Vitorlázás 2004, Oceanis 411

Napló kivonat

A csapat (crew): F. Éva, Gyula, Kati, Gábor, J. Éva, Attila, Gabi, Zoli, István

A hajó: neve 4play, típusa Oceanis 411, hossz 12.75 m, szélesség 3.95m, merülés 1.45 m, vitorlázat 82 m2, motor 75 LE (Yanmar), 4 kabin, 2 WC, szalon

Útvonal: Sukosan - Rogoznica - Milna (Brac) - Split - Trogir - Sibenik. Összesen 190 tmf (352 km)

Időszak: augusztus 21-28

08.21. 16:30 Sukosan 44-03,2N 015-17,9E

A leutazás elhúzódott (a határon vámot kellett fizetni a behozott nagy mennyiségű élelem miatt, útközben is volt egy-két dugó, a hűtővíz felforrt, ráadásul félig átmentünk Szlovéniába :-) . A hajóátvételt és a behajózást 1/2 8-ra fejeztük be, éjszakára Borát jósoltak (valóban sötét volt az ég), értelmetlen lett volna fáradtan elindulni a sötétben az ismeretlen hajóval. A hűtő járatása is fontos volt, hisz tele voltunk lefagyasztott ételekkel. Azért kimentünk egy körre: felhúztuk a vitorlákat, amikor a szél elcsendesedett, visszajöttünk (a sötétben bóklászva kissé nehezen találtuk a kikötőnket).

08.22. 7:15 Sukosan 44-03,2N 015-17,9E

Korai indulást terveztünk, de még kenyeret kell vásárolni. 7:15-kor indulunk. Délelőtt nincs nagy szél, vitorázunk, vontázunk, megállunk a Kornátoknál fürödni, pezsgőzni. Már épp elmenőben voltunk, amikor megjelennek a "díjbeszedők" (nemzeti park), végül sikerül őket "megdumálni".

Délután erősödik a szél, ami kellemetlenebb: 3/4-ben (raumban) megyünk (zavaróan imbolyog a hajó), ez többeket megvisel. Még megállunk Zirjén egy kis öbölben (én itt terveztem éjszakázni). Felkeressük a 300 m-re jelzett kocsmát, (mintegy 900 m a valós táv, meg is sínyli Gyula talpa mezítláb a hegyes köveken :-) kellemes hely, tiszta mosdó, szóval alkalmas lenne éjszakázásra, mégis marinát szeretne a többség. Rogoznica marináját célozzuk meg. Az öbölben eltöltött idő miatt már sötétben érünk oda. A raum mellett ez újabb kellemetlenség. Kikötés után átsétálunk a városba, ez kissé feledteti az "elszenvedett kínokat", megnyugodnak a kedélyek. (Persze én is okulok a történtekből :-)

08.23. 9:00 Rogoznica 43-31,6N 015-57,8E

Ezúttal nem kapkodjuk el az indulást, reggel mindenki nyugodtan elintézi a dolgait, bevásárolunk, majd indulunk Milnába (Brac). Kellemes, bő szelünk van (a 3-as fokozat aljától a tetejéig), jól haladunk, néha pillangózunk. A déli csendesedéskor fürdünk, vontázunk, így elviselhetőbb a kánikula. Beérkezés előtt cirkálunk, egy órácskát, csak hogy megtapasztaljuk, ugyanez a "nyugis" szél mennyire tudja dönteni a hajót.

Délután hatkor kötünk ki, körülöttünk három magyar hajó is van, friss híreket hallunk az olimpiai sikereinkről. Mindenkinek jó a kedve, amit a hangulatos városkában tett séta, majd a még hangulatosabb kocsma tovább fokoz :-) .

08.24. 9:30 Milna (Brac) 43-19,6N 015-26,8E

Ma sem sietünk, (Split, Trogir és Sibenik városokat terveztük még meglátogatni, ezzel vége is lesz az útnak), ezúttal Splitbe igyekszünk (pontosabban nem igyekszünk :-) . Előtte megállunk másfél órára Brac ÉNY-i csücskének egy csendes öblében úszni, ugrálni ugrálni, "pezsgőfürdőzni". Gyenge szélben lötyögünk Split felé. Közben megmelegítjük majd el is "költjük" a töltött-káposztát (a főzésben természetesen a lányok, az evésben főleg a fiúk jeleskednek :-) . Közben természetesen az italok is fogynak rendesen, hisz fontos a sok folyadék... (Olyan készlettel indultunk, hogy akár egy földkerülő túrát is megkockáztathattunk volna :-) Körbemotorozzuk a Split előtti öblöt, megnézzük a tenger felől is a várost, majd 1/2 6-kor kikötünk.

Sok az időnk, ezért nagyon kényelmesen készülődünk a városnézésre, így már sötétedik, mire Dioclatianus palotájához érünk (páran a toronyba is felmásznak). Ennek ellenére minden szép, minden jó, mindennel meg vagyunk elégedve :-) .

08.25. 10:40 Split 43-30,1N 016-26,0E

Reggel 7 körül hatalmas zuhé ugraszt ki az ágyból. Mire minden törülközőt összeszedünk már eláll. Köröskörül borús fellegek, DK felől csak összefüggő esőzés látható. Nincs okunk sietni, Trogir a cél, közben fürdés (ha az idő is úgy akarja). 11-kor hagyjuk el a kikötő bejáratát, teljes grósz 3/4 génua, később az is tejes. Ismét raumos menet, de már jól viseljük. 1 körül megállunk fürdeni Sv. Fumija mellett (Ciovoval szemközti kis sziget), 2 után továbbmegyünk, és 1/2 4 kikötünk Trogirral szemközt a marinában. Bográcsban készített körömpörkölt a késői ebéd, szó szerint mind a tíz ujjunkat megnyaljuk utána. Megfelelő mennyiségű folyadék-utánpótlás után megnézzük várat, a várost (egy kis nyalakodás kiséretében), vacsorázunk egy kocsmában, és ismét elégedettek vagyunk a sorsunkkal :-)

08.26. 8:00 Trogir 43-30,8N 016-14,9E

Sibenik következik, kicsit távolabb van, még napfényben meg szeretnénk nézni, délutánra erősebb és szemből fújó szelet jósoltak, ezért korábban indulunk. Nehezen férünk ki a szomszédos hajók benyúló kikötőköteleitől, végül valahogy kiszuszakoljuk magunkat (bölcsebb lett volna indulás előtt megkérni őket, lazítsák meg arra a kis időre köteleiket...). Bő széllel, jó sebességgel haladunk (6-8 csomó, 4-5-ös szél). Sibenik közelében, Drevnik szigeténél tartjuk meg szokásos pezsgő-fürdőnket :-) , aztán az újraerősödő széllel elvitorlázunk Sibenikig (a csatornában természetesen motorozunk). Négykor kötünk ki, megebédelünk, majd következik a városnézés...

08.27. 6:00 Sibenik 43-44,1N 015-53,3E

Ez az utolsó napunk, marina (mosdó) nincs, tehát érdemes és lehet korán indulni. Kimotorozunk a csatornán (Krka torkolata), majd teljes vitorlázattal elkezdünk cirkálni a szigetek között. Dőlünk rendesen, így hamarosan mindenki felébred. A part felől kapjuk a szelet, így kis hullámokon, szinte feszített medencében vitorlázunk, élvezetes (6-8.7 csomós) sebességgel. Utolsó napnak ideális szelünk, időnk van. Egyetlen bánatunk, hogy egész idő alatt nem láttunk delfineket :-(

Pasman sziget déli öblében megtartjuk utolsó pezsgő-fürdőnket, majd irány Sukosán. Ha lehet még élvezetesebb menettel (45 fokos dőlés, az előbb említett sebességgel szinte siklunk), csak az időnkénti takkváltások átrendezik a hajó belsejében a tárgyakat, kint pedig a személyeket. Átmegyünk a híd alatt (Pasman-Ugljan), elérjük a kikötőt, kis sorbanállás után sikerül megtankolnunk (25 l dízel), majd 17:45-kor kikötünk. Töltöttkáposzta-evés, folyadék-pótlások :-) , zuhanyozások, stb. következik: halmozzuk az élvezeteket...

08.28. 9:20 Sukosan 44-03,2N 015-17,9E

Reggel zökkenőmentesen összecsomagolunk, kihurcolkodunk, egy kiadósat reggelizünk (libamáj), ünnepélyesen levonjuk a lobogónkat, hibátlanul átadjuk a hajót, és ezzel sajnos a túránknak is