Vitorlázás 1995

Naplókivonat

Személyzet: Ünige, Ünőke, Ákos Z., Aba, Kristóf, Ákos, Bogi, Áron, M. István, P. István

A hajó: neve Oreanthi II, típusa Sun Fizz, hossz 12,3 m, szélesség 3,85 m, merülés 1.95 m, vitorlázat 78 m2, motor 50 LE (Perkins)

Útvonal: Kalamaki (Athén) - Kea - Mikonos - Delos - Iraklia - Santorini - Sikinos - Yeorios - Kalamaki, összesen 335 tmf (620 km)

Időszak: június 24-július 1

Képek

06.24. 15:00 Kalamaki 37-43N 023-39E

Hajóátvétel és behajózás után azonnal indulunk, majd a strand mellett azonnal lehorgonyzunk (-: mindenki nagyon várta már a fürdést, egyúttal megebédelünk. Lágyan ringatózik a hajó, ettől Ákos megijed: "Ez így megy majd egy hétig?! Hogy lehettem ilyen hülye?!!!" :-)

Öt körül felhúzzuk a vitorlákat és élénk széllel (9 csomó) végre vitorlázunk. Estére (21 h) a szél elgyengül, mi is (-: horgonyt dobunk a part közelében. (30 órás út áll mögöttünk, 10 ember két kocsival, Szerbián keresztül, ahol még háborús viszonyok uralkodtak...)

06.25. 5:00 9 mérföldre Kalamakitól D-DK-re 37-50N, 023-42E

Korán akartunk indulni, ebbe a szél is besegített: szinte 5-ös (15 csomós) széllel kezdődik a nap. Teljes vitorlázattal, jól haladunk Kea irányába. Közben mérséklődik a szél, délre egészen elcsendesedik. Lehorgonyzunk Patroklou (kis sziget világítótoronnyal) mellett egy rövid fürdésre, majd folyatjuk utunkat Kea felé. Este nyolc körül érjük el a kiszemelt öblöt a sziget DK-i csücskének közelében. Hangulatos hely, még egy rövid fürdés, merülés lámpával (a beragadt sebességmérő letisztítása, egyben a hajócsavar és az egész vízalatti rész szemrevételezése), majd alvás.

06.26. 5:00 Kea 37-32N, 024-19E

Ismét jó széllel indulunk, de ma hamarabb eláll. Reggelizés és fürdés után délig motorozunk. Ekkor ismét vitorlázunk, majd 4 óra múlva szeszélyes szelünk ismét tovaszáll. Fürdés, motorozás, mindenképpen el akarjuk érni Mikonost. 21:45-kor fejezzük be a kikötést, de nem késünk le semmit, vidám nyüzsgés fogad: most kezdődik az éjszakai élet :-) . Ahogy érkeznek a hatalmas kompok, nemcsak az nyüzsgés élénkül, az általuk keltett hullámok miatt a hajók horgonyai a homokos talajban fokozatosan "elengednek"...

06.27. 8:20 Mikonos 37-27,7N 025-19,7E

Delos szigetére indulunk, 20 perc az út. Horgonydobás, reggelizés, búvárkodás, a sziget megtekintése. Délután háromig elhúzódik a dolog, utána Paros irányába indulunk, Santorini a távolabbi cél. Este nyolc után eláll a szél, motorozunk, közben két delfin követ. 3/4 11-kor horgonyzunk le Iraklia ÉNy-i részén egy kis öbölben.

06.28. 5:00 Iraklia sziget 37-50N 025-25E

Ismét a szokásos időben indulunk, jó széllel majd motorral, 10 előtt pár perccel már kikötöttük a hajót: az orrát egy erre a célra telepített bójához (itt igen gyorsan mélyül, a horgony nem fogna), farral a parthoz. Vízvételezés, városnézés, búvárkodás. (Mellettünk áll egy hobós katamarán, megkér, hogy hozzuk fel a vízbeesett farkötelét. Ezen a helyen ez nagy érték.)

1/2 6 után indulunk tovább. Közben jobbról-balról behálóztak a később érkezett hajók, (ugyanazon a bóján "lóg" mindenki) azok előtt mind át kell fűznünk magunkat, elég macerás... (E közben jelenik meg egy tálca gőzölgő kávéval a fedélzeten édesapám: bármennyire is humoros volt e jelenet, akkor azt nem értékeltem :-)

Innen már hazafelé megyünk, kissé késésben vagyunk, amíg lehet vitorlázunk, majd 2 óra motorozással megtoldva elérjük Sikonost. Ott éjszakázunk egy öbölben.

06.29. 5:20 Sikonos 36-38,3N 025-05,7E

2-3 széllel cirkálunk, a gyengébb szelet fürdésre, vontázásra, főzésre használjuk ki, éjszakai vitorlázást is tervezünk. Elhaladunk Sifnos mellett, Serifos viszont órákig kísért :-) Déután az addig ÉNy-i szelünk Ny-ira, majd D-ire, estére pedig DK-ire fordul. A raumos menet, a más irányú hullámokkal keveredve igen kellemetlen vitorlacsapkodást eredményez. Este 11-kor már Yeorios felé tartunk, amikor annyira elcsendesedik a szél, hogy motorra fanyalodunk. Erős üzemanyag szagra figyelünk fel: az egyik hengerbe menő cső eltörött, folyik a motorra a az üzemanyag. Azonnal leállítjuk és vitorlával lötyögve araszolgatunk tovább. Éjfél körül élénkül a szél (ismét ÉNy-i), majd fokozatosan erősödik. Hajnali 3-tól már 5-ös (18 csomó), 5-kor pedig már 6-os (22 csomó) széllel cirkálunk 3-5 m-es hullámokon. Fárasztó, de élvezetes menet, a csillagok segítenek az iránytartásban, később már a parti fények is. (Hajnalban kitántorog Ákos, és kijelenti, hogy érti már, miért vallásosak a tengerészek... :-)

Reggel 8-ra hármasra csillapodik a szél, 10-kor a kikötő melletti strandnál lehorgonyzunk. Rádión jelzem a motorhibát, délután 5-re küldenek egy szerelőt (addig strandolni szeretnénk). Kimegyünk a partra kenyérért, napozással, fürdéssel, búvárkodással töltjük utolsó napunkat.

A szerelő egyszerűen oldja meg a kérdést: beindítja a motort és a kezembe nyom egy rongyot, azzal fogjam fel a kicsurgó üzemanyagot, vigyázva arra is, hogy a motor közben meg ne égessen. Sajátos...

Egy hangulatos kiskocsmában vacsorázunk, mindenkinek jó a közérzete (csak kicsit imbolygunk a zárt helyiségekben :-)

07.01. 6:00 Kalamaki 37-43N 023-39E

Csomagolás, takarítás, reggeli, 9-kor hajóátadás. Minden rendben megy és ezzel a túránknak is szinte szerencsésen lenne

VÉGE

ha közbe nem szól meggondolatlanságunk:

Hajóátadás után szétváltunk: Ákosék kempinget kerestek, még pár napig maradnak, mi (Áron és István, Aba kíséretében) búvárfelszerelést bérelünk (a többiek addig strandolnak, várost-néznek). Elég feltűnőek lehettünk amint beöltöztünk a búvárcuccokba, valaki bizonyára kifigyelt minket. Egy szó mint száz, mikor befejeztük a merülést, kocsinkat feltörve találtuk. Veszteségeink: kb. 1300 USD (nálunk volt a visszakapott kaució is), fényképezőgép a fényképekkel(!), Áron órája, egy pár apróság meg az iratok, útlevelek! Azt kell mondanom, hogy kirablóink rendesek voltak, pár órás bolyongás után az egyik rendőrőrsön megtaláltuk a táskát az iratokkal.

Még két bosszúság: a búvárbázison, amikor ki akartam fizetni a bérlést, azt mondták ráér utána. Ez a pénz is elúszott. Áron talált egy gyönyörű amforát, ezt a búvárbázison hagytuk, (akkor még iratok nélkül nem akartam a határátlépést újabb kockázatvállalással bonyolítani)...