4. metróvonal


Próbafúrások a Duna alatt
Szeptemberre eldõl merre megy az új metró, és kik építik majd
Néhány próbafúrást végzünk a Duna alatt, megvizsgáltatjuk a metró útjába esõ épületek állagát, közremûködünk az Õrmezõre készülõ részletes rendezési terv kidolgozásában, és építési engedélyt kérünk - így összegezte a 4-es metróval kapcsolatos idei teendõket a metróbiztos. A remények szerint szeptemberre eldõl, merre megy az új metró, hogyan és kik építik majd.
Azt is vizsgálják, hogy a XI. kerületiek javaslatára - miszerint ne a Kosztolányi Dezsõ téren, hanem a Fehérvári úti piacnál álljon meg a 4-es metró - megvalósítható-e. Gulyás László, a DBR-Metró Kft. ügyvezetõ igazgatója azt mondja, az elképzelés valóra váltása nem lehetetlen, de nehezen kivihetõ. Egyeztetni kellene a hitelt nyújtó bankokkal, és újabb döntésre volna szükség a fõváros és a kormány részérõl. A kerület ötlete, hogy a végállomás a budaörsi virágpiacnál legyen, Gulyás szerint nagyjából 16 milliárd forintos többletköltséget jelent, ezzel arányos utasforgalom-növekedést pedig nem eredményezne. Mindenesetre a vonal meghosszabbítása szerepel a tervekben, úgy, hogy a forgalom akadályozása nélkül megoldható legyen.
Korábban volt olyan elképzelés, hogy a Szent Gellért téri és a Fõvám téri megállók helyett csak egy állomást építenek a Duna alatt, ahonnan a két part felé mozgójárda vinné az utasokat. Ezt a variációt még vizsgálják, a gazdaságosságtól függ, melyiket választják majd. Ha a pesti Duna-parton lesz megálló, annak nyolcvan százaléka mindenképp a folyómeder alatt lesz - tette hozzá a metróbiztos.
Idei feladat az építésben részt vevõ vállalkozók elõminõsítése. A beruházás során körülbelül egy tucat pályázatot írnak ki, külön a mélyépítési munkákra, külön az elektromos és gépészeti rendszerekre, és külön a jármûparkra. Most hozzávetõlegesen a tervezés negyedénél járnak, szeptember elkészülnek a résztanulmányok, amelyek választ adnak arra, menynyire kell a metróhoz igazítani a felszíni tömegközlekedést, illetve az alagutat és az állomásokat milyen technológiákkal építsék - mondta a metróbiztos. Az elõzetes elképzelések szerint a tíz állomásból hat épülne a felszínrõl, és csak négynél fúrnának alagutat.
Nemrégiben olvasható volt, hogy az új kormányzat felülvizsgálja a metróépítést, egyesek pedig már a beruházás elmaradásáról beszéltek. Gulyás a metróépítés felülvizsgálatát nem tartja támadásnak, szerinte egy hivatalba lépõ kormánynak joga és kötelessége, hogy egy ilyen nagyságrendû beruházást megvizsgáljon.
A 4-es metróvonallal kapcsolatos kiadások már meghaladták az egymilliárd forintot. Ha mégsem valósulna meg a beruházás - tette hozzá Gulyás László -, akkor más közlekedési módot kellene találni, ami legalább feleannyiba kerülne, mint a metró, és jóval gazdaságtalanabb lenne nála. Ráadásul már aláírtak egy hitelszerzõdést az Európai Unió egyik vezetõ bankjával, ennek felmondása az egész országnak presztízsveszteséget okozna. Az építés finanszírozási struktúrája már kialakult, a metróra pedig húsz éve vár a város - mondta a metróbiztos.

S. G.

Schmidt Gábor



© 1997 MTA SZTAKI
Készült a Budapesti Fõpolgármesteri Hivatal megbízásából
az MTA SZTAKI Elosztott Rendszerek Osztályán