|
|
|
|
|
|
|
|
Próbafúrások a Duna alatt
Szeptemberre eldõl merre megy az új
metró, és kik építik majd
|
|
|
|
|
|
|
Néhány próbafúrást végzünk
a Duna alatt, megvizsgáltatjuk a metró útjába
esõ épületek állagát, közremûködünk
az Õrmezõre készülõ részletes
rendezési terv kidolgozásában, és
építési engedélyt kérünk
- így összegezte a 4-es metróval kapcsolatos
idei teendõket a metróbiztos. A remények
szerint szeptemberre eldõl, merre megy az új metró,
hogyan és kik építik majd.
|
Azt is vizsgálják, hogy a XI. kerületiek javaslatára
- miszerint ne a Kosztolányi Dezsõ téren,
hanem a Fehérvári úti piacnál álljon
meg a 4-es metró - megvalósítható-e.
Gulyás László, a DBR-Metró Kft. ügyvezetõ
igazgatója azt mondja, az elképzelés valóra
váltása nem lehetetlen, de nehezen kivihetõ.
Egyeztetni kellene a hitelt nyújtó bankokkal, és
újabb döntésre volna szükség a
fõváros és a kormány részérõl.
A kerület ötlete, hogy a végállomás
a budaörsi virágpiacnál legyen, Gulyás
szerint nagyjából 16 milliárd forintos többletköltséget
jelent, ezzel arányos utasforgalom-növekedést
pedig nem eredményezne. Mindenesetre a vonal meghosszabbítása
szerepel a tervekben, úgy, hogy a forgalom akadályozása
nélkül megoldható legyen.
|
|
|
|
|
|
|
Korábban volt olyan elképzelés, hogy a Szent
Gellért téri és a Fõvám téri
megállók helyett csak egy állomást
építenek a Duna alatt, ahonnan a két part
felé mozgójárda vinné az utasokat.
Ezt a variációt még vizsgálják,
a gazdaságosságtól függ, melyiket választják
majd. Ha a pesti Duna-parton lesz megálló, annak
nyolcvan százaléka mindenképp a folyómeder
alatt lesz - tette hozzá a metróbiztos.
|
Idei feladat az építésben részt vevõ
vállalkozók elõminõsítése.
A beruházás során körülbelül
egy tucat pályázatot írnak ki, külön
a mélyépítési munkákra, külön
az elektromos és gépészeti rendszerekre,
és külön a jármûparkra. Most hozzávetõlegesen
a tervezés negyedénél járnak, szeptember
elkészülnek a résztanulmányok, amelyek
választ adnak arra, menynyire kell a metróhoz igazítani
a felszíni tömegközlekedést, illetve az
alagutat és az állomásokat milyen technológiákkal
építsék - mondta a metróbiztos. Az
elõzetes elképzelések szerint a tíz
állomásból hat épülne a felszínrõl,
és csak négynél fúrnának alagutat.
|
|
|
|
|
|
|
Nemrégiben olvasható volt, hogy az új kormányzat
felülvizsgálja a metróépítést,
egyesek pedig már a beruházás elmaradásáról
beszéltek. Gulyás a metróépítés
felülvizsgálatát nem tartja támadásnak,
szerinte egy hivatalba lépõ kormánynak joga
és kötelessége, hogy egy ilyen nagyságrendû
beruházást megvizsgáljon.
|
A 4-es metróvonallal kapcsolatos kiadások már
meghaladták az egymilliárd forintot. Ha mégsem
valósulna meg a beruházás - tette hozzá
Gulyás László -, akkor más közlekedési
módot kellene találni, ami legalább feleannyiba
kerülne, mint a metró, és jóval gazdaságtalanabb
lenne nála. Ráadásul már aláírtak
egy hitelszerzõdést az Európai Unió
egyik vezetõ bankjával, ennek felmondása
az egész országnak presztízsveszteséget
okozna. Az építés finanszírozási
struktúrája már kialakult, a metróra
pedig húsz éve vár a város - mondta
a metróbiztos.
S. G.
Schmidt Gábor
|
|
|
|