Vitorlazas0607

Vitorlázás 2006 július, Elba-Sardinia-Korzika

Naplókivonat

Résztvevők: Ági, Csilla, Andris, Bea, Adri, Wladek, Arnold, István

A hajó: neve Vega, típusa Sun Odyssey 37, hossz 11.4 m, szélesség 3.7 m, merülés 1.95 m, vitorlázat 68 m2, motor 40 LE

Útvonal: Castiglioncello (Livornotól délre) - Elba: Porto Ferraio - Sardinia: Arzachena - Korzika: Bonifacio - Valinco - Ajaccio - Porto Torres - Calvi - Maginaggio - Capraia (sziget)- Castiglioncello összesen 504 tmf (994 km)

Időszak: 2006. július 15-29

Péntek, 2006.07.14. 17:00 Budapest 44-28,0N 019-00,0E

Indulás Gazdagrétről: három kocsi, 8 személy. Az út 1250 km, (Ausztrián keresztül, Bécs felé), vezető-cserékkel elég jól haladunk, reggelre (9:30) érünk Castiglioncelloba.

Szombat 2006.07.15. 12:00 Castiglioncello 43-23,6N 010-25,5E

A hajóátvétel elhúzódik, a behajózás még jobban... Az éjszakai utazás miatt eleve másnapi indulást tűztünk ki, így mindent nyugodtan elrendezhetünk, a sörök hűtésére (meg hűsítő sörökre is jut idő :-)

Pirkadatkor (6:00) indulunk Elba irányába. 8 körül leáll a szél, beindítjuk a motort, az pedig 10 perc múlva sípolni kezd. Gyorsan leállítjuk: felforrt a hűtővíz, mert nem ment a vízpumpa... Telefon a bázisra, irány vissza. Szerencsénkre visszajött a szelünk.

Vasárnap, 2006.07.16. 12:00 Castiglioncello 43-23,6N 010-25,5E

Délre visszaérünk a kikötőbe. Ott már várt Ronaldo a cserealkatrésszel (impeller), de az épp nem volt jó, végül egy körül megoldódott a probléma. (Utólag feltűnt: a próbaindításkor nem hallottuk a víz csobogását, de amit nem hallunk, az kevésbé feltűnő. Máskor majd erre is figyelünk...)

Újból elindulunk, élénk hátszéllel vitorlázunk, közben fürdés, korai vacsora, még korábbi rosszullétek tarkítják amúgy sem eseménytelenül indult első napunkat. Este nyolckor kötünk ki Porto Ferrarioban. Éjfélig városnézés (kaktusz-gyümölcs szedéssel tarkítva, melynek tüskéi napokig tartó mély benyomást tettek ránk :-) Altatóra senkinek sincs szüksége...

Reggel 10-kor indulunk, ma nem sietünk sehova, éjszakai vitorlázást terveztünk. Gyenge a szél, közben van mód fürdésre, vontázásra.

Hétfő, 2006.07.17. 12:00 Elba É-Ny-i partjának környéke 42-49,3N 010-11,8E

Délben még Elba közelében vitorlázunk, két órakor motorozásra kényszerülünk, de egy óra múlva visszajön majd fokozatosan élénkül szellőcskénk. Estefelé, újabb egy óra motorozás követően nem mindennapi élményben van részünk:

20:20 42-30N 009-59E bálnák tűnnek fel. Több bálnát észlelünk, egészen a közelükbe (3-5m) kerülünk, percekig egymás mellett haladunk. Mi extázisban, ők bölcs nemtörődéssel viseljük/viselik egymás közelségét. Egy darabig követjük még őket, aztán inkább nem élve vissza türelmükkel, visszaállunk eredeti irányunkra, önként búcsút véve nem-mindennapi társainktól...

Az éjszaka egy-két közeli hajótól eltekintve eseménytelen, szépek a csillagok, félig tele van a hold is, szóval igazán kellemes. Aztán eljön a reggel, a tengerből kel fel a nap, s ezt a bálnák is méltányolják, ismét többet és elég közelről látunk, ezzel elérték, hogy mindannyian korán keljünk :-)

A ÉNy-i szél fokozatosan jobbra fordul, és ahogy ilyenkor lenni szokott, erősödik. Délre már ÉK-i 4-es szélben vitorlázunk. Elővigyázatosságból betekerjük a génoát, így is 7 csomóval haladunk. Ezt már a delfinek is méltányolják, igazi delfin-showban van részünk. delfin-show video

Kedd, 2006.07.18. 12:00 Porto Vecchiotól délre 41-27,5N 009-24,6E

A szél nem fokozódik, félig kitekerjük a génoát, egyre jobban körvonalazódnak a Maddalena szigetek majd Szardínia északi partjai. 16:30-kor érjük el kitűzött célunkat, Arzachena előtti öbölben horgonyt dobunk. Fürdés, vacsora, majd dingivel partra-szállás, városnézés, aztán meg a megérdemelt pihenés.

Reggel fél nyolckor indulunk, kellemes szellőben, később motorral. Ekkor tűnik fel: amperszag van! Megkeressük a forrását: a motortérben egy relé. A foglalata szénné égett, deformálódott, maga a (70 A-es) relé is már "megduzzadt". Úgy tűnik ennek szerepe a motor akkumulátor és a fedélzeti akkumulátor összekapcsolása lenne kellő töltés esetén. Egyelőre nem bántjuk, csak figyeljük a fejleményeket.

Amúgy pedig, visszatérve a vitorlázáshoz, épp a smaragd partok mentén haladunk, keressük a mindenkinek tetsző horgonyzóhelyet, fürdés, búvárkodás, kincskeresés céljából. Pár perccel 11 előtt megtaláljuk, pár perccel dél utánig itt kellemesen elvagyunk.

Szerda, 2006.07.19. 12:00 Szardínia É-i része 41-12,4N 009-21,1E

Miután már minden smaragdot kihalásztunk, elindulunk Bonifacio irányába. Ez az öböl a természet rendkívüli adománya, igen jól védett, jól védhető, és egyben gyönyörű. Nagy kincs lehetett valamikor, persze most is az...

Délután négykor kötünk ki. Ki a mosdót, ki a kocsmát keresi, mi Wladekkel inkább relét hajkurászunk. Veszünk is egy 30 A-est, később találunk egy 50 A-est. Azt is megvesszük, a szétégett foglalatot szétfűrészeljük és beszereljük újdonsült relénket (abban bízva, hogy ez nem sül meg :-)

Egy-két sörrel megjutalmazzuk magunkat, majd városnézésre indulunk. Szöveg helyett beszéljenek inkább a képek...

Reggel 9-kor indulunk, dingivel megnézzük a bejárat közelében levő barlangot, majd 11 körül lehorgonyzunk egy közeli öbölben.

Csütörtök, 2006.07.20. 12:00 öböl Bonifacio közelében 41-23,9N 009-07,8E

Pont délig időzünk itt, majd élénk Ny-i, később ÉNy-i szélben cirkálunk a Propriano közelében kiszemelt öböl felé (Baie de Capalaia). 3/4 9-kor dobunk horgonyt, estebéd, borozgatás majd nyugovódás következik (kivéve az strázsálókat :-)

Ismét egy szép, csendes éjszakában van részünk, ilyenkor élvezet az ügyelet. Reggel hétkor indulunk Ajaccioba. Bonifacioból (meg még Budapestről is) próbáltam telefonon/faxon helyet foglalni, de nem sikerült. Talán ha korábban érkezünk, sikerülhet... Szelünk ugyan kevés, de a cél sincs messze.

Péntek, 2006.07.21. 12:00 Ajaccio közelében 41-46,9N 008-40,6E

Délben már Ajaccio közelében vitorlázunk, 3/4 2-kor pedig kikötünk. Hely van bőven, mégsem maradhatunk. A következő marinából is továbbküldenek, végül egy napra mégis akad egy hely. Szomjoltás, városnézés, Internetezés (nagyon fontos lehetett, mert már fogalmam sincs mi volt).

Közben Bea felhomályosított: Áron mentő-tutajáról volt szó. Már két hete "átment" a (nem kis) pénz az angol e-shop-ba, a tutajról meg semmi hír. Nem csak a bizonytalanság aggasztotta Áront, a szállítás is meg volt szervezve, ennek lekésése újabb nehézségeket okozott volna. Végül meglett a tutaj, adja Isten, hogy ne legyen rá szükség...

Reggel piac (a halpiac sajnos zárva), bevásárlás, majd 3/4 11-kor indulás. Mára is öbölben alvás van előirányozva, így nem sietünk sehova. Élénk szélben cirkálunk.

Szombat, 2006.07.22. 12:00 Ajaccio utáni kiszögelés (Capo de Feno) 41-55,3N 008-35,5E

Délben még szinte látjuk Ajacciot, és már szinte látszik kiszemelt öblünk (egyszerűbben fogalmazva: egyik sem látszik :-) Élénkül és északiasodik a szél, 5-6 csomóval cirkálunk, majd 3/4-es szélben bevitorlázunk az öbölbe. 18 órakor horgonyzunk a Baie de Sagone (42-06,649N 008-41,734E) nevű aranyos kis öbölben. Vacsora, fürdés, pihenés (no és persze ügyelés :-)

Reggel nem kapkodunk, a következő éjszakát is öbölben tervezzük tölteni, szóval 10:25-kor indulunk... A "Vérző sziklák" mellett haladunk (ez a rész nemzeti park).

Vasárnap, 2006.07.23. 12:00 Capo Rossu (vörös fok) 42-07,2N 008-35,9E

Láthatóan csoportokat hoznak ide: barlangok, érdekes vörös sziklák, mögöttük egy kis öböl. András unszolására mi is odamegyünk, vízrebocsátjuk a dingit, és az első csapat máris indul. Mi addig motorozgatunk, horgonyzáshoz nagy a mélység. Aztán csapatcsere. A második csapat már alaposabban szemügyre veszi a dolgokat. Bizony ezt az élményt kár lett volna kihagyni...

Mesélik egymásnak a szebbnél-szebb dolgokat... ám a hajó halad, s megyen már a horgony szépen lefelé :-)

18:00, 42-21,015N 008-36,003E, Golfe de Girolata. Vacsora, fürdés, stb.

Reggel 5:30-kor indulunk, Calvi van mára kiszemelve. A kikötőfoglalást innen sem igazolták vissza. Kevés a szél, lassan haladunk, néha kicsit motorozunk.

Hétfő, 2006.07.24. 12:00 La Revellata (Calvi környéke) 42-33,1 008-41,0E

Megkerüljük Korzika ÉNy-i csücskét, és már látszik Calvi vára. Ezt is megkerüljük, s 13:30-kor bekötünk a mögötte megbújó kikötőbe :-) Egyelőre horgonyt is használva kikötünk egy móló-végre s megyek az irodába alkudozni egy kis helyért. Természetesen a faxot nem kapták meg, angolul nem beszélnek, helyet sem adnak. Végül abban állapodok meg az egyik kikötő-fiúval, hogy ott maradunk amíg lehet, veszünk vizet, áramot, s ha szükséges majd kimegyünk.

Míg én a hajót ügyeltem (hogy szükség esetén kimenjek horgonyozni) a többiek megnézték a várost , bevásároltak, szóval minden jól sikeredett, még az órák óta fenyegető zivatar is elkerült minket. Késő este még egy naplóba kívánkozó esemény történt: Arnold megkérte Csilla kezét...

Párszor megpróbáltam fizetni, azt mondták még várjak, aztán este hazamentek, mi meg reggel 6:20-kor indultunk...

9-kor megálltunk egy öbölben búvárkodni. Láttunk halat, polipot, murénát, mindent mi szemnek ingere... jól elvoltunk itt hát, s csak 11:25-kor álltunk mi odább :-)

Kedd, 2006.07.25. 12:00 (Korzika É-i részének közép-tájéka) 42-38,9 008-56,4E

Gyenge a szél, lassan haladunk, de nem is sietünk sehova. Csupán azt kell szem előtt tartanunk, hogy másnap délutánig elérjük Macinaggiot. Nem is erőltetjük hát a menetet motorozással, inkább lehorgonyzunk egy kis öbölben, (17:10 42-43,603N 009-07,017E) fürdünk, búvárkodunk, meg a szokásos szabadtéri esti program.

Reggel 5:20-kor indulunk, kevés a szél, de azért haladunk. 10 órára annyira elfogy, hogy egy bő óra motorozásra kényszerülünk.

Szerda, 2006.07.26. 12:00 (Korzika "fogantyújának" felső harmada) 42-56,6N 009-16,9E

Dél körük megint van egy kis szelünk, aztán egy után ismét motorozunk, de ezúttal 20 perc után egy élénk 3-as ÉNy-i szellő kerekedik, és ezúttal tartósnak bizonyul. Így négy órára elérjük a kikötőnket, találunk is benne helyet. Vízvétel, zuhanyzások, vacsora, csavargás a városban, no meg az utolsó nagybevásárlás.

Reggel 3/4 8-kor, 2-es ÉNy-i széllel, 3/4-es csapáson vitorlázunk Capraia felé.

Csütörtök, 2006.07.27. 12:00 Capraia közelében 42-59,3 009-43,8E

Délben már karnyújtásnyira van Capraia. Miután "felfordulunk" a sziget K-i oldalra, takarásba kerülünk, így onnan inkább motorozva keressük meg a nekünk legjobban tetsző öblöt. Kettőkor dobunk horgonyt egy valóban szép helyen (43-03,428N 009-50,162E). Nagy búvárkodások, fürdések, parti séták, egyeseknek vár és városnézés a program. Sok az élmény, jó a hangulat (s közeleg a vég :-)

Reggel ötkor indulunk, gyenge ÉNy-i szélben. Még egy utolsó napfelkelte, távoli delfinek, próbálják felvidítani a csapatot.

Péntek, 2006.07.28. 12:00 Castiglioncello közelében 43-17,7N 0109-15,2E

Egy óra délelőtti motorozás után, dél körül kb. azon a helyen vagyunk, ahonnan induláskor visszafordulni kényszerültünk (a motorhiba miatt). Így jól érzékelhető, mennyivel nehezebb szél nélkül haladni. Vontára azért megfelelő a szél, majd még egy órát motorozunk, aztán tovább araszolunk a kikötőnk felé. Végre elérjük a benzinkutat (55 l gázolaj, 75 EUR), majd 15:40-kor -mégegyszer utójára- kikötünk. Andrásnak kell akkut venni, mindenkinek akad valami sürgős tennivalója, aztán lassan rendezzük sorainkat, megejthetjük a hajóátadást, majd elindulunk az utolsó vacsora színhelyére. Egyszer minden túra véget ér, és olyankor vegyes érzelmekkel küszködünk, ez az "utolsó vacsora" valahogy mindig segít ezen...

Reggel már mindenki lázasan csomagol, pakol, aztán lassan kigördülnek a kocsik, és ezzel ennek a túránknak is

VÉGE