Vitorlázás 2004, Split - Lastovo
Napló kivonat
készült a spliti pálmafák alatt, vonatra várva
A csapat (crew): Efi, Péter, Anett, Laci, Kinga, Zoli, Csaba, Zsolt, István
A hajó: neve Spirit, típusa Bavaria 44, hossz 14 m, szélesség 4.2m, merülés 2 m, vitorlázat 85 m2, motor 50 LE (Volvo-penta), 4 kabin, 2 WC, szalon
Útvonal: Split, (marina Spinut) - Hvar (Sv. Klement, marina Palmizana) - Lastovo - Viganj (Peljesac) - Korcsula - Mljet - Viganj - Milna (Brac) - Split összesen 233 tmf (432 km)
Időszak: július 31 - augusztus 7
07.31. 10:00 Split, marina Spinut 43-34,4N 016-25,1E
Péterék Viganj-ban (Perjasec) nyaralnak. 10-re, a kikötőbe beszéltük meg a találkozást a csapattal. Valahogy elkerüljük egymást. Ami jobban aggaszt: a marinában nem ismerik Josip-ot (vele bonyolítottam a bérlést) se az Adriatic Sun charter céget. Nagy-nehezen sikerül telefonon elérnem, csak 2-kor lesz átvehető a hajó, mert még ki kell takarítani. A hajót megtalálom, láthatóan már kitakarították. Egyre gyanúsabb... :-)
Közben előkerül a csapat, beindulnak a sörözések, erre már Josip is megérkezik :-) . A hajóátvétel olyan gyors, hogy a dingi (boci: kis gumicsónak) motorjáról megfeledkezünk (szerencsére Péter telefonon utoléri Josip-ot).
A behajózás és a kocsik elrendezése rekordidő alatt lezajlik, 1/2 3-kor már kifutunk. Jó szél fogad, dől a hajó, 9 csomóig (17 km/h) felmegy a sebességünk, pár takkváltás az öbölben, és már kint vagyunk a tengeren. A Solta-Brac átjáró után Péter delfineket pillant meg, ha lehet ez még fokozza a hangulatot. Élesen, de egy takkal, 4 óra alatt célbaérünk, Hvar mellett, Sv. Klement Palmizana marinájába (víz, villany).
A szigeten egy hangulatos vendéglőben vacsorázunk. Szinte olyan ez a nap, mintha egy reklámfilm kelt volna életre...
08.01. 8:20 Sv. Klement, marina Palmizana (Hvar, közelében) 43-09,7N 016-23,6E
Koai indulást terveztünk, de a szélcsend miatt mégsem erőltetjük... Amint kiérünk a szigetek közül, a szél is beindul. Eleinte cirkálunk, majd élesen, de célra tartunk, Korcula után már fél-széllel, Lastovo közelében pedig 3/4-es széllel haladunk. Gyakorlásképpen végrehajtunk pár (nem Pál! :-) fordulást, jól érezhető a 1/4-es és a 3/4-es menet közti különbség...
Útközben most is láttunk delfineket, de annyira nem közeledtek. A marina közelében egy kis öbölben lehorgonyzunk: úszunk, búvárkodunk, motorozgatunk a dingivel. 18:10-kor kötünk ki Lastovo DNy-i részén lévő tavaly épült marinában. A kikötőben pincérek fogadnak "welcome-drink"-kel: egyenesen vezet az út a "kocsmába" :-) . Erre a napra sem lehet panaszunk...
(Van víz, villany, éjszaka végre hűt is a hűtő: megtaláltuk a hőszabályzóját.)
08.02. 6:4520 Lastovo, marina Luka Mali 47-45,1N 016-49,3E
A társaság úgy dönt, hogy nem megyünk Dubrovnikba, helyette Viganj (Peljesac) a cél, ahol Péterék nyaralnak. A szél gyenge, 2-3 alkalommal 20-30 perces motorozással hidaljuk át a szélcsendet, végül a szokásos időben (du. 6 körül) lehorgonyzunk Viganj előtt. Vízretesszük a dingit és irány a "korcsma" :-) .
A vacsora utáni emelkedett a hangulatban Kinga nyaktörő mutatvánnyal száll (azaz repül :-) be a sziklákról a dingi mellé (Laci szerint Pillangókisasszony módjára), nyakig vizes lesz, de a pizzát megmenti...
08.03. 9:00 Viganj (Perjasec) 42-50,8N 017-06,1E
Mljetbe megyünk, de előtte megállunk pár órára Korcsulán, vizet és sütnivalókat (meg egyebeket) venni, akkukat tölteni. Gyenge a szél, az előző naphoz hasonló a menetünk. Korcsulától délre ismét találkozunk delfinekkel, ezúttal közelebb merészkednek, tovább maradnak a közelünkben. Mljet mellett eláll a szél, azután ellenkező irányból erősödik, rendkívül párás a levegő, és a tankönyvekben szereplő összes felhőfajta megfigyelhető (teljesen érthetetlen időjárási jelek). A biztonság kedvéért kicsit bereffelünk, végül semmi sem lesz belőle, bemotorozunk a kiszemelt öbölbe.
A sziklás fenéken nem fog a horgony, kénytelen vagyok kézzel beakasztani egy sziklarepedésbe. A hajó hátulját egy sziklához rögzítjük, így már biztonságosabb a helyzetünk. Körbecsónakázzuk a öböl belső részét, közben kiderül, hogy nincs sütnivalónk :-) . A lányoknak ez nem gond, a finom vacsorát rittyentenek. Utána gyertyafény mellett iszogatunk, távolban villámlik, nézzük a csillagokat, hullócsillagokat, közben feljön a hold is, kellemes, hangulatos éjszaka...
08.04. 9:30 Mljet 42-45,5N 017-23,0E
Reggel még úszunk egyet, aztán rövid motorozásokkal tarkítottan ismét Viganj felé vitorlázunk. Korcula előtt kardhalakat és előlük menekülő repülő-hal rajt látunk. Orebicnél megjön a szél, (Szél vezet, élvezet -mondaná Csaba :-) csak úgy száguldoznak a szörfösök, ez valóban szörf-paradicsom. Kattognak a fényképezőgépek, pörögnek a videók, kapkodjuk a fejünket...
Az erős szélben szánt a horgony, a harmadik próbálkozás végül sikeres. A dingi segítségével beszerezzük a sütnivalót, aztán cirkálunk tovább, szalonnasütésre alkalmas öblöt keresve. Végül Perjasec ÉNy-i részén Cesminova-nál (egy nem túl védett, a szél felé nyitott öbölben) "kötünk ki", hosszú horgony és egy hosszú farkötél segítségével. Ez utóbbi a biztonság növelése mellett kompkötél is a "partra-szálláshoz". A szalonnasütés jól sikeredett, a végét egy kis izgalom is fűszerezte: a megerősödő szélben valahogy elszabadult a dingi. Zsolt hősiesen utánam úszott egy evezővel... (tanulságok: mindig legyen evező a csónakban /ezt persze tudtuk.../, a frissen kötött /értsd: nem "begyógyult"/ palstek /bowline, bulin/ csomó terheletlenül kioldódhat).
08.05. 6:00 Cesminova (Perjasec ÉNy-i részén) 43-02,2N 017-00,9E
Fogytán a vizünk, akkukat is kell tölteni, ezért marinába kéne éjszakáznunk. Split előtt kéne üzemanyagot vennünk (Splitben pénteken nagy a tumultus a kútnál). Haladnunk is kell hazafelé, hogy biztonságosan visszaérjünk. Szóval minden érv Milnába vezet... 11 órát tart az út, ebből hármat motorozunk, Hvar sziklás partjainál meg-megállunk úszni, a város közelében erősödni kezd a szél, eleinte cirkálunk majd a sziget után már egy takkon, jó ütemben, Milnáig vitorlázunk. Eddig nem találkoztunk magyar hajóval, most kettő is van a közelünkben (az egyik neve Zephir). Víz, villany, "kocsma" :-) ...
08.06. 10:30 Cesminova (Perjasec ÉNy-i részén) 43-02,2N 017-00,9E
Éjszaka esett, már épp száraz lett az ülés, amikor (8:30-kor) ismét esni kezdett. Ez egy kiadós, két órán át tartó eső volt, a domboldalról patakokban folyt a víz.
(Laci megmondta, hogy esni fog :-). /ide egy videot tennék Laci mutogatásával/
A bátrabbak közben bevásároltak, kifizettük a kikötői díjat és indultunk tankolni. Épp időben (Péter bölcs tanácsára), utánunk kezdett nőni a sor...
Jó széllel indultunk, aztán ereje is, iránya is romlott, kelet felől újabb sötét esőfelhők fenyegettek, Péteréknek sietniük kellett, szóval beizzítottuk motorunkat, és nem sokkal dél után kikötöttük a hajót az indulási helyére.
A csapat fele rögtön elszáguldott, a másik fele reggel 9-kor, a hajóátadás és kaució-kiosztás után (szívükben kis szomorúsággal) hagyta el a hajót, és ezzel a túrának is
VÉGE