|
|
|
|
|
|
|
|
50 millió ECU-s metróhitelrõl
született szerzõdés
Jövõre már alagutat fúrnak |
|
|
|
|
|
|
A Dél-Buda-Rákospalota (DBR) metróvonal beruházásával
kapcsolatos háttérgarancia-megállapodást
április 6-án, rendkívüli ülésén
hagyta jóvá a Fõvárosi Közgyûlés.
(Üzleti 7 1998. április 6., 3. Oldal). Így
már semmilyen akadálya nem volt annak, hogy április
9-én - a kormány márciusi határozata
nyomán - Medgyessy Péter pénzügyminiszter,
Demszky Gábor fõpolgármester és Wolfgang
Roth, az Európai Beruházási Bank (EIB) alelnöke
aláírja az EIB által nyújtandó
50 millió ECU-s (1 ECU=230 forint) finanszírozási
szerzõdést és a hozzá kapcsolódó
garanciamegállapodást.
|
Az EIB összesen 200 millió ECU kölcsönnel
járul hozzá a DBR-metróvonal finanszírozásához,
ennek része a most aláírt hitel, amelyet
a BKV Rt. vesz fel - az állam illetve a fõváros
garanciája mellett. A hitelt ötéves türelmi
idõvel 20 év futamidõ mellett folyósítják.
A kamat mértéke 5,45-5,5 százalék
(német márkában), ez alacsonyabb a Libornál
(londoni mértékadó bankközti kamatláb).
|
|
|
|
|
|
|
Wolfgang Rothtól megtudtuk, hogy az elkövetkezõ
két esztendõben készek újabb 50, esetleg
100 millió ECU összegû metróhitel nyújtására.
Az EIB mellett tárgyalások folynak a Nordic Investment
Bankkal és a Kreditanstalt für Wiederaufbauval az
eddigi források kiegészítésére.
A metróberuházás teljes költsége
(1996-os áron, áfa nélkül) 514 millió
ECU.
|
A vasúthatósági tender eredményét
a napokban hirdetik ki - tudta meg az Üzleti 7, Gulyás
Lászlótól, a DBR Kft. ügyvezetõ
igazgatójától. A nyertes cég feladata
lesz a metró nyomvonalának pontos meghatározása.
Összesen 10-12 résztendert írnak ki, hogy a
hazai - kevésbé tõkeerõs - vállalkozások
számára könnyebb legyen az indulás.
Az építkezés folyamatosan 6400 embernek ad
munkát. Az Etele téren ez év végén
megkezdõdik a felvonulási terület elhatárolása
és az elõközmûvesítés.
Itt valósul meg a metró jármûtelepe
és egy új Volán-autóbuszpályaudvar.
A fõszerkezet építéséhez, a
7,3 kilométer hosszú alagút kifúrásához
1999-ben kezdenek hozzá.
|
|
|
|
|
|
|
A DBR 7,3 kilométer hosszú útvonalán
10 megálló épül. Az új metró
megépítése után a vonalak együttes
hossza 34 kilométer lesz. (Hamburgban 98, Barcelonában
72, Bukarestben 60 kilométer a földalatti vasutak
hossza.) Naponta 297 ezer embert utaztat majd, de kapacitása
400 ezret is elbír. A metróval utazók aránya,
amely jelenleg 16 százalékos a budapesti tömegközlekedésben,
ezzel 25 százalékra bõvül. A Kelenföldi
és a Keleti pályaudvar közötti távolság
(a 7-es busz hivatalos menetrendjéhez viszonyítva)
10 perccel lerövidül. Az elsõ szerelvény
5 óra 30 perckor, az utolsó 1 óra 30-kor
indul. Minden megállóban liftek és segélykérõ
telefonok lesznek.
|
Metrótörténet
|
|
|
|
|
|
|
A Közlekedési és Postaügyi Minisztérium
rendeletére 1949-ben kezdõdött meg a metró
törzshálózatának, illetve elsõ
vonalának tervezése. A Metró és HÉV
Igazgatóság 1950-ben alakult meg, és úgy
tervezték, hogy a Népstadion és a Deák
tér közötti szakasz 1954-ben, a Deák tértõl
a Déli pályaudvarig pedig 1955-ben készül
el, azonban 1954-ben egy kormányhatározat az építkezést
leállította. Többévi szünet után
1963-ban újra megindult az építkezés.
1970-ben átadták az Örs vezér tere és
a Deák tér közötti, majd 1972-ben a Deák
teret a Déli pályaudvarral összekötõ
szakaszt. Az észak-déli metróvonalon - több
lépésben - 1976 és 1990 között
indult meg a forgalom Újpest Városközpont és
Kõbánya-Kispest között.
Bonta Miklós
|