Vitorlázás '97

Napló- és emlék- kivonat


07.18. 03:00 Budapest

Indulás Gazdagrétről. Az egyik csomag (búvár-naplók, -igazolványok, -lámpa, hajóvezetői ig.) ottmaradt, kint a padon :-((

Leutazáskor nagyrészt esett az eső. A Skoda két liter olajat és nagyon sok vizet fogyasztott (felforrt a hűtővíz), kivettük a termosztátot is, végül Aba bevontatta (kb. 30 km). Hengerfej tömítés stb. 90 USD. A leutazás teljes költsége 412 USD (46 USD/fő). Megérkezés dél körül. Csilla és Ünőék már vártak a kikötőben.


07.19. 14:40 log: 5547 Kalamaki 37 52,0N 023 44,0E

Indulás Kalamakiból Sounion felé naplementét nézni. Végül a nap gyorsabb volt, horgonyzás egy kis öbölben. Hajnalban búvárkodás, célbalövés szigonnyal. Később reggeli, fürdés, úszás.


07.20. 09:35 log: 5568 Kis öböl Fleves szigetén 37 46,4N 023 46,0E

Indulás Milos felé. D-K-i (ellen-)szél, később É-ira fordul. Másnap du. (29 órás hajózás után) érkezünk Milosra. A horgony nem fog rendesen, ennek kapcsán kicsit búvárkodunk. Városnézés stb. Delfinek. Egy kis öbölben megállunk búvárkodni, mindenkinek nagyon tetszik. Nagyobb csigaházakat is gyűjtünk. Egy kis tintahalat lefényképezünk majd eleresztjük.


07.21. 17:51 log: 5664 Milos 36 43,5N 024 26,9E

Indulás Krétára. Ismét D-K-i (ellen-)szél és szellő felváltva. Vitorlák le/föl (gyakorlásnak is jó :-). Éjfél után jön meg a rendes szél (Dny, 15-20 csomó). 07.22. 12:44 Kikötés Rethimnoban (23 órás út). Magasfalú (nagyhajó) kikötő. Kikötés a hajó baloldalával. Később átállunk a szemközti oldalra. Városnézés stb.


07.23. 07:55 log: 5771 Rethimno 35 22,4N 024 29,1E

Kikötött mellettünk egy nagyhajó, mindenki felébredt, indulunk Baliba. Közben kiderült, hogy az antenna nem működik, felmentem az árbocra, de semmi sérülés nem látható. 12:45 kikötés Baliban. (Horgony az orrból, farral a kikötő felé.) Felkeressük a Hippocampos búvárklubot, átlag 9000 GRD-ért kapunk felszerelést, kivisznek, kb. két órát búvárkodunk (50 perc kisérővel, 30 perc Áronnal, 40 perc szabadtüdővel). Éjszaka Áronnal még egyet búvárkodunk, Áron egy szép nagy angolnát fog, megvan a másnapi reggeli.... Másnap bohóckodás a gumicsónakkal, fejesugrások a szemközti szikláról (kb. 6 m), úszás fürdés stb. A víz ingyenes.


07.24. 12:05 log: 5787 Bali 35 24,9N 024 47,1E

Indulás Iraklion felé. Bali mellett megnézzük a vízalatti édesvízforrást, túl nagyok a hullámok, nem nagy látvány. Fokozatosan erősödő É-Ny-i szél, nagy hullámok, raumos takkokon közelítjük meg a kikötőt. A vitorlákat csak a móló védelmében vonjuk be. Csak a halászbárkák között találunk helyet (17:55), de ez hangulatosabb. Kikötői díj 1253 GRD + 1000 GRD gáz. Városnézés stb. Másnap a Knosszoszi palota és a múzeum, ebéd, indulás A. Nicolaos felé.


07.25. 17:45 log: 5817 Iraklion 35 20,7N 025 08,1E

Kimotorozunk a kikötőből, a vitorlák felhúzása közben két lovast kicserélünk. Gyenge szél, fürdés. Látható, hogy ezzel a széllel nem érdemes kínlódni, vitorlák le, motorozás egy közeli öbölbe. Éjszakai búvárkodás, érthetetlenül kevés hal...


07.26. 06:25 log: 5844 Kis öböl Krétán 35 19,0N 025 31,7E

Erősödik az É-Ny-i szél, indulunk tovább. 18-28 csomós szél, 8 csomós sebesség. Rövid időre átvált déli szélre majd ismét az uralkodó szélirány. Továbbra is forog a szél, egy ciklonban vagyunk. 14:05 Kikötés Ag. Nicolaosban. Előbb a nagy kikötőben, de megkérnek, hogy inkább menjünk a marinába. Nagy, új, üres és drága kikötő, ettől még jól érezzük magunkat. Víz, kenyér (2590 GRD) vételezés. (Éjszaka nagy rumli: kigyullad egy lakás...) Kikötő + víz 3434 GRD.


07.27. 11:45 log: 5893 Ag. Nikolaos 35 11,3N 025 43,0E

Indulás Vaiba, a pálmaligethez. É-i 12-15 csomós szél. Kréta ÉK-i sarkán zátonyokon megtörnek a hullámok. A mélységmérő eleinte hihető értékeket mutat, majd 3-2-1 métereket. Az ólomövemmel megpróbáljuk megmérni, 10 m-nél mélyebb, de azért mégis nagy kerülőt teszünk. Vai közelében horgonyzunk (22:36), búvárkodunk. Reggel fürdés reggeli stb.


07.28. 10:40 log: 5958 Vai mellett 35 16,3N 026 16,4E

Indulás a pálmaligethez. Fél óra múlva megpillantjuk, messziről nem túl mutatós, de közelről egész más. Fényképezés, filmezés, fürdés. 13:15 indulás Santorinibe. Bő másfél óra múlva elszakadt a nagyvitorla felhúzó kötele. A hullámok túl nagyok, visszamegyünk a tegnapi horgonyzóhelyre. Pi kapitány megy fel szerszámokkal és a kötéllel az árbocra. A felhúzókötelet kell behúzni az árbocba. A kötél valahol elakad. Végül a dirk segítségével sikerül. Jó félórás munka, a végén már süvítő szélben. A fenti csiga eltűnt, a kötél az árbocon és/vagy a néhai csiga tengelyén súrlódott, ez okozta a kötélszakadást. Nagy taps és hurrá Pi kapitánynak!!!


07.28. 19:15 log: 5983 Vai mellett 35 16,3N 026 16,4E

Láthatóan 25 mérföld és 6 óra után ugyanott vagyunk. Újból elindulunk Santorinibe. Mérsékelt és erős Ény-i (szembe-)szél. Csak a nagy hullámok nehezítik a menetet, időnként (a sötétben nem látszanak a hullámok) 5 m-t zuhan a hajó. A folyamatos ellenkormányzás a kormányt erősen igénybeveszi és a csúszást is jelentősen növeli. Virradatkor még nem értük el az út felét. Nappal is ugyanez a menet folytatódik, aki teheti alszik, ha nem megy dedalont eszik. Úgy tűnik egyesek napi 36 órai alvásra is képesek (persze ők a legfáradtabbak :-) . Végül előkerül a kétszersült, harapjuk mellé a kolbászt. A hajóban közlekedni balesetveszélyes, a WC-t csak balcsapáson lehet használni (ilyenkor is öt kézzel kell kitámasztanunk magunkat). Rendről már nem is álmodok...

Végül 26 óra folyamatos (inkább rázós) menet után kikötünk Santoriniben. Sima kikötés: bójára orrkötél, farral a parthoz. Evés, városnézés, pihenés. Reggel vásárlás stb. Csilla és Péter úgy döntenek, inkább Santorinin maradnak...


07.30. 10:37 log: 6135 Santorini 36 25,2N 025 25,7E

Indulás Paros felé. Előbb még megállunk egy szemközti öbölben búvárkodni. (Áronnal felhozunk egy nagy szivacsot, ez később bűzbombaként híresedik el...) Teljes vitorlázattal mérsékelt szélben (É 12 csomó) alig hagytuk el a krátert, leszakadt a génuát feszítő drótkötél (elrágódott a csigán). Feltettük a viharfokot, ez lényegesen kisebb és ráadásul nem reffelhető :-(( . Pár óra múlva, erősödik a szél, süllyed a barométer, bereffeljük a nagyvitorlát. Így a vitorlák egyensúlya is jobb, nem akarok több haváriát. Nagyon szépre sikeredik a vitorla, szépen feszül mindenütt. Közben úgy döntünk, inkább kihagyjuk Parost a biztonságos (időben) megérkezés érdekében. Kea az új úticél. Az éjszaka is hasonlóan telik, hánykolódik a hajó a nagy hullámokon, nem tud rendesen felgyorsulni. Már nem is tudom hányadik napfelkelte a kormánynál. Mindenki alszik. (Ez egyfajta védekezés is.) Most már látom a hullámokat, próbálom kivédeni a nagyobb zuhanásokat, kímélni a hajót. Egy-két ember kidugja az orrát, aztán az első fröccs után visszabújnak vackukba. (A Csilláék fülkéjében van a génua, mellette alig fér még be valaki, de a lányoknak ez tetszik...) 07.31. 10:40: hirtelen leereszkedik a bum: elszakadt a hátrafeszítő kötél. (azt hiszem egy kissé túlfeszítettük, de anyaghiba is közrejátszhatott: 20 csomós szélben ez a reffelt vitorla nem jelenthet túlterhelést!). Lerögzítettem a kormányt és kiengedtem a behúzókötelet, de addigra már két reffzsinor mentén beszakadt a vitorla. Gyorsan leszedtük és bebugyoláltuk a vitorlát: máma már nem hasad tovább! Most már időzavarba is kerültünk. Van még egy reffelési lehetőség, de ott nincs hátrafeszítő kötél, különben is a szakadt vitorlát ilyen szélben nem célszerű lobogtatni. Motorral megyünk tovább, Serifos az újabb cél (visszafelé nem szívesen mennék). Várhatóan 8-10 óra az út. Ott majd lerendezzük és a legkisebbre reffeljük a vitorlát, az majd mindent kibír! 17:50 -re megérkezünk, az öbölbe menetkor néha 40 csomóra is felugrik a széljelző, az öböl széltől nem véd, de legalább nincsenek hullámok. Homokos a fenék, Áron bemegy megigazítani a horgonyt. Főzés evés, közben csendesedik a szél: gyorsan lerendezzük a vitorlát, folytatjuk az evést. A lányok kiúsznak a partra "embereket látni". Lassan elkészülünk...


07.31. 21:00 log: 6245 Serifos 37 08,3N 024 27,8E

Mire elindulunk a szél eláll. E csökkentett vitorlákkal csak 2-3 csomóval tudunk így haladni. Hogy időben visszaérjünk (még a vitorlajavításra is legyen idő) legalább 4 csomóval kell haladni. Nincs más hátra, motorral és vitorlával haladunk. Az Éjszaka során Aba és Lipi megpróbálják egy párszor motor nélkül, de nem megy. Hajnaltól leváltom őket, ismét napfelkelte. Elszorul a szívem, ez az utolsó...


08.01. 10:30 log: 6322 Kis öböl Fleves szigetén 37 45,8N 023 46,3E

Lehorgonyzunk egy kis öbölben: búcsúfürdés, búvárkodás no és persze reggeli. Most már a vitorlákat is bevonjuk, csak 12 mérföld a cél (szél meg úgy sincs). 13:00 indulás Kalamakiba. Pi kapitány viszi a hajót, én szundítok, de megkérem kikötés előtt még szóljon, egy röpke mártozásra. Meg is lett a gyümölcse, egy szép nagy szivacságyat halásztunk ki... 15:40 kikötés Kalamakiban. Evés, rámolás, takarítás, csomagolás, rengeteg zuhanyzás, este 11-kor már át is adtuk a hajót! Éjfél után (08.02.) indulunk, vasárnap (08.03.) délelőtt már otthon is vagyunk...



VÉGE