kiderítse, melyek
a különösen érzékeny házak.
Azok alatt ugyanis különleges gonddal kell eljárni,
speciális építkezési módra
van szükség. Németh M. Tibor szerint fõként
a régi épületekkel lesz gondjuk, és
azokkal a házakkal, amelyeknek jóformán nincs
is alapjuk. Azokra az építményekre is külön
figyelmet kell fordítani, amelyek az elõzõ
metróépítés során károsodtak.
|
Mint arról lapunkban beszámoltunk, a XI. kerületi
képviselõ-testület azt javasolta, a metró
ne a Kosztolányi Dezsõ téren, hanem a Fehérvári
úti piacnál álljon meg. A fõmérnök
véleménye szerint ez az állagfelmérést
nem befolyásolja, a vizsgálandó zóna
ugyanakkora marad, hiszen a javasolt útvonal körülbelül
olyan hosszú, mint a régi.
|
|
|
|
|
|
|
A vizsgálandó épületek egyébként
meglehetõsen vegyes képet mutatnak - tette hozzá
Németh M. Tibor. A Kelenföldi lakótelep épületei
például húsz-negyven évesek. A Móricz
Zsigmond körtértõl befelé azonban már
százévesek is elmúltak a házak, a
legöregebb épületek pedig a VIII. kerületben
vannak a metróvonal mentén.
|
Arra a kérdésre, hogy vajon sor kerülhet-e
épületbontásra a metróépítés
miatt, a fõmérnök azt válaszolta: ma
már vannak olyan megfizethetõ építési
technológiák, amelyekkel ez elkerülhetõ,
vagyis egy épület sem jut az egykori Nemzeti Színház
sorsára.
Schmidt Gábor
|
|
|
|