PERSONAL PRESS KÉRDŐÍV
Feledy Balázs válasza
- 1. Szokás-e az Ön által vezetett intézményben a kiállító művésznek honoráriumot adni?
- 2. Volt-e már példa arra az Ön által vezetett intézményben, hogy a kiállító művésznek honoráriumot adtak?
- 3. Felmerül-e az Ön által vezetett intézményben szervezett kiállítások kapcsán a honorárium kérdése?
Kifejtem a válaszom:
Felmerül a honorárium kérdése, de - sajnos - egyelôre nem a kiállító művész esetében, hanem a kiállításrendezô, a kiállítást megnyitó személy tekintetében. Egyébként a kiállítás rendezôjének sem tudunk honoráriumot fizetni, és csak egyre nehezebben a kiállítást megnyitó személynek.
- 4. Az Ön által vezetett intézményben van-e jogi akadálya honorárium
kifizetésének a kiállító művész számára?
- 4/a. Amennyiben van, akkor milyen jogi akadályról van szó? Kérjük
válaszoljon részletesen!
- 5. Az Ön által vezetett intézményben van-e gazdasági akadálya honorárium kifizetésének a kiállító művész
számára?
- 5/a. Amennyiben igen, akkor milyen gazdasági akadályról van szó?
Kérjük válaszoljon részletesen!
A Vigadó Galériát jelen pillanatban két alapítvány és egy egyesület közösen működteti egy 1999. végéig megkötött együttműködési megállapodás keretében. Mindhárom szervezetnek igen szűkösek a galériára fordítható forrásai, ezért ilyen célra végképp nem történhet gazdasági tervezés. (Az együttműködô partnerek: Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány, Művészeti és Szabadművelôdési Alapítvány, Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete).
Másik szempontként kell megemlítenünk, hogy a művészek, a számukra fizetett honorárium nélkül is (egyelôre legalábbis) örömmel állítanak ki, sôt óriási a túljelentkezés.
- 6. Az Ön által vezetett intézménynek mekkora az összalapterülete,
négyzetméterben?
- 7. Az Ön által vezetett intézményben hány négyzetmétert tesz ki a kiállításokra használt
terület?
- 8. Az Ön által vezetett intézményben összesen hányan állnak alkalmazásban?
- 8/a. Ennek hány százaléka művészettörténész/kurátor/kiállításrendezô (az elnevezés a különbözô intézményekben eltérô lehet)?
- 9. Az Ön által vezetett intézményben évente, átlagban hány kiállítást rendeznek?
- 10. Az Ön által vezetett intézmény teljes éves költségeit száz százaléknak véve, hány százalék jut évente a kiállítások megvalósítására?
nem tudjuk a számot megadni, mert a Művészeti és Szabadművelődési
Alapítványon belül jelenleg ez százalékosan nem adható meg.
- 11. Egy átlagos költségvetésű kiállítás megvalósításához szükséges összeget száz százaléknak véve, hogyan oszlanak meg a költségek a részfeladatok között?
szervezés: | - |
meghívó: | 3 |
postaköltség: | 1 |
installálás: | 1 |
megnyitó: | - |
a kiállító honoráriuma: | - |
dokumentálás: | 1 |
katalógus: | - |
takarítás: | 6 |
teremôrzés: | 6 |
munkabérek: | (+TB) 24 |
közüzemi díjak: | 56 |
szállítás: | - |
vám: | - |
biztosítás: | 2 |
csomagolás: | - |
egyebek: | - |
- 12. Az Ön által vezetett intézmény általában részt vesz-e anyagilag a kiállítandó művek
létrehozásában?
Kifejtem a válaszom:
- 12/a. Amennyiben igen, akkor az egész kiállítás megvalósításához szükséges összeget száz százaléknak véve hány
százaléknyival?
- 13. Ön szerint az Ön által vezetett intézményben kiállító művészek milyen anyagi forrásokból tartják fenn magukat? Kérjük válaszoljon
részletesen!
Tisztában vagyunk azzal, hogy a kiállító művészek számára igen nehéz a megélhetés körülményeit megteremteni. Elsô lehetôség, hogy valaki megél művészeti alkotómunkájából (elsôsorban talán grafikai, fotósi, restaurátori területen). Második lehetôség, hogy a művész „valami mást" csinál, és ennek forrásaiból teremti meg alkotómunkája lehetôségeit. Az ilyen típusú munka is kétféle lehet: a./ a szakmához valamiképp kapcsolódó, pl. pedagógus állás vállalása, kiadói munka stb., b./ olyan munka vállalása, amely nem kapcsolható a művészi gyakorlathoz. Harmadik lehetôség, hogy a művészt valaki más eltertja (szülô, élettárs, „szponzor" stb.).
- 14. Ön szerint munkának minôsül egy műalkotás létrehozása?
Kifejtem a válaszom:
Természetesen munkának, sôt valamiképp egyfajta magasabbrendű munkának, tevékenységnek tekintem a műtárgy létrehozását, melyet az egyszerű „munka" fogalmával nem is definiálunk pontosan.
- 15. Ön milyen kérdést/kérdéseket tenne még fel e kérdôíven belül?
Ha jól láttam, olyan kérdést nem tettek fel, hogy ha nem is tudunk fizetni a kiállító művésznek, legalábbis azt indokoltnak tartanánk-e? Erre a kérdésre egyértelműen igen a válasz, hiszen köztudott, hogy egy kiállítandó műtárgyegyüttes létrehozása adott esetben milyen óriási anyagi és szellemi erôfeszítést kíván, melyek indokolják, hogy ennek valamiféle ellentételezéseként legyen honorárium fizethetô. Más kérdés, hogy szükség volna ennek jogi szabályozására is, akár mint lehetôséget engedve. Azért is örülök a kérdés feltevésének, mert pár évvel ezelôtt Kôrössényi Tamás és kollégái a „Helyzetkép" című plasztikai kiállítás nyitásakor már felvetették ezt a problémát, és tudomásom szerint semmi nem történt, olyannyira, hogy semmiféle minisztériumi reagálásról sem tudunk. A kérdés viszont aktuális.
- 16. Szándékunkban állt Magyarország összes non-profit kiállítóhelyének
vezetőjét megkeresni, címlistánk azonban bizonyára nem teljes. Ha Ön
további neveket és címeket ismer, amelyek e kérdőív szempontjából szóba
jöhetnek, kérjük, közölje velünk!
OroszKulturális Központ (Andrássy út)
Baky Péter, Ferencvárosi Pincetárlat
Újpest Galéria (Butak András?)
Ligay Csilla, Újlipótvárosi Klubgléria
Lökös Margit, Gaál Imre Galéria
Bolla Dezsô, Csepel Galéria
Illyés Gábor, VSZM Közösségi Ház
Kovács Péter Balázs, Nádor Galéria
Tölgyfa Galéria (Magyar Iparművészeti Fôiskola)
Erdôs Renée Ház
Felmerülhet továbbá, hogy magángalériák válaszaira is nem volna-e szükség, bár kétségtelen, hogy ezekben az esetekben egy teljesen más forrás-háttér és érdekeltségi rendszer a meghatározó.
- 17. Mi a véleménye a Personal Press Kérdőívről, mint kezdeményezésről?
Izgalmas, fontos ügy! Folytatandó!
Nem is kell aláírni az adatszolgálónak?
Üdvözlettel Feledy
Balázs (a válasz postán érkezett - A szerk.)
Vissza a beérkezett válaszok listájához