LÉTMINIMUM STANDARD PROJEKT 1984 W (IV. fázis):
KATABASIS SOTERIOLOGIKE

(Folytatás)







[Külső világ - belső világ]

Itt bizonyos vonatkozásai a poiézisznek és a technének megjelennek bizonyos mondatokban, egészen egyszerűen azért, mert a TNPU meg van győződve arról, hogy tévedés az az állami és egyházi állítás, miszerint belső élet nincs, vagy belvilág nincs, és hogyha van is, az ilyen Sigmund Freudoknak a prédája lehet csupán. A külső világ létének a kétségbevonása nem történik meg részünkről, de annak teremtett volta nagyon hangsúlyozódik számunkra, tehát azt állítjuk, hogy a külső világ a belső világ imagináció általi teremtettségéből van, és magán viseli az imagináció turbájának minden jegyét. Itt utalások vannak arra, hogy ez a belső világ, amely a poiézisz nevet kapja, tehát a belső hangra alapozott világ nevét kapja, az milyen relációban van elemi fokon a külső világgal, a techné világával. Azt állítja, hogy mód van arra, hogy a poiézisz áthassa a technét. Mód van arra, hiszen a technét maga a poiézisz hozta létre, turbulenciájával, de ő hozta létre, és ha ő hozta létre, miért ne lenne hatalma fölötte? Nem szabad megengedni, hogy a turbulencia odáig fokozódjék, hogy a techné világa teljesen önálló területté váljon, és elhatalmasodjék a poiézisz, a logosz világa felett. Tehát ilyen mondatok vannak: "A Rosszrajz a Logosz feltámadása a Technében". "A Rosszrajz a Logosz a Technében". Ugyanakkor, ahogy megszoktuk, szándékos önellentmondások vannak. "A Rosszrajz a Logosz korrupt megtestesülése". "A Rosszrajz a Techné Megváltása a Logosz által". "A Rosszrajz a Végtelen Megváltása a Véges által". Itt vagyunk az utolsó rajzoknál.



Közlemény




Tovább

Az teljesen világos volt Taub számára, hogy a műveletnek az egyik gyümölcse az kell hogy legyen, hogy fölszabadítsuk, illetve fölszabadítjuk, illetve fölszabadul az a terület, amelyet az államegyház megbélyegzett, és a Rosszrajzok egy nap Jórajzokká válnak. Csak hipotézisek voltak arra nézve, hogy mikor. Voltak olyan hangok, hogy nyolc-tíz év, mások szerint húsz-ötven év, de úgy látszik, hogy a szoteriológiai folyamat sokkal gyorsabb, sokkal áthatóbb annál, mint amihez mindennapi tapasztalataink alapján hozzászokhattunk. Amikor előkerültek ezek a könyvlapok, döbbenten konstatáltuk, hogy a zömük máris jó. Ez itt kifejezésre is jut. Azt mondja: "A Rosszrajz Jórajzzá válik". "A Rosszrajz Jórajzzá válik, amíg valaki nézi". "A Rosszrajz Jórajzzá válik, anélkül hogy nézné valaki". "A Rosszrajz Jórajzzá válik egyeseknek". Azért tartom ezt hangsúlyos területnek, mert itt szoros összefüggések vannak azokkal a nagy teológiai rendszerekkel, amelyek az iconoclasták és az iconolátrok teológiai területei. Hosszan lehetne ezeknek a képeknek az említett területekhez való viszonyáról beszélni. Még azt sem hagyjuk figyelmen kívül, hogy ugye csak egyeseknek válik Jórajzzá a Rosszrajz. Ez rímel arra, hogy "sokan vannak a meghívottak, de csak kevesen a választottak", stb. Továbbá itt van egy mondat: "A Rosszrajz Jórajz EA számára". Az EA többször is szerepel a képeken, az Esztétikai Abszolútum rövidítése. Mi Istenről nem beszélünk, Esztétikai Abszolútumról beszélünk. Mi nem tartjuk magunkat olyan gőgösnek, mint az egyházak, akik Istenről mernek beszélni. Mi csak annyit mondunk, hogy EA, -- ő nem Isten, hanem az Esztétikai Abszolútum. Tehát: "A Rosszrajz Jórajz EA szerint". "A Rosszrajz Jórajzzá vált".

Egy mondat, amely így szól: "A Rosszrajz a kapuhoz tör". Vagy: "A Rosszrajz átterjed". Tehát a kapun át. Melyik kapun? A Walpurgis kapuján, de nem befelé, hanem most már kifelé. És mi történik?: "Agoraphobic Baddrawing". Ez ugye a techné piaca. "Baddrawing is Purgatorium (there is no Hell at all)", ami kétértelmű, illetve nem tudjuk pontosan, mit jelent. "A Rosszrajz Purgatórium". Zárójelben: "Pokol nincs egyáltalán". Ebből nem tudjuk kikövetkeztetni, hogy azért nincs-e pokol, mert nem is volt soha, vagy pedig azért, mert a katabasis átvilágította, és, mint ahogy korábban utalások vannak, megváltotta. Tehát hogy Ádámot és Évát megkeresztelte. Ez tehát a kérdés. Mindenesetre az definitív, hogy: "A Rosszrajz Purgatórium".Tehát azt kell mondanunk, hogy a Műcsarnok most Purgatórium. A következő mondat egy francia mondat: "Qu-il y a un Reparateure, par le Baddrawing (for Pascal). Tehát: "Van reparatőr, az écriture által", Pascal szerint, mint az egy korábbi rajzon már szerepelt. Az "écriture" kétértelmű, egyfelől azt jelenti, hogy "írás", másfelől: "Szentírás". Pascal "Szentírás" értelemben használta a szót, és ő azt mondja, hogy a Szentírás által van reparáció. Ez a mondat azt mondja, hogy "A Rosszrajz által van reparáció". A következő rajz a "Sepia Rainbow", amihez csak annyit fűzök, hogy ez is a mítosz alaptörténetéhez tartozik. Noé volt az első, aki látta a szivárványt, merthogy addig felhő borította a földet. A következő kép egy ógörög szót visel magán: "THAUMA", ami annyit tesz, hogy "CSODA". A következő és egyben utolsó kép azt a kifejezést viseli, hogy: "The Rose" - "A Rózsa". Ezzel kapcsolatban csak azt szeretném mondani, hogy már a katabasis elején világossá vált, hogy ebből ki kell keveredni. Tehát a Walpurgis bejáratán majd ki kell menni. És felmerült a kérdés már nagyon korán, hogy felismerjük-e majd. Illetve milyennek akarjuk látni. Illetve a poiéziszünk milyenné fogja formálni. Hamar világossá vált, hogy a Walpurgis bejárata kívülről úgy néz ki, mint azon a rajzon, és belülről így, mint ezen a rajzon. Illetve nem lehet tudni, hogy ez belülről néz-e ki így, hiszen itt már keresztülmentünk a kapun. Mindenesetre egy utolsó tényanyag itt szerepel. Itt van egy üres hely, ez nem azonos a máshol szereplő üres helyekkel, amelyek a strófavégeket jelölik. Ez itt egy dash. Mint strófavég ugyanakkor az egésznek a végét is jelenti. Mint üres hely formai hasonlóságot mutat ezzel a teremmel, amit eleve szándékosan üresen hagytunk volna, ha az összes rajz nem pont így jött volna ki.

Tovább