Vitorlázás 2001 - Dalmácia

Napló kivonat

Személyzet: Anett, Attila, Csilla, Efi, István, István (kapitány), Nóra, Péter, Tibor

A hajó: neve Artina, típusa Bavária 42, hossza 13,4 m, szélessége 3.95m, merülése 1.95 m, vitorlázat 91 m2, motor 50 LE

Útvonal: Biograd - Primosten - Trogir - Bisevo - Komiza (Vis) - Brac (öböl) - Stari Trogir (öböl) - Vodice - Biograd, összesen 231 tmf (428 km)

Időszak: július 21 - 28

07.21. 11:00 Biograd 43-56,5N 015-26,6E

Hajóátvétel. Behajózás 13:00. Indulás 16:20, 20 perc motorral, majd teljes vitorlázat. Egy kis "könnyű ital"-lal ünnepeljük az indulást :-) . Később páran kissé rosszul vannak :-( 3-4 B° erosségű, 3/4-es szélben, hullámos tengeren, első nap...) Efi gyógyszereket osztogat, láthatóan hatásos. Péter élvezi a kormányzást, utána Tibor birkózik a hullámokkal, és nem ment neki egy szigetnek (Lukovnjak) :-) . 22:40 A Primosten-i kikötőben nincs szabad hely, de bömböl a lenyűgöző diszkózene... Végül a halászbárkáknak fenntartott öbölben horgonyzunk.

07.22. 5:00 Primosten 43-35,1N 015-55,8E

Még este megbeszéltük, hogy korán indulunk és keresünk egy alkalmas öblöt a reggeli felfrissüléshez. Pár öbölbe benézünk, végül Stari Trogir tűnik megfelelőnek. 10-ig élvezkedünk, aztán irány Trogir. Jó szelünk van, másfél óra alatt Trogir közelébe érünk. Korai lenne kikötni a kánikulában, Ciovo DNy-i részén lehorgonyzunk, úszunk, lustálkodunk "könnyű italok"-kal agyoncsapunk még egy órácskát. 15:40-kor kötünk ki Trogirban, hamarosan előkerül Anett és István (ők repülővel jöttek). Vásárlás, városnézés, vendéglő. (Mivel ez a jövőben is a kikötések utáni standard programnak bizonyult csak "VVV"-ként fogom ezentúl emlegetni /ez néha három vendéglőt is jelölhet :-) . Közben egy másik magyar társaság mellettünk köt ki (Csabáék), nagyon örülünk egymásnak...

07.23. 6:40 Trogir 43-30,8N 016-14,9E

A Bisevo-i kék barlang volt tervbe véve, így korán indulunk. Nagyon jó szelünk van, István vezeti a hajót, most ő élvezi a hullámokat, a többiek kevésbé (3/4 szélben haladunk), delfinek tűnnek fel a közelben, ez felvillanyozza a társaságot. Dél körül már a barlangnál vagyunk. Komiza (Vis) a tervbevett cél, bő negyed széllel vágtatunk, sokak szerint ez volt a túra legélvezetesebb menete. Komizában sörözés, strandolás, majd VVV :-) . (Estére Csabáék is befutnak...)

07.24. 7:00 Komiza 43-02,6N 016-05,2E

Brac sziget egy öblét tűztük ki a következő állomásnak. Nagyon gyenge a szél, órákig nem bírunk eltávolodni Vis-től (elég hosszú sziget). Ismét delfineket látunk, időnként egészen közel merészkednek illetve engednek magukhoz, egy-két órát ezzel töltünk. Délután már jön egy kis szellő, az estére befúj a nehezen kiválasztott öbölbe. A csapat lelkesen rohan (úszik, csónakázik) a partra, Péter egy halásztól halat szerez, hal és szalonnasütés következik. Mindenki nagyon lelkes, de ettől az alkohol-készlet is jelentősen megcsappant :-)

07.25. 6:45 Brac 43-18,0N 016-27,7E

A tűrhetetlenül megcsappant ital- (alkohol-) készletet sürgősen pótolni kell: 9-re Milna-ba érünk. Erre a társaság is felélénkül, megrohamozzák a zuhanyzót, kifosztják az ital- és élelmiszer- boltot, délre már mehetünk is tovább :-) . Élénkülő szelünk van, mindenki elégedett (könnyű kis italok). Ismét öbölben szeretnénk éjszakázni, jó párat végignézünk, végül ismét Stari Trogirnál kötünk ki. Most is kiütközik a piromániánk, ezúttal kolbász és szalonna kerül a nyársra (bár a közelben halászok erős lámpával szép polipokat fognak, arra most senki sem áhítozik).

07.26. 6:00 Stari Trogir 43-28,7N 016-02,6E

Hiába indulunk korán, a szél nem jutalmazza. Délig szinte egyhelyben lötyögünk. Délután aztán csak jön egy kis szellő, hat órára Vodice-be érünk. VVV. Péter régi ismerőse a kocsmáros, ünnepi lakomában van részünk...

07.27. 6:00 Vodice 43-45,5N 015-46,7E

Ez az utolsó vitorlázós nap. Tankolással kezdjük (több motorcsónak elénk szemtelenkedik, hozzájuk képest mi elég nehézkesen manőverezünk). Igazi üzemanyag (szél) is van, sőt erősödik, így a fiúk rekordkísérletekbe majd versengésbe kezdenek, 7,5 csomó körül van a csúcs. Aztán még egy búcsúfürdés Pasman sziget D-i részén (Triluke). Biograd felé spontán verseny alakul ki egy másik hajóval, aztán lassan csendesedik lelkesedésünk, kikötés után szomorúan nézünk magunk elé: még alig jöttünk bele, máris vége?! Még egy utolsó vacsora, hajnalban csomagolás, hajóátadás, és tényleg:

VÉGE

L