Vitorlázás 2001 - Észak-Adria
Napló kivonat
Személyzet: Aliz, O. Andi, K. Andi, Áron, Halina, Jasu, Krisztián, M. István (kapitány), P. István, Zsuzsa
A hajó: neve Oseka (apály), típusa SAS 39, hossza 11.8 m, szélessége 3.85m, merülése 1.7 m, vitorlázat 86 m2, motor 38 LE
Útvonal: Sukosan - Ist - M. Losinj - Limszki cs. - Rovinj - Pula - Cres - Krk - Rab - V. Losinj - Pag - Molat - Kornati - Biograd - Sukosan, összesen 690 tmf (1278 km)
Időszak: július 7 - 21
07.06. 19:00 Budapest 44-28,0N 019-00,0E
Indulás a Hősök teréről a Geat Tours cég buszával (13 500 Ft a retúr jegy a kikötőig + 3 740 Ft a biztosítás). Rengeteg a csomag: két heti kaja 10 embernek (70 eFt), szeksztáns, búvárfelszerelések stb. A busz légkondicionált, az utazás kb. 14 óra, reggel 8 körül a kikötőben vagyunk.
07.07. 12:00 Sukosan 44-03,2N 015-17,8E
Hajóátvétel: 2 000 DM kaució (a hajó bérleti díja 6 000 DM). Behajózás. Indulás 15:50, 20 perc motorral, majd teljes vitorlázat. Egy kis whisky-vel ünnepeljük az indulást :-) . 21:40 horgonyzás egy kis öbölben, Dugi Otok DK-i részén. Fürdés, alvás.
07.08. 4:30 Dugi Otok DK-i része 43-53,9N 015-13,1E
Indulás É-NY felé, a szigeteken kívül. Gyenge szél, de viszonylag nagyok a hullámok. Páran rosszul vannak. 4,6 csomó a napi maximum. Reggeli: virsli. Ebéd: túrós csusza. Ist-ben kikötünk, sétálunk egy kicsit, majd egy rövid éjszakai merüléssel zárjuk a napot.
07.09. 8:50 Ist 44-16,3N 014-46,0E
Indulás M. Losinj felé. Délután megállunk Cikat-nál (búvárbázis), ebédelünk (fasírt), fürdünk, búvárkodunk. Utána átmegyünk M. Losinj-ba, a városi kikötőben is kikötünk, rövid városnézés.
07.09. 22:00 Mali Losinj 42-32,03N 014-28,0E
Indulás a Limszki csatorna felé (Rovinj fölött), éjszakai vitorlázás, teliholdban, 1-3 B° között váltakozó szélben. Az éjszaka eseménytelen, 5:30-kor napfelkelte. Napközben stabilabb a szél, délután Rovinj mellett hajózunk el, 16:30-kor horgonyt dobunk egy kis öbölben a Limszki csatorna bejáratánál. A legénység csónakkal kimegy felfedező útra, addig készül a szójapörkölt (mindenkinek ízlik, hisz rendesen megéheztek).
07.11. 7:00 Limszki csatorna 45-07,1N 013-36,5E
Ezt a napot búvárkodásra, fürdésre, és a Limszki csatorna meglátogatására szántuk. Közelünkben hajóroncsra bukkantunk (13 m mélyen), azon kívül is sok szépet láttunk. 11:20-kor indulunk motorral a csatornába, tényleg szép fjordok...barlangok...
Utána Rovinjba megyünk, útközben megtöltjük a palackokat: vízben könnyebb "cipelni" (búvárbázis: 45-06,1N 013-37,2E). 14:45 kikötés Rovinjban (a marinában). Vételezés: víz, villany, kenyér, kultúra :-) .
07.12. 8:30 Rovinj 45-04,6N 013-38,1E
Indulás Pula felé. Kis bonyodalom a kötelekkel: a vezetőkötelet a dingire dobtuk, de ez csak 30 m után derült ki Sirokkó-szerű szél van (természetes, hisz délre megyünk :-) , a hajó orra befúródik a hullámokba, a horgonykamra megtelik vízzel, innen a horgonycsörlő vezetékei mellett folyamatosan folyik be a víz Halináék kabinjába. Mire észrevettük, mindhárom orr-rekesz megtelt. Több tucat vödörnyi vizet merünk ki, (közben rólunk is ömlik) A tervezett sziget-melletti megállást kihagyjuk, mielőbb meg kell szüntetni a vízbefolyást. Pulában egy flakon PUR-habbal orvosoltuk a hibát, az út során többé nem folyt be a víz, (igaz hasonló igénybevétel se igen fordult már elő). Városnézés, (Kolosszeum), stb.
07.13. 4:25 Pula 44-53,6N 013-42,9E
Gyenge szélben vitorlázunk, az Isztriai félsziget csücskét órákig kerülgetjük. Közben reggelizünk, úszkálunk, napozunk. Délután végre jön egy kis fuvallat, azzal este 8-ra Cres-be érünk. Kikötés a város közepén. Vacsora, városnézés, stb.
07.14. 4:26 Cres 44-57,5N 014-24,5E
Krk a következő úticél, búvárkodással fűszerezve. Már a hajóútvonalon vagyunk, amikor észreveszem: elhagytuk a dingit. Visszafordulunk, félóra múlva felsejlik a láthatáron, még egy óra, és 11 körül lehorgonyzunk Cres K-i oldalán egy kis öbölben: fürdés, búvárkodás, ebéd (kb. 3 óra). 1/2 6-ra érkezünk Krk-be, több mint egy órát bolyongunk a kikötőben, (kétszer ki is kötünk, de elzavarnak vagy túl sekély) végül egy sétahajóra kötünk. Vacsora, palacktöltés, vásárlás, városnézés. Nagy buli van mellettünk, egész éjjel üvöltöznek
07.15. 4:25 Krk 44-01,5N 014-34,5E
Ismét hajnalban indulunk, Rab északi csücskén terveztünk egy kis lubickolást, reggelizést, stb. Gyenge a szél, 3/4 11-re mire érünk oda. Kellemesen telt az idő, sok szép halat (sőt, polipot is) láttunk. Kettő után megyünk tovább, először egy öböl a cél, végül inkább V. Losinj mellett döntünk. Éjszakára érkezünk be (22:30), ismét a város közepén kötünk ki.
07.16. 9:25 Veli Losinj 44-31,3N 014-30,0E
Egyesek még este megnézik a várost, a vásárlás miatt úgysem indulhatunk korán, így reggel egy félóra alatt mindent megnézünk. A következő éjszakát Rab mellett terveztük eltölteni, egy Skrda melletti fürdés, felüdülést követően. Az éjszakát Simuni-ban (marinában) töltöttük, mivel a vízkészlet már nagyon lecsökkent. Éjszaka esett, erős szél fújt, villámlott
07.17. 7:55 Simuni (Rab) 44-28,1N 014-57,3E
Még tartott az éjszakai vihar (hideg front) fuvallata, ezért reffelt vásznakkal indultunk, de hamar lecsendesedett, csak a hideg maradt... aztán ismét felerősödött, de nem vitte túlzásba. Molat sziget déli csücskén levő öböl volt a cél, ott is éjszakáztunk. Este Martini, gyertyafény dalok...
07.18. 4:28 Molat 44-13,0N 014-51,7E
Ismét hajnalban indultunk, élénk széllel. Dugi-Otok É-i részén kereszteztük tíz nappal korábbi útvonalunkat, egy zátonyra futott hajó mellett. Most a Kornati szigeteket célozzuk. Délután öt körül megyünk be a szigetek közé, itt már nagy a forgalom, a sok szép kis öbölben nyüzsögnek a vitorlás és motoros hajók. Lavsa sziget egy öblét választottuk horgonyzóhelynek, persze nem voltunk egyedül...
07.19. 5:00 Lavsa 43-45,3N 015-22,0E
Jó széllel indultunk, és még erősödött. Végre ismét száguldott a hajó. A délelőtti fürdésre Kornati K-i részén választottunk ki egy kis öblöt, egyben ez volt utolsó búvárhelyünk is (többek között két nagy sonka-kagylót láttunk, a többiek számára is elérhető mélységben). Tovább erősödött a szél, kifújt az öbölből, így véget ért a piknik. Reffelt vitorlákkal indultunk tovább, délután még megálltunk egy félórára Vrgada mellett, aztán irány Biograd. Izgalmas kikötés, vacsora, városnézés.
07.20. 9:35 Biograd 43-56,5N 015-26,6E
Ez az utolsó vitorlázós napunk. Ismét borús, hűvös az idő, de legalább jó szelünk volt. A part mentén vitorláztunk a Sukosan előtti Rutnjak sziget felé, de már senki sem akart fürdeni (Halináék persze úsztak egy jót, hisz ok hideg vizekhez vannak szokva :-) Két óra után már a kikötő környékén voltunk, tankoltunk (26 l) és kikötöttünk. Az eső folyamatosan szitált. Ebéd, takarítás, csomagolás, stb., este nyolcig meg sem álltunk. Aztán következett az utolsó vacsora...
07.21. 9:00 Sukosan 44-03,2N 015-17,8E
Hajóátadás, Zára (Zadar) megtekintése, lötyögés. Még egy utolsó izgalom: megjön-e a busz, illetve elérjük-e? Végül ez is rendben lezajlott és 22-én délelőtt megérkezett a társaság a Hősök terére. Ezzel sajnos a túrának is
VÉGE