Vitorlázás '02 - július

Napló kivonat

 

Személyzet: Adrienn, Andi, Ági, Áron, Halina, Jasu, Krisztián, M. István (kapitány), P. István, Wladek

A hajó: neve Venera (Vénusz?), típusa SAS 39, hossz 11.8 m, szélesség 3.85m, merülés 1.7 m, vitorlázat 86 m2, motor 38 LE

Útvonal: Sukosan (Zlatna Luka) - Dugi Otok- Vis - Komiza - Bisevo - Lastovo - Dubrovnik - Korcula - Scadro - Sv. Klement - Brac - Split - Trogir - Sibenik - Skradin - Zirje - U.Lopatica (Kornati) - Sukosan, összesen 512 tmf (949 km)

A tervezett (piros) és a megtett (zöld) útvonal

Időszak: július 6 - 20

07.05. 19:00 Budapest 44-28,0N 019-00,0E

Indulás a Hősök teréről a La Grotta cég buszával (14 500 Ft a retúr jegy a kikötőig + 3 740 Ft a biztosítás). Rengeteg a csomag: két heti kaja 10 embernek (70 eFt), seksztáns, búvárfelszerelések stb. A busz légkondicionált, az utazás kb. 14 óra, reggel 8 körül a kikötőben vagyunk.

07.06. 12:00 Sukosan 44-03,2N 015-17,8E

Hajóátvétel: 1 020 EUR kaució (a hajó bérleti díja 3 383 EUR). Behajózás. Indulás 15:00, a hídig motorral, majd teljes vitorlázat. Egy kis whisky-vel ünnepeljük az indulást J . 18:40 horgonyzás Dugi Otok DK-i részén, a Mir tó mellett egy öbölben. Kirándulás a tóhoz, fürdés, alvás. Az éjszaka közepén egy zivatar miatt át kell motoroznunk egy megfelelőbb öbölbe L (L. Telascica).

07.07. 10:05 Dugi Otok DK-i része 43-53,1N 015-10,7E

Indulás Vis felé, a szigeteken kívül. Élénk ÉNy-i szél (3-4 ˚B), közepes hullámok, 7-8 csomós 3/4-es menet. Egyesek kissé rosszul vannak, de a gyógyszer segít. 23:10-kor érünk Komizaba, nincs szabad hely, egy osztrák hajóra kötünk ötödikként. Hajnalban indulnak a benti hajók, horgonyra állunk.

07.08. 9:45 Komiza 43-06,2N 016-05,3E

Indulás Bisevo felé. 11:10 Bisevo, Kék barlang (42-58,7N 016-01,2E), saját dingivel megyünk be két részletben, így is 20 kuna. Utána fürdés, majd 12:50-kor indulás Vis-be. 15:40 kikötés, városnézés, evés, ivás, alvás J .

07.09. 6:45 Vis 43-03,5N 016-11,1E

Indulás vissza Komiza-ba, a Manta búvárbázissal megbeszéltünk egy merülést. Az első hely Bisevo É-i részén egy világítótorony mellett, (szép sziklafal, vörös korall), a második merülés a sziget D-i részén egy barlang majd szép üreges sziklafalak, languszták és egyéb nyalánkságok J . 14:45-kor indulunk Komiza-ból Lastovo felé. Az élénk 3/4-es szelünk néha eláll, 23:50-kor dobunk horgonyt (Lastovo és Prezba között).

07.10. 4:50 Lastovo 42-45,8N 016-48,8E

Korán indulunk Dubrovnik (Raguza) felé, hogy még aznap megnézhessük a várost. 3/4-es gyenge (2 ˚B) szélben 3-6 csomóval haladunk, időnként pillangózunk a spinakker bum segítségével. Este 8-kor kötünk ki, még világosban kezdjük el a városnézést, nemsokára szokatlan méreteket ölt az esti nyüzsgés: tűzijátékot, koncertet és egyéb rendezvényeket tartottak tiszteletünkre J . A kikötőben víz, villany, és időnként sajnos szörnyű bűz...

07.11. 9:20 Dubrovnik 42-39,3N 018-05,2E

Nem sietjük el az indulást, úgyis hosszú át áll előttünk: Korcula a következő cél. Most már pont onnan fúj a szél (3-1-2-4-0 ˚B), a Mljeti csatornában cirkálunk, nem túl élesen (kb. 55˚). Mikor lelassulunk, úszunk ill. vontatjuk magunkat, a fiatalok kártyáznak, délután delfinek rázzák fel a társaságot a „tunnyadásból", de a sebességünk nem jelent kihívást számukra, hamar odébbállnak... Éjjel is folytatjuk az utat, reggel 5:30-kor kötünk ki. Szép kis város, Marco Polo édesapjának háza az egyik fő látványossága J . Hamar végzünk, kora délután odébbállunk...

07.12. 13:15 Korcula 42-57,5N 017-08,2E

Valamelyik alkalmas öbölbe tervezzük tölteni az éjszakát (Hvar megkerülésével Split a következő biztos célpont). 3  ˚B-s szélben cirkálva indulunk 4 csomóval, majd ugyanilyen erősségű hátszél lesz belőle: pillangózunk. Estére elcsendesül, de minket már Scedro (egy kis sziget Hvartól délre) közelébe vitt, így ott éjszakázunk horgonyon.

07.13. 6:00 Scedro 43-05,5N 016-41,9E

Brac és Solta között még tervezünk egy megállást, ezért nem kell rohannunk. Reggel is, délben is megállunk egy kis fürdésre, búvárkodásra (Hvar ill. Sv. Klemet mellett), 18:10-kor Brac-on (Milna-tól É-ra egy kis öbölben) horgonyzunk. A sziklákon egy népes tehéncsalád tagjai úgy mászkáltak, mintha kecskék lennének, (ilyet sosem látott Adrienn :-), ki is mentünk közelebbről megszemlélni őket... Éjszaka körös-körül dörgött, villámlott, de ránk csak néhány csepp esett.

07.14. 8:05 Brac 43-21,0N 016-27,1E

Délutánra terveztük Split megtekintését, délelőtt még a Milna előtti öbölben búvárkodtunk. 10:20-kor feltámadt a szél, a horgony elengedett, így továbbálltunk, (miután még Krisztiánt is összeszedtük :-). Split közelében valamilyen sugallat hatására még a kikötőn kívül megpróbáltuk beindítani a motort (egy párszor már csődöt mondott, de eddig az indítómotor „piszkálása" előbb utóbb eredménnyel járt), de ez most végleg bedöglött. Így megtettük az előkészületeket: előreküldtük a gumicsónakot (külmotorral), egy hosszú kötéllel, megfelelő magasságból reffelt génuával vitorláztunk az első alkalmas kikötőhely felé, majd 15 méterre a kikötőhelytől a csónakkal kezdtük húzatni magunkat. Ekkor megjelent egy másik motoros, és kérés nélkül bevontatott, arra hivatkozva, hogy ők is a mi charter cégünkhöz tartoznak (végül 20 EURot gomboltak le rólunk L ) . 14:30-kor kötöttünk ki Splitben.

 

07.15. 15:00 Split 43-30,1N 016-25,8E

Az indítómotor javítását másnap reggelre ígérték (vasárnap volt), végül is Sukosanból jött le a szerelő egy másik indítómotorral... Volt hát bőven idő Dioclatianus palotáját, a Tengerészeti Múzeumot, meg minden más látnivalót megszemlélni (csak a mélytengeri akváriumot nem néztük meg: állítólag 20 éve lebombázták?? :-)... Trogirba igyekszünk, jó széllel haladunk, 18:10-kor fejeztük be a kikötést. Itt is tűzijátékkal fogadnak, ráadásul ismerősökkel (Csilláékkal) is találkozunk J . Nehéz eldönteni, hogy Trogir vagy Dubrovnik szebb... hál' Istennek nem is kell!

07.16. 7:50 Trogir 43-30,8N 016-12,8E

Sibenik felé vitorlázunk, 3-4 ˚B-es félszélben. 13:20-kor megállunk egy Zlarini öbölben fürödni, búvárkodni. 16:25-kor kikötöttünk Sibenikben. Városnézés, vacsora, stb.

07.17. 5:50 Sibenik 43-44,1N 015-53,3E

Skradinba megyünk, hogy onnan megnézzük a Krka vízesést. 7:35-kor kikötünk, 8:50-re végzünk a reggelivel, fürdőszobával, szóval elérjük az első járatot (innen a nemzeti park hajói visznek a vízeséshez, 50 kuna). Srkadinban igen érdekes a víz: zöldes színű, felül nagyon hideg édesvíz, alul (1,5 m-től lefele) nagyon meleg sós víz. Így a pisztrángokat és a tengeri halak egyszerre láthatunk. 13:30-kor indulunk tovább. Még egy kis időre megállunk a Sibenik felé vezető öböl bejáratánál lévő erődnél, páran kiúsznak megcsodálni. Zirje felé cirkálunk 2-es szélben, 20:10-kor érünk a kiszemelt öbölbe. Mindenkinek tetszik a hely, szemmel láthatók a nagy halak, ezért vacsora után beindul a horgászás... Horgonyon állunk és a parthoz kivittünk egy kötelet, így nyugodtan alszunk.

07.18. 8:40 Zirje (Tratinska) 43-39,0N 015-37,4E

Reggel még a fiatalok felmásznak az erődhöz, a többiek úsznak, horgásznak. Azután elindulunk egy vízalatti zátonyhoz búvárkodni. 9:45-kor érünk oda, a zátonyon horgonyzunk (5-6 m). Egy szép sziklafal (64 m-ig megy le) és egy roncs (45-50 m-en), languszták és korallok a fő látványosság, de szabadtüdővel és sok szépet lehet látni. Így nem rohanunk, 12:50-kor indulunk a Kornati szigetek felé. Ma még „a szabadban" szeretnénk horgonyozni, hisz holnap már Sukosan-ban kell lennünk. 18:45-kor találjuk meg a mindenkinek tetsző öblöt, a többség kimegy sétálni. Nyugodt éjszakánk van, csak egy kiadós eső próbálja megzavarni...

07.19. 7:20 U. Lopatica 43-47,3 015-20,2E

„Ez az utolsó vitorlázós napunk. Ismét borús, hűvös az idő, de legalább jó szelünk volt." Ez a tavalyi naplókivonatból való, de ideillik egy kis korrekcióval: a szél enyhe, és az eső esik. Zivatar van körülöttünk, bereffelünk, de minket elkerül. A navigátorunk aki eddig példásan végezte a dolgát, most megkockáztat egy zátonyos területen átvezetni, hátha sikerül (én most kivételesen J nem is figyelem a térképet), hát nem sikerült! Egy nagykiterjedésű víz alatti fennsíkra futottunk (Tovarjnak szigettől ÉK-re), a víz alatt sem látszott, merre van a kiút, így arra próbáltuk magunkat levonszolni, amerről jöttünk. A motor nem volt elég, a horgonyt hurcolásztuk a víz alatt, 3-4 hajóhossz után ismét úsztunk... (A hajónak szárnyas kiel-je van, így döntögetni nincs értelme.) Dugi Otok déli részénél hagyjuk el a Kornati szigetcsoportot, átmegyünk a szokásos híd alatt, és egy kis szigetnél (Misnjak, itt gyakran megállunk) a fiatalok kimennek a partra, de csak szárazon (a dingivel). Visszajövet Krisztián szemüvege beesik a vízbe, így kénytelenek vagyunk megfürödni. Mindenki keresi, de elég reménytelennek tűnik, mert sok a füves rész, 8 m körüli a mélység, ráadásul egy nagyhajó kiüríti a szennyvízét, amitől a víz az egész környéken zavaros lesz, mi meg koszosak L . Áron végül megtalálja és mindenki nagyon boldog J . A kikötőben rövid várakozás után tankolás, majd 15:30-kor kikötés. Ebéd, takarítás, csomagolás, stb., aztán jöhet az utolsó vacsora...

07.20. 9:00 Sukosan 44-03,2N 015-17,8E

Hajóátadás, strandolás, lötyögés, csak este jön a busz. A busz a vártnál kicsit korábban jött, mi épp odahurcolkodtunk, a csomagjainkat is betuszkoltuk valahogy, jó helyeket kaptunk, és 21-én délelőtt megérkeztünk a Hősök terére. Ezzel sajnos a túrának is

VÉGE