Vitorlázás 2005 szeptember, Görögország, Kikládok

Napló kivonat

Nem végleges változat

Néhány link nem kép, hanem htm fájl (ezeknek címük is van), ott több kép van egybefogva, lapozni/görgetni kell.

Résztvevők: Évi, Orsi, Rita, (legénység :-)

                       Péter, Attila, Sanyi, Olivér, István

A hajó: neve Ariadne, típusa Oceanis 381, hossz 11.55 m, szélesség 3.6 m, merülés 1.6 m, vitorlázat 68 m2, motor 41 LE

Útvonal: Kalamaki - Santorini - Naxos - Mikonos - Kea - Kalamaki, összesen 338 tmf (626 km)

Időszak: szeptember 17-23

09.17. Szombat    3:00    Kalamaki    37-54,8N 023-42,4E

21 órás út áll mögöttünk, a kisebb bonyodalmakat sikeresen legyűrtük, így kissé mi is gyűröttek lettünk :-) 11 körül megtörténik a hajóátvétel, behurcolkodunk, majd délután 3 körül a másik kocsi is megérkezik. Helyi idő szerint 18 órakor végzünk a behajózással. Hajnali indulásban majd a következő éjszaka végig-vitorlázásában állapodunk meg. Evés-ivás után mély álomba szenderülünk (pontosabban zuhanunk)...

09.18. Vasárnap    12:00    Sounion környéke    37-40,2N 023-49,0E

6-kor indulunk, legalább 130 mérföldes (241 km) út áll előttünk. Délelőtt 2-3-as Ny-ÉNy-i széllel, 4-6 csomós (7,4-11,1 km/h) haladunk. Nem működnek a navigációs fények meg a sebesség mérő (ami egyben a megtett utat is számlálná /log/). Sikerül menet közben megjavítanunk, az éjszakai vitorlázáshoz ez fontos. Hasonlóan fontos a mentőpatkóra kötött világító bója: "feltöltjük" saját akkumlátorainkkal és a helyes pozícióban rögzítjük. Délben megérkezik a menetrendszerű szélcsend, fürdünk és a sebességmérő jeladóját megtisztítjuk (ettől kezdve meglepő pontossággal működik, a teljes utunk: GPS-log=338tmf, hajó-log=330tmf).

Motorozunk két órát, míg megjön egy enyhe déli szél. A hajó kissé imbolyog, ettől sajnos egyesek (pontosabban kettesek, azaz ketten :-) rosszul lesznek, későn kerül elő a dedalon. (Ez egyszer még előfordult, utána időben kezdték a "kezelést", talán dedalon-függővé is váltak :-)

Kellemes időben elkészítjük a vacsorát (leves+spagetti), mire kivégezzük, besötétedik. Azaz sötétedett vo'na, ha a hold tele nem vo'na :-)

Valóban ma telel a hold, gyönyörű éjszakai vitorlázásban van részünk. Vadászunk a világítótornyokra, a legtöbb jól beazonosítható, a Kytnos-i nem stimmel...

Seriphos környékén jön el a hétfő, elcsendesül a szél, egy óra motorozás után megjön, sőt, erősödik. 4 majd 5-ös déli majd délkeleti, szóval még reffelnünk is kell, 7 csomós átlagsebességgel haladunk.

A napfelkelte kissé elnyomja a szelet, hogy aztán újult erővel, kissé nyugatiasodva 6-osig erősödjön.

09.19. Hétfő    12:00    Pholegrandos és Sikinos között    36-38,2N 024-56,5E

Ez délben 2-re gyengül, de kedvező iránya miatt még 5 körüli a sebességünk. Délután végig így megyünk, hat körül érünk Santorini déli részén levő "marinába". Nincs hely, egy másik hajóra kötünk, majd egy nagyobbat még "beengedünk" magunk közé...

"Jó" kis marina: hely, víz, villany, mosdó nincs, így nem is fizetünk, a pénzbeszedőnek megígérjük, hogy 8 előtt távozunk. A "fiatalok" két bérelt kocsival bejárják a szigetet, én inkább pihenek. Hajnali kettőkor ér véget a kocsi-kaland, reggel hatkor pedig indulunk. Áthatolhatatlan felhőbe burkolózik a sziget, de szerencsére mire beérünk a kráterbe (Thira elé), a szél tovafújja. Egy rövid fürdésre még lehorgonyzunk a szemközti oldalon, aztán irány Naxos. Gyenge hátszélben dülöngélünk, még csak Santorini is Ios között ér a dél.

09.20. Kedd    12:00    Santorini is Ios között    36-30,3N 25-20,0E

Beindítjuk a motort, ez kicsit stabilizálja a menetet, a sebesség is kell. Fél hat körül eláll a szél, fürdés-, vontázásba kezdünk. Ez hatásos, hirtelen 7-es szél kerekedik, 8-9 csomós sebességgel vágtázunk. Sötétben, nyolc körül érünk a kikötőbe, előbb egy hajóra, majd egy móló végére kötünk. Van áram, reggel 8-kor víz is lesz. Rövid városnézésünket megszakítjuk, fagyi, frappé, helyi bor fogyasztással, majd így erőt gyűjtve minden zugát bejárjuk. Az esi Naxos annyira megtetszik egyeseknek, hogy reggel ismét körbejárják. 9-kor érkezik a "vizes ember", utána rögtön indulunk.

09.21. Szerda    10:00    Delos közelében    37-21,1N 025-18,2E

A 3-as DNy-i szél nemsokára 5-6-ra erősödik, délben 4-re esik vissza, majd 1-re gyengül. Szerencsére már célközelben vagyunk, egyórás motorozással beérünk a Mykonos-i Marinába. Víz villany itt sincs, de legalább van hely.

Öt robogót bérel a csapat, azzal hódítják meg a szigetet, láthatóan nagy élvezettel. Hajnali 2-kor ér véget a robogás. Másnap Kea egy kis öblében szeretnénk horgonyozni, megtapasztalni ennek romantikáját, no meg a dingivel motorozni. Ehhez korán kéne érkezni, tehát indulni is, hisz hosszú az út (55 tmf). Ezért javasolom, induljunk most, közben aludni is lehet, de legalább haladunk...

Bátor csapatunk "felvállalja", 3-kor indulunk, 4-es majd 3-as É-ÉK-i széllel jól haladunk.

09.22. Csütörtök    12:00    Kea közelében    37-32,5N 024-30,9E

Délután körös-körül gyülekeznek az esőfelhők, de mi egy kis záporral megússzuk. Sanyi kiül az orrba és nemsokára delfineket észlel amint a hajó előtt cikáznak. Felvillanyozódunk, most már senkinek sem lehet panasza (Évának sem :-) Kettőkor érünk Kea kiszemelt öblébe, három ponton kötjük ki a hajót (elől hátul horgony, a harmadik pont egy méretes szikla a víz alatt. Indulhat a fürdés, búvárkodás, az öböl meghódítása, no meg a dingizés...

A kellemes délutánt Sanyi által készített finom vacsora koronázza.

Hirtelen sötétedik, jobban megnézve, ezt a viharfelhők okozzák. Cserébe nagy villámokkal próbál segíteni :-) A kokpitben alszom, a szűk öbölben nem árt az óvatosság. Éjfélkor kiadós és tartós esőzés kíséretében feltámad a szél. Hol hátulról, hol oldalról nyomja a hajót, mintha ismerné kikötésünk gyenge pontjait. Felkészülök e két eset elhárítására, de végül is a hajó "állja a sarat"...

09.23. Péntek    10:15    Vougliameni környéke    37-43,2N 023-49,0E

Reggel 6 körül indulunk. Nem bíztató az idő, ebből még nagy zuhé is lehet. Szerencsénkre minket elkerül. Gyenge É, majd ÉK-i széllel haladunk, időnként motorozunk. A déli szélcsendben még kiélvezzük a tengert és a napsütést: vontázás, ugrások a fedélzetről, bumról és egyéb mutatványok. Időben feltámad a szél, vitorlázva közelítjük meg a kikötőt, majd szépen bemotorozunk. Mindenki teszi dolgát, így mintaszerű a kikötés.

A hajóátadás abból áll, hogy felsorolom a tapasztalt hibákat (időközben a tűzhely is leszakadt, de jól láthatóan elkopott a tengely, nem a mi hibánk). Mint később elmondta, a tapasztalt skipper már a hajóátadáskor 90%-ban tisztába jön, kivel áll szembe. Látta indulásunk, érkezésünk, a hibalistánkat, és ez számára meggyőző volt. (Dicsérete természetesen jólesett nekünk.)

Kikötés után Attila és Olivér elindultak a kocsikért. Az Attiláét sajnos csúnyán összetörték. Jegyzőkönyvek, telefonálások stb. Végül a biztosító trailert küldött érte. Az ép kocsi öt személlyel szombat reggel, Péter és Rita hétfő hajnalban repülővel, Attila pedig a trailerrel jött haza. Addig kaptak szállást a chartercég egyik hajóján, így körülnézhettek Athénben is.

Hétfő délelőtt Attila is megérkezett, és ezzel a túránknak is

VÉGE