"Hi Aron sailing in January...brrr, cold!!!-:) ... Darko"
(e-mail részlet)

Szilveszter az Adrián
avagy három generáció egy csónakban

Vége van a nyárnak...
Amilyen nagyszerű érzés a hosszú téli álom után vízre tenni a hajókat, olyan szomorú ősszel kivenni őket. Bezzeg a tengeren... Már egy ideje játszottunk e gondolattal, így kapóra jött a Jacht Akadémia (reklámozhatjuk?) hírlevele:

...
SILVESTER 2005 ON SEA
Period: 30.12. (thursday) - 02.01.2005 (sunday)
Sailingboats:     SALONA 40/2004 - Sukosan
Price: 600 EUR
...
15 hajót kínáltak, a fentit "nekünk teremtették"

A hajó

neve Orca (Salona 40), hossza 12 m, merülése 2,4 m, árboca 18 m, vitorlázata 113 m2 (a nagyvitorla végig-latnis), jól átgondolt a kötélzete...

Áron fiammal tíz éve vitorlázunk tengereken. Ő pár éve inkább külön, saját társasággal. Úgy döntöttünk, most Árona kapitány, én csak matróz vagyok, vitorlázó barátai köréből toborozza a legénységet. Mikor édesapám (Ákos, alias "Tata") tudomására jutott a túra, felcsillant a szeme: ő is jönne, ha "belefér"... A sok jelentkezőből hárman fizettek is, a harmadik végül az utolsó pillanatban visszalépett. Így

A csapat:
(avagy sok dudás egy csárdában)

Áron, Zoli, András, István, Ákos. Szinte mindenki "kapitány", vagy "szinte kapitány" (Zoli "mérföld-gyűjtő" /most már az is megvan/, Ákos csak kalandor :-).

Indulás

Reggel 9 után értünk a kikötőbe (az erős szél miatt a Posedarje-i híd le volt zárva, kerülnünk kellett). 1/2 11-kor sikerült elindulnunk, ami nem is olyan rossz.

Kedvező a szélirány, egy fél génuával is szépen haladunk, (delfinek is üdvözölnek).

Négy körül (december 30) 32-36 csomós szélben, 40-42 csomós befúvásokkal 1/3 génuával vitorlázunk fél szélben 6-7 csomós sebességgel valahol Murter mellett.

Estefelé (december 30, Kakan szige környéke). A hullámok elérik a 3 métert. Talán még élveznénk is, de a becsapó hullámokban kesztyűink is átáztak, ez az erős szélben nem esik annyira jól...

Éjfél után érünk Rogoznicába, altatóra nincs szükség...

Szilveszter napja

8-kor indulunk, Hvar (Starigrad) a cél. Teljes vitorlázattal, dél körül már motorral haladunk, kettőkor kötünk ki. Süt a nap, fűt a forralt bor, a mólón sétálók legnagyobb megrökönyödésére fürdünk egyet, majd napfürdőzünk...

Szilveszter Splitben

Négy körül indulunk tovább, a Szilvesztert Splitben tervezzük megünnepelni. Jó a szél, fokozódik a hangulat, este kilencre érkezünk a városba. Körbemotorozzuk, egy kis időre a főtér közelében ki is kötünk, de aztán győz a józan ész, inkább a marinába megyünk (túl nagy a merülésünk). Pontosan egy szabad hely van...

Igazi szilveszteri hangulat fogad Splitben, mi is igyekszünk fokozni

Besétálunk a városba, igazi szilveszteri hangulat fogad. Pont ilyennek képzeltük. A hajón pezsgőt bontunk, meghallgatjuk a Himnuszt, a Szózatot majd a Székely himnuszt. Későn, (egyesek inkább korán) kerülünk ágyba.

Újév (2005. január 1.)

Reggel nyolckor ketten indulunk, később egyesek még előbújnak, mások másnaposságukat próbálják kialudni. Szépen süt a nap, lágyan fúj a déli szél, egyre lágyabban... Kénytelenek vagyunk ismét motorozni, hogy Murterbe érjünk. A szép napnyugtát szinte átmenet nélkül követi a holdvilágos éjszaka.

Reszket a hold a tó-ó vizén... nem is hold az, körbeforgó csillagok: ez bizony segélykérés! Jól működik a figyelőszolgálat. Halászok, elromlott a motorjuk. Vontára vesszük őket, ők is Murterbe mennének... (Megjegyzem, az ő kötelüket használtuk. Jó tudni, hogy ha a vontató a vontatást saját kötelével végzi, a hajó értékéig igényelhet ellenszolgáltatást. Ezért ez kerülendő, az anyagiak az elején tisztázandók. Persze mi nem nyerészkedni akartunk.)

Nyolc körül fejezzük be a kikötést. Addigra odaér a halász lánya (a vejével együtt kerültek bajba), süteménnyel, pezsgővel hálálja meg férje kimentését :-)

Zoli vezette a hajót, ő észlelte a segélykérést. Közösen iszunk egy kis manőveritalt, majd elmegyünk velük a "very local" kocsmába.

A halász, a veje és Áron kitárgyalják a polipfogás fortélyait

Valóban nagyon hangulatos hely volt, nagy asztaltársaságok közösen énekeltek, észre sem vették, hogy már másodika van. Mi sem... pihen Orca, kikötötték...

És most is eljött

az utolsó nap

Kellemes széllel indult, delfinekkel, olyan igazi búcsúztató. Zoli még egy kicsit kiélvezi a vitorlázás gyönyöreit, aztán alábbhagy a szél, alkalmat adva utolsó villásreggelink elköltésére.

Evés után beindítjuk motor'inkat, s hazamegyünk kikötőnkbe...

(összesen 217 mérföldet tettünk meg)