Vitorlázás 2005, Elba-Sardinia-Korzika
Napló kivonat
Nem végleges változat
Néhány link nem kép, hanem htm fájl (ezeknek címük is van), ott több kép van egybefogva, lapozni/görgetni kell.
A csapat (crew): Andi, K. Andi, Krisztián, Ági, Jasiu, Áron P. István, István
A hajó: neve Vega, típusa Sun Odyssey 37 (Jeanneau), hossz 11.4 m, szélesség 3.7 m, merülés 1.95 m, vitorlázat 68 m2, motor 40 LE
Útvonal: Castiglioncello (Livornotól délre) - Elba: Porto Ferraio - Sardinia: Arzachena - Castelsardo - Korzika: Bonifacio - Valinco - Ajaccio - Porto Torres - Calvi - Maginaggio - Capraia (sziget)- Castiglioncello összesen 550 tmf (1018 km)
Időszak: 2005. július 9 - 23
2005.07.08. 21:00 Budapest 44-28,0N 019-00,0E
Indulás Gazdagrétről: két kocsi, 6 személy (ketten repülővel utaztak, Lengyelországból). Navigációt segítő eszközök: GPS és walky-talky
Az út 1200 km, (Ausztrián keresztül), vezető-cserékkel elég jól haladunk, délre érünk Castiglioncelloba.
2005.07.09. 12:00 UTC* Castiglioncello 43-23,6N 010-25,5E
Kis kóválygás a kikötőben, majd megtaláljuk a North Sardina Sail irodáját (valójában egy garázs). Szép nagy kikötő, minden hajóhelyhez tartozik garázs és parkoló. Kimegyünk lengyel barátainkért az állomásra, majd kezdődik a hajóátvétel. Van egy kis víz az orrkabinban, ezt a esőzésnek tulajdonítják. Útközben kiderült, hogy zárt ablaknál is beázunk...
Hajóátvétel és behajózás. Hat óra is elmúlt mire a rengeteg cuccot behordjuk és elpakoljuk... A célunk Elba lenne (36 tmf), úgy döntünk, inkább hajnalban indulunk**. Addig eszünk, iszunk, pihenünk (no meg főként hűlhetnek a sörök :-).
* A leírás magyar (nyári) idő szerint van, azaz a mi óránk délben 2 órát mutatott.
** Előzetes tájékozódásunk szerint (értsd Andi :-) az itteni kikötők zsúfoltak és kevés a vendéghely, célszerű kora délutánig megérkezni vagy telefonon egy-két nappal korábban helyet foglalni.
2005.07.10. 12:00 UTC Elba 42-52,8N 010-20,1E
A hajnali indulás megtérült, 2-es K-DK-i széllel, 3-4 csomós sebességgel haladunk. 1/2 12 körül, mire a rosszullétek "kiteljesednének" megérkezünk a kikötőbe. Manőverital, evés, ivás, városnézés. ....
Ismét hajnali indulás mellet döntünk, alszik még a kikötő, sőt, az egész Elba sziget. a következő cél Szardínia (kb. 130 tmf), egy éjszakai vitorlázást beiktatva jó lenne a következő nap délutánjáig odaérni...
2005.07.11. 12:00 UTC Elba és Korzika között 42-29,5N 009-54,0E
2-3-as Ny-DNy-i széllel cirkálunk. A déli szélcsendben fürdés, vontázás, majd estig lanyhuló szélben megközelítjük Korzika partjait. Takkváltás: éjszakára szabad az út előttünk. Éjjel 11 körül teljes lesz a szélcsend, két órán keresztül motorozunk. Utána annyi szelünk lesz, amivel 2-3 csomós sebességet elérhetünk... Elég nagy az éjszakai komp-forgalom, néha egészen a közelünkbe merészkednek :-) 2 körül furcsa csobbanások, szuszogások hallatszanak a hajó jobb oldalán (Andi egészen megijed: valaki úszva követ minket?! :-) Lámpánk fényénél egy magányos delfinnek ítéltük, a későbbi tapasztalatunk alapján visszagondolva, inkább ez is közönséges barázdásbálna (Balaenoptera physalus) lehetett (lásd később)...
2005.07.12. 12:00 UTC La Maddalena sziget közelében 41-15,3N 009-30,1E
Lassan felkel a nap, még lassabban a legénység, még annál is lassabban a leányság :-) , végül 1/2 8 körül delfinek tűnnek fel, és ez felvillanyozza a társaságot, minden álomszuszékot felhajt a fedélzetre... (ezt hívják nagy felhajtásnak :-)
Délben menetrendszerűen megjön a szélcsend, egy darabig úszkálunk, majd mikor a hullámok is kisimulnak, nekiállunk krumplit hámozni. Egy kis motorozás is szükséges, hogy időben érkezzünk. Maddalena sziget közelében, a sziklás tengerfenék miatt, valóban smaragd színű a víz. Mire Arzachenába érünk, el is készül a paprikás-krumpli...
Úgy döntünk, hogy a kikötő melletti öbölben horgonyzunk, Jasiu és Ági dingivel kimegy vásárolni, mi meg sörökkel és fröccsökkel oltjuk szomjunkat, utána kicsit a felszín alá is nézünk (ez itt épp egy sonkakagyló).
2005.07.13. 12:00 UTC Capo Testa közelében 41-16,2N 009-10,0E
Úgy döntünk, egyik tartaléknapunk rovására mégis meglátogatjuk Castelsardot. Korán indulunk, csak a horgony felhúzás idejéig jár a motor, utána van szél, csendben siklik a hajó. Andi még megnézi a napfelkeltét, amúgy a legénység az igazak álmát alussza. Kilenc körül horgonyt dobunk egy aranyos csendes öbölben. Reggeli úszás, reggeli, búvárkodás (Andi teknősöket is lát), közben rendesen benépesedik az öböl. Továbbállunk, kihasználjuk a szelet, elhagyjuk Palau városát, Andi kedvenc nyaralóját, majd Capo Testát, Szardínia legészakibb pontját. Fröccsökkel pótoljuk folyadékveszteségünk (ha még marad :-). Alábbhagy a szél, közeleg az est, éjszakára kinézünk egy torkolatot a térképről, de nem leljük, végül (már naplemente után), mégis megkockáztatjuk Castelsardo kikötőjét. Találunk egy helyet, és a város is gyönyörű.
2005.07.14. 12:00 UTC Bonifacio közelében 41-21,4N 009-04,2E
A változatosság kedvéért hajnali 5-kor indulunk Bonifacioba D-i 2-es széllel, beerősödik 5-ig miközben DK-re fordul, majd egy kis szélcsendet követően, déltől 5-4-es ÉNy-i széllel érjük el Bonifacio bejáratát. Csodálatos az öböl, a táj, az erőd meg az épületek, szavak helyett inkább a képek beszéljenek...
2005.07.15. 12:00 UTC Propriano felé félúton 41-27,3N 008-57,6E
Nem indulunk korán, az öböl bejáratánál van egy kék-barlang, ez akkor szép, ha magasan jár a nap. Kimegyünk az öbölből, felszereljük a motort a dingire, és három részletben megejtjük a barlangnézést.
Bonifacioban feltöltöttük vészesen apadó borkészletünket, láthatóan nagy gondtól szabadult meg a kapitány :-) . Ez megengedi sörkészletünk használatát, amitől a hajó is szárnyalni kezd.
Valinco öbölben, Porto Pollo előtt, bóján éjszakázunk. A fiúk még egyet fürdenek, Andi szépen megterít, megkóstoljuk frissen szerzett borunkat, majd elpihenünk.
2005.07.16. 12:00 UTC Ajaccio 41-55,1N 008-44,5E
Mivel bóján álltunk, reggel motor nélkül indulhatunk. 3-2-es ÉK-i széllel cirkálunk Ajaccio felé. Dél körül alábbhagy, de egy kis fürdés után 4-esre erősödik. Így nem sokkal egy után kikötünk Ajaccioban. Előkerül a manőverital, de jaj, amíg mi dolgozunk, ők, megisszák!! :-)
Ismét áramon vagyunk, indulhat a behűtés... Elrendezzük a formaságokat, majd séta a városban, Napóleon múzeum, azután vacsora, majd esti séta (veterán autók és brazil táncosok kavalkádja). Szép hosszú nap volt ez is, ma sem kell altató...
2005.07.17. 12:00 UTC Capo de Feno közelében 41-55,5N 008-34,8E
Reggel kimegyünk portyázni a piacra. Ma nem rohanunk sehova, egy öbölben szándékozunk horgonyozni, így "rendesen" indulunk, ahogy a többi hajó szokott (9 után). Gyenge Ny-DNy-i széllel indulunk, a déli szélcsendben úszkálunk, fürdünk, ugrálunk, búvárkodunk egy sziklás fok környékén (Iles Sanguinaries). Közben É-ira vált a szellő, majd ezt É-Ny-i szél követi. Este nyolc előtt dobunk horgonyt egy aranyos öbölben (Anse de Chiuni), itt is fürdés, búvárkodás (egy szép ráját is látunk), közben elkészül a vacsora, majd egy kis gyertyafényes iddogálással zárjuk a napot... (azaz zártuk volna, de a "fiatalok" még kimentek a dingivel a közeli diszkóba, ami a "morcos öregeknek" csak plusz macerát jelent :-) Pár nap múlva lesz holdtölte, ez nagyban megkönnyíti az éjszakai ügyeletet.
2005.07.18. 12:00 UTC Calvi előtt (8 tmf) 42-28,9N 008-37,7E
Reggel nem sokkal holdnyugta után, fél hatkor indulunk Calvi felé. Szokás szerint a legénység az igazak álmát alussza, amikor (8 körül) vad dörömbölésre és ordibálásra ébrednek: tán én is elaludtam és álmodom, vagy valóban, egy bálna úszik mellettünk?! Szerencsére hat a ricsaj, mindenki a fedélzetre tódul, és a zavarodott kábultság egy szempillantás alatt felfokozott izgalmi állapotba csap át. Tényleg az! Még a szuszogása is hallatszik. Igaz, csak kis párafelhőt fúj szökőkút helyett, farokuszonyát sem mutatja, ennek ellenére senki sem kételkedik benne, különleges szerencsében van részünk, igazi bálnával sikerült találkoznunk!
* Halványan derengett, hogy előfordul bálna a Földközi tengeren, de azért megnéztem az Interneten is. Az előfordulási helyről ezt találtam: www.whale-watch.org/whales.nsf/EnglishHome, ez alapján az az éjszakai szuszogó valami is bálna lehetett. A mi legjobban sikerült képünk nagy egyezést mutat az itt találttal: www.greenpeace.org/international/photosvideos/photos/fin-whale-mediterranean, Ez alapján biztosra veszem, hogy a Balaenoptera physalus (közönséges barázdásbálna) tette tiszteletét nálunk azon a reggelen. További infok még a http://arnys.freeweb.hu/cet/cetfaj.htm helyen találhatók.
A bálna (én 12-15 méteresre becsülöm) méltóságteljesen tovaúszott, mi meg leesett állal, hitetlenkedve néztünk utána. Mindenki szeméből kiment az álom, ez kapóra jött, mert épp az Unesco világörökség tűszerű porfír szirtjeinek megtekintése következett.
Utána teljes vitorlázattal, csekély D, D-K-i széllel, de nagy eltökéltéggel Calvi fele vettük az irányt. Tudtuk, hogy ez a legzsúfoltabb kikötő, a Franciaországból ideruccanók első kikötőhelye. Délután fél ötkor már sikerült kikötnünk, de mivel nem volt lefoglalt helyünk, estebéd és vízvétel után át kellett állnunk a kikötőn kívül telepített bóják egyikére (az is szinte az utolsó volt). A társaság már a kikötőben kiszállt és nagy elánnal vetették magukat a város és üzlet nézésbe: lehet, hogy ez lesz az utolsó alkalom vásárfiát venni...
A bójáért bevasaltak 20 EURot, és szóltak, hogy két kötelet használjunk, nagy vihar várható. Mire Áronnal "bezárjuk" a hajót és felszereltük a dingire a motort, eleredt az eső. Sirocco fújt, sárga homok lepte el a hajót. Szerencsére mire kiértünk a városba, az eső elállt, mi is megnéztük a citadellát, Kolumbusz szülőházát, no meg a várost. Négy részletben mentünk vissza a hajónkhoz, meg-megújuló záporral tarkított erősödő ellenszélben, az utolsók már alul-felül bőrig áztak. Gyors elsősegély, aztán irány az ágy!
2005.07.19. 12:00 UTC Giraglia előtt (10 tmf) 43-04,1N 009-10,3E
Áronnal reggel ötkor felkelünk, valóban megérkezett a beígért szél. Fél hét lesz, mire összerámoljuk a hajót (dingi, motor, konyha, stb.), felkészülünk az indulásra (pedig pergősen, összeszokottan, szinte szavak nélkül tesszük dolgunkat). Nagyon sűrűn telepítették a bójákat, aggódva figyelem, hogyan tudunk kikeveredni, de Áron ügyesen kimanőverezik. Még az öbölben, kisebb hullámzásban, kitekerjük félig mindkét vitorlát. Ahogy kiérünk a nyílt vízre, ébresztés nélkül is előbújnak a mélyalvók :-) . Kifújt 4-5-ös DK-i széllel, 7-8 csomós sebességgel, raumban (az irányunk tisztán hátszél lenne) haladunk, végre vitorlázunk! Jasiu úgy nekidől a kormányoszlopnak, hogy majdnem felborul a hajó, de aztán gyorsan visszahúzza :-) Andi és Krisztián is kipróbálják a kormányzást, de 11 órán keresztül a dolog már kezd unalmassá válni...
Délben meghalzolunk, és jobb csapáson haladunk, a helyes útmutatás eredményeként délután négy körül már karnyújtásnyira vagyunk La Giraglia foktól (Korzika legészakibb pontja). Macinaggio is zsúfolt kikötő, (bár ma nem sok vitorlás közlekedett), ezért inkább rádión hívom a kikötőt és kérek helyet. Többször kell "még két percet" várnunk a kikötő bejárata előtt, valaki megpróbál kijönni, végül feladja... 17:15-kor fejezzük be a kikötést.
Elindulunk felfedezni a kikötőt és a várost, lemossuk a hajóról a Sirocco sárga homokját, közben elkészül a tejbegríz, olvasgatva majszolgatjuk, vagy csak úgy, végül csapraverjük új szerzeményünket...
2005.07.20. 12:00 UTC Macinaggioból Capraia felé 43-02,2N 009-34,6E
A tegnapi jó menet miatt megmaradt a tartalék napunk újabb éjszakai menet nélkül is (pedig tele már a hold :-) 10-kor indulunk, 1-2-es DK-i széllel araszolunk Capraia felé, 17:30-kor érjük el a szigetet, keresünk egy horgonyzóhelyet, végül Cala dei Porcili (jelentése talán "Disznó-öböl", de mi másnap Meduza-öbölnek neveztük át) öbölben horgonyzunk (meredek a part, inkább telepítünk egy második horgonyt is két puffer segítségével). A morzsákra csapatostul jönnek a halak, Krisztián ezt víz alatt is megszemléli, a sirályok is kéregetnek, és akad egy pár medúza is. Spagetti a vacsora, láthatóan a halaknak is ízlik. Jó a hangulat, s: "...csak jó kedvébül is vitéz próbálni indul ..."
Evés után egy kis folyadékpótlás, majd a holdvilágánál indul az ügyelet...
2005.07.21. 12:00 UTC Capraia (DK) 43-01,0N 009-49,3E
Reggel, mivel indulnunk sehova sem kell (a megmaradt tartaléknapunkat fogjuk felélni), nyugton maradni pedig nem tudok, nekiállok összeszedni a kitelepített horgonyt. Látom én, hogy több a medúza, de úgy véltem, ki tudom kerülni őket. Ment is egy darabig, de helyenként nagyon besűrűsödtek, a szabadságfokom pedig a horgony felett már igen korlátozott volt, röviden: jól összecsíptek. Utána (horgony nélkül) körbeúszom a zátonyt, nagyon szép búvárhely...
Pár óra múlva a legénység is feléled, az úszást sajnos a medúzák miatt kevesen kockáztatják meg, de azért még meghódítják a "Sirálysziklát" és környékét. Közben egy vergődő kis sirályra leszek figyelmes, láthatóan megsérült a bal szárnya. Naivan azt hiszem, tudunk rajta segíteni, de mikor kitapogatom vékony csontjait, két helyen törést és kicsavarodást észlelek, belátom, szakszerűen ellátni nem lennék képes, kínozni meg kár. Adunk neki fájdalomcsillapítót, megetetjük, (közben rádión orvosi segítséget kérek, de senki nem válaszol), majd nehéz szívvel, elengedjük, hátha az ott várakozó társa ellátja egy darabig...
Lassan továbbállunk, olyan öblöt keresünk, ahol nincsenek medúzák. Capraia város előtt találunk is egy ígéretes helyet, még lépcső is vezet a hegytetőre. Elindul egy nagyobb csapat meghódítani ezt a területet is, szép templomot, napórákat, virágokat, várat jobbról balról, no meg egy fenevadat kapnak lencsevégre.
Mások pihengetnek, pudingot főznek. Én körbeúszom a sziklákat, üregeket, nagy hal-rajokat, barakudákat látok, kivételesen szép hely.
Amikor visszajön a csapat, a hajónk közvetlen közelében egy nagy halraj repül ki a vízből, utána meg egy delfin ugrik ki (bizonyára előle menekültek a halak). A puding kiállta a próbát, méltón büszke rá alkotója, jutalmul egy kis csónakázásban részesül :-)
2005.07.22. 12:00 UTC Castigliancello (strand) 43-23,8N 010-25,0E
És sajnos elérkezett az utolsó nap, az utolsó napfelkelte. 2-3-as DK-i szélben csendben siklik a hajó, bölcsőként ringatja alvó utasait. Két delfin közelíti meg a hajót, ők is elbúcsúznak...
Fél kettőkor érjünk a szárazföld közelébe, a kikötőtől északra egy néptelen strandon lehorgonyzunk még egy utolsó fürdésre, de sajnos a medúzák itt is elriasztják a legénység (leányság :-) egy részét. Így hamarosan felszedjük sátorfánkat, még egy utolsó vitorlázás majd bemotorozunk a kikötőnkbe. Tankolunk és elkövetkezik az utolsó kikötés is. E sok utolsó dolgot egy utolsó vacsorával tesszük elviselhetővé...
2005.07.23. 12:00 UTC Velence környéke 45-29,7N 012-12,8E
Reggel kipakolunk, bepakolunk, levonjuk a zászlót, átadjuk a hajót, átvesszük a kauciót és 10-kor indulunk. Egy-két kisebb dugótól eltekintve szerencsére eseménytelen az utazás, éjfél után érünk haza, és ezzel túránknak is
VÉGE