Vitorlázás '99

Napló kivonat

 

Személyzet: Andi, Jolek, Áron, Gergő, Gyuri, B. István, M. István (kapitány), P. István (p kapitány), Péter, Tivadar

A hajó: neve Magla (köd), típusa SAS 39, hossza 11.8 m, szélessége 3.85m, merülése 1.7 m, vitorlázat 86+128 m2, motor 38 LE

Útvonal: Sukosan - Vis - Tremiti szigetek (Olaszország) - Dubrovnik - Korcsula - Trogir - Sukosan, összesen 711 tmf (1316 km)

Időszak: július 3 - 17

07.02. 19:00    Budapest

Indulás a Hősök teréről a Geat Tours cég buszával (12 000 Ft a retúr jegy a kikötőig + 3 300 Ft a biztosítás). Rengeteg a csomag: két heti kaja 10 embernek (50 eFt), seksztáns, búvárfelszerelések stb. A busz légkondicionált, az utazás kb. 14 óra. A bürokrácia határtalan, a határon szinte egy órát ácsorgunk, végül nyilatkozik a vezető, hogy a busz jó műszaki állapotban van J .

07.03. 9:00 log: 28    Sukosan    44-03,2N 015-17,8E

Hajóátvétel: 2 000 DM kaució, nyilatkozat, hogy saját felelőségemre megyek Olaszországba, spinakker, mentőtutaj (nem gondolták alapfelszerelésnek, ez is csak 8 személyes). Behajózás. 11:08 indulás 30 perc motorral, majd teljes vitorlázat. Egy kis wisky-vel ünnepeljük az indulást... 17:13 horgonyzás egy kis öbölben, Dugi Otok DK-i részén. Fürdés, búvárkodás, alvás.

07.04. 5:20 log: 43   Dugi Otok DK-i része   43-53,9N 015-13,1E

Indulás Bisevo felé. Gyenge szél, spinakkerrel 6.2 csomós sebességet érünk el. Ebéd: túrós csusza. Éjszaka is vitorlázunk, (3/4-es fogyó hold). Hajnalban repülő halak ugrálnak körülöttünk, de a hajónkat elkerülik L Délre érünk Bisevoba:

07.05. 12:00 log: 125  Bisevo     42-58,7N 016-01,3E

A kékbarlang megtekintése 20 kuna (kb. 800 Ft), csodálatos. Bent megengedik, hogy búvárkodjunk egy kicsit. Utána fürdés, búvárkodás az öbölben majd indulunk Vis felé (Komiza város). Kikötés, vízvétel, városnézés (estebéd: fasírt krumplipürével) és kijelentkezés a Horvát területről. 18:43 indulás a Tremiti szigetek felé. Jó DK-i széllel megyünk, hajnali 2-kor már kurtítunk a génuán: ez már a Sirokkó. Ismét délre érkezünk:

07.06. 12:15 log: 205  Capraia sziget - Ny   42-08,3N 015-31,2E

a Tremiti szigetek Capraia szigetének Ny-i részén egy kis öbölben horgonyzunk. Fürdés, búvárkodás (most először palackkal is: szép korallok, barlang, hatalmas sügér). Estebéd: spagetti. Erősödik a Sirokkó, Elindulunk S. Domino felé éjszakai horgonyzóhelyet keresni. Nem biztonságos az öböl, éjszakai ügyeletet tartunk, kétszer kell újratelepíteni a horgonyt. Végül a harmadik riadó után, reggel 5-kor elindulunk S. Nicola-ba. Kikötünk, megtekintjük a várat, vizet vesszünk, átmegyünk a szemközti S. Domino-i búvárbázisba megtölteni a palackokat, majd elindulunk Capraia K-i része felé.

07.07. 11:30 log: 213  Capraia sziget - K   42-07,9N 015-30,4E

Ezt a napot fürdésre, búvárkodásra szántuk. A pari őrség jelzi, hogy ez természetvédelmi terület, hiányolja a motor biztosítását, de végül megengedi, hogy ott töltsünk egy pár órát. Ismét palackos merülés egy meredek és mély letörésnél (látunk egy 2.5 m-es horgony, ez biztosan tartotta volna a mi hajónkat is J ), fürdés, horgászás, vacsora (a kenyerek állapota a bundáskenyér készítést előbbre hozta J ), majd indulás Dubrovnik felé (várhatóan 48 órás út). Gyenge hátszél nagy hullámokkal, kénytelenek vagyunk félszélben menni, hogy ne csattogjanak folyamatosan a vitorlák. Később erősödik a szél (3), lehet irányba menni, sőt, kurtítjuk a génuát. Ötkor ismét teljes vitorlázat, félóra múlva napfelkelte. Éjszakára érnénk Dubrovnikba, célszerűbbnek tűnt most kikötni Mljet szigetén (később majd látni fogjuk: ez most nem jött be!).

07.08. 14:55 log: 326  Mljet sziget - DNy   42-45,6N 017-25,1E

Horgonyzás egy védettnek tűnő öbölben. A társaság elindult az őserdőn keresztül a belső tavak felé. Ketten a hajón maradtunk (p kapitány és én), elkészítjük a vacsorát (káposzta?). Nyolc körül lefeküdtem, kint még javában zajlott az élet. Arra riadtam, hogy hánykolódik a hajó (akik kint beszélgettek, éjfél körül megunták a szél erősödését, inkább ők is lefeküdtek, én meg még nyolckor nem rendeltem el éjszakai ügyeletet...) Az erős szélben (4-5) a homokos talajon nem fogott a horgony, kisodródott a hajónk az öböl bejáratához. A pontos helyzetünket nem tudtuk, a GPS ki volt kapcsolva, pár perc a feléledési ideje, a lámpáinkkal nem láttunk semmit, a mélységmérő 4.5 m-t mutatott. Beindítottam a motort, erre a mélységmérő 1.7-re csökkent, gyors hátramenet, ismét 4.5 m (valószínűleg a horgonylánc zavarta a mérést). A horgonymotor nem indul, kézzel kell felhúzni. A motor gyenge a manőverezéshez a nagy szélben és hullámokban, félig kihúzzuk a nagyvitorlát, és félszélben (vaktában) kicsúszunk az öbölből. Szerencsénk volt! Többen rosszul lesznek (szél, hullámok, villámok, eső, ijedség), de azért használható ember is maradt. A génuát is kiengedjük 1/3-ig, így már elfogadhatóan vitorlázunk, de fordulni nem tudunk, hát halzolunk! Hajnalra elcsendesedik a szél, ismét teljes vitorlázattal haladunk. Már nyoma sincs a viharnak, mire Dubrovnikba érünk, ismét dél körül.

07.09. 11:55 log: 376  Dubrovnik (Gruz)   42-39,5N 018-05,2E

A horgonyt kétszer dobjuk ki, nem fog, így a tartalékhorgonyt viszem ki jó messzire. Városnézés, akvárium, vásárlás, vízvétel, vacsorára leves meg (szója)pörkölt. Minden nagyon szép, minden nagyon jó. Hajnali ötkor indulás Korcsula felé: a horgonyunk (amelyik nem fogott) beakadt egy hatalmas vastömbbe. A horgonymotor már csak lefelé működik L .Még egy kényszerű merülés a nem túl gusztusos vízbe. Gyenge a szél csak nyolc után kezd élénkülni. Cirkálgatunk, vontázgatunk, közben javítgatjuk a horgonyrelét.

07.10. 12:00 log: 394  valahol Mljet körül   42-39,4 N 017-53,5E

Csendes (1-2) széllel lötyögünk estig majd reggelig. Távolban villámlik, de mi csendben haladunk.

07.11. 12:00 log: 457  még mindig Mljet körül   42-39,4 N 017-53,5E

A csendes szélben kipróbáljuk az árbocmászást (Áron), majd lötyögünk tovább. Délután erősödés (2-3). Öt körül kikötünk Stomorina (Lastovo) körül. Búvárkodás, fürdés, vacsora (rizseshús?). Este 8-kor megyünk tovább Korcsula felé. Erősödik a szél, jól haladunk.

07.12. 10:10 log: 533  Korcsula, Vela Luka   42-57,7 N 016-42,7E

Vásárlás, palacktöltés, reggelizés majd indulás búvárkodni: (42-53,3N 016-38,9E). Víz alatti barlang. 17:20 Ismét kikötés, most már éjszakára. Palack töltés, vízvétel stb. Városnézés. Hajnali ötkor indulás tovább élénk széllel, de aztán elcsendesedik.

07.13. 12:00 log: 568  Hvar felé félúton   43-02,7 N 016-32,1E

Kora délután a hajóról megtekintjük a várost, majd egy szemközti szigetnél horgonyt dobunk (fürdés, búvárkodás), kb. 1 óra múlva folytatjuk utunkat gyenge szélben. Éjszakai horgonyzóhelynek Solta sziget egy ÉK-i öblét szemeltük ki, éjszaka a sötétben még át kell cirkálni a Solta-Brac szoroson. A GPS és a térkép nem egyezik (nem tudjuk a térképeink helyes dátumát). Hajnali négykor érünk az öbölbe (Necujam). Több tonna bundáskenyér készül mire felkel a nép, reggelizés, úszás, búvárkodás. Még két magyar hajó is befut (ezen a tájon már sűrűbben vagyunk). Tíz körül indulunk Trogir felé, délután 3-ra érünk a kikötőbe.

07.14. 15:10 log: 624  Trogir     43-30,5 N 016-13,6E

Gyönyörű kisváros, de a zuhanyzó sikerét semmi sem múlhatja felül J . (Bableves a vacsora, hagymával...) Városnézés, vásárlás, séta, sörözés ki-ki kedve szerint. (Pár napja rádión felvettük a kapcsolatot Nagy Ervinék Leporello hajójával, itt most személyesen is találkozunk. Mészöly Gábor is velük van.) Hajnalban (4:20) indulunk tovább, már sietnünk kell... Csendes szélben bandukolunk Zlarin felé.

07.15. 13:44 log: 658  Zlarin (öböl)    43-40,3 N 015-51,9E

Utolsó (hatodik?) palackos merülés. Mindenki habzsolja az élvezeteket, már vészesen közeleg az út vége L .

Szinte három órát töltünk itt, majd elindulunk az éjszakára kiszemelt horgonyzóhely felé (Kakan sziget, Brnjak öböl). Bóják vannak telepítve, 40 kuna egy éjszaka, ezért a szemetet is elviszik. Este előkerülnek a rejtett alkoholtartalékok, végre énekelünk is (persze csak a magunk módján), ez az utolsó éjszakánk a szabadban (ha Isten is úgy akarja). Reggel erős szélre ébredek, a korai indulás helyett elkészítem az utolsó 120 bundás kenyeret, ilyen időben nem lehet majd sütni-főzni (sajnos már kevés az olaj, ez a minőség rovására megy L ). Nyolc körül, 1/2-es reffelésekkel indulunk. 4-5-ös szél és hullámok. Jól megy a hajó, a 9 csomót többször eléri. Az idő is szép, igazán méltó befejezése ennek a szép túrának. Dél körül távcsővel már látszik a Sukosan előtti híd.

07.16. 14:00 log: 711  Misnjak sziget    44-01,6 N 015-16,0E

Misnjak szigeténél még egy utolsó pancsolás, rengeteg a kacat a tengerben, de az élővilág így is szép, sok szép kagylót gyűjtünk... Terveinknek megfelelően, délután 3/4 4-kor érünk a Sukosan-i kikötőbe. A Sukosan-i kikötő szép és hatalmas, tele magyarokkal. Mégiscsak hajós nemzet vagyunk J . Takarítás, csomagolás, közös vacsora, hatalmas zuhanyozások. Másnap este tízkor jön értünk a busz, addig fürdés, Sukosan és Zára (Zadar) megtekintése, lötyögés. Még egy utolsó izgalom: másfél órát késik a busz. Nem is tudom mit tennénk, ha nem jönne értünk, iszonyú sok csomagunk van. A busz végül megérkezik, és szerencsésen hazaszállít minket (07.17. 14:50, Hősök tere). Ezzel sajnos a turának

VÉGE