Ticketkezelő szoftverek

1. Bevezetés

Cél: A CERT számára egy olyan ticket-kezelő rendszer keresése/fejlesztése, amely alkalmas a (telefonon ?, mail-en ? , faxon ?) beérkez incidensek, kérdések, hibák, problémák stb. fogadására, az illetékes(ek)nek való – akár többszörös - továbbítására, a megoldásról szóló értesítések elküldésére, valamint az így lezajlott folyamat tárolására és visszakeresésére. A program freeware legyen.
Előzmény: jelenleg a bajusz.iif.hu gépen, Linux alatt működik a ticketkezelő. Ez a ticketkezelő lényegében egy levélkezelő, archíváló rendszer, három freeware software alapján, helyi fejlesztéssel készült (Perlben).

2. Követelmények

Az új rendszer bevezetésével az alábbi követelmények állíthatók:
A mostani rendszer nem tudja a fenti követelmények mindegyikét:
A bejelentések mail formában tárolódnak, és Webglimpse-vel kérdezhetők le. Tehát a keresés nem történhet mezők szerint, hanem csak a Webglimpse által képzett index szerint. Jelentések, statisztikák automatikusan nem képződnek. Az ügyeletes feladata a le nem zárt bejelentések figyelése. A bejelentéseknek és a megoldások a nyilvánosság számára nem hozzáférhetők. A bejelentésekhez prioritások nem fűzhetk. A bejelentéseknek csak három állapota van: open/update/close – ennél többre is szükség lehet. A bejelentések továbbítása célzott személy számára nem megoldott (pontosan nincs ennek nyomkövetése). A rendszert kezelők egyenrangúak, nincs pl. külön szakembergárda, akinek továbbítani lehet a mailt, s külön adminisztrátor, akinek a feladata a bejelentések szétosztása a szakemberek között. A rendszer frissítése, továbbfejlesztése nem megoldott, évek óta változatlan a rendszer.
A követelményeknek megfelel szoftverek találhatók az Interneten. Az ilyen szoftverek a hálózaton elsősorban „problem management tool” (PM) címszó alatt kereshetők, de esetleg megfelelő lehet a kissé eltérő célú „configuration management tool” (CM) is.

3. A probléma-kezelésre alkalmas freeware softwarek

Program Gyártó Letöltési cím: Információ
Bugzilla Netscape Mozilla team http://www.mozilla.org/bugs http://www.mozilla.org/tools.html
Debbugs   ftp://ftp.chiark.greenend.org.uk/users/ian/debbugs http://www.chiark.greenend.org.uk/~ian/debbugs
GNU GNATS Free Software Foundation
http://prep.ai.mit.edu/pub/gnu/gnats
ftp://sourceware.cygnus.com/pub/gnats/snapshots
http://www.cuug.ab.ca:8001/~macdonal/tkgnats.html
JitterBug   http://samba.anu.edu.au/cgi-bin/jitterbug http://samba.anu.edu.au/cgi-bin/rsync (demo!)
Open Track (OT)     http://www.ede.com/ot/index.html
PTS   http://www.stonekeep.com/  
Wrek     http://www.math.duke.edu/~yu/wreq/

3.1 A szoftverek rövid áttekintése

Bugzilla

    Web alapú
    Perl-ben íródott
    MySQL-t használja háttér-adatbázisnak
    Forrás elérhető
    Kiegészítő szoftverek:
        CVS – forráskód-módosítások nyilvántartása
        LXR – a forráskód utolsó verziójának megtekintése
        Bonsai – treaa control (smile)
        Tinderbox – for knowing, when tree is in flames

Debbugs (Debian Bug Tracking System)

A ’bejegyzések’ adatbázisát scriptek kezelik.
Teljes problémakezelés email-lel történik.
A bug-ok listája mail-en és Web-en is elérhető.
UNIX-os rendszer – saját mail domaint feltételez.

GNU GNATS

A ’bejegyzéseket’ mailben kezeli.
File-rendszer alapú adatbázist használ
Egy problémát egy kulccsal azonosítanak.
Lekérdezés lehetséges.
Egy problémával kapcsolatos tevékenységek megtekinthetők
GUI interfész (tkgnats.on keresztül)

JitterBug

Eredetileg a samba bug-ra készült.
Web alapú
C-ben írták

Open Track

Minden bejegyzés egy szöveges (plain text) file-ba történik, amely a problémát leíró mezőt tartalmazza.
A felhasználói felület szöveges, és valamilyen standard editorral kezelhető.
Unix-os és Windows NT változat (ez utóbbi Sleepy-cat adatbázissal és Web felülettel).

PTS

Web alapú
SQL szervert használ
10 konkurrens felhasználóig ingyenes

wrek

Perl5-ben írták
Web interfész
Email-es kapcsolattartás
„cookie” alapú azonosítási rendszerrel működik (de használható a .htaccess és a UNIX jelszó autentikáció is)
A konfigurálás is web lapról történik, jelszóval.

3.2 A szoftverek kissé részletesebb áttekintése

Bugzilla

Áttekintés

A ~ arra alkalmas, hogy a tennivalókat prioritással lássa el, ütemezze, és a lépéseket nyomon kövesse. Minden bug kap egy azonosítót, ami végigköveti az életciklusán.

Mezők:

  • Product
  • Component – product függ
  • Platform
  • OS
  • Build id
  • url
  • summary
  • description
  • reproducibility
  • step to reproduce
  • actual results
  • expected results
  • additional information
  • severity (blocker, critical, major, normal, minor, trivial, enhancement)
  • Egy bug életciklusa

    Egy bug bekerül: UNCONFIRMED lesz. Ha a QA (quality assurance) megnézte, akkor lehet NEW. Belső emberektől származó hiba státusza NEW. Ha valaki valami megjegyzést tesz a bug-hoz, mezőt módosít, akkor az azonosítója cc-vel hozzákerül a bughoz. (Manipulálás közben az állapota ASSIGNED.)
    Ha egy probléma megoldódott, akkor RESOLVED, és a hozzátartozó result mező: fixed (rendben), invalid (nem hiba vagy más rendszer hibája), wontfix (soha nem lesz rendben), later, remind, duplicate (már ismert bug), worksforme (nem reprodukálható).
    Ezekután a QA ellenőrzi, akkor VERIFIED lesz vagy esetleg REOPEN, és ha kijön az új termék a javítással, akkor CLOSED.

    Keresési lehetségek:

    Status, resolution, platform, os, priority, severity stb.

    Installálási igények:

      Windows 95, Windows 98, Windows 2000, or Windows NT 4.0, Pentium, 133 MHz, 32 MB RAM, msvcirt.dll
      Pentium, 133 MHz, 32 MB of RAM ;Linux: If you are running Netscape 6 on SuSe Linux 6.2, you must install the file libjpeg.so.62 available

    Tapasztalat/Megjegyzés:

    Van Win NT-s és Linux-os verziója. A Win NT-s verziót hivatalosan még nem támogatják. Az installálás előfeltétele:
    A forráskód címe: http://www.mozilla.org/bugs/source.html

    Debbugs

    1) Áttekintés

    Minden input és minden riport-manipuláció email-en át történik, a hoston nem szükséges online web access vagy account.
    Már lezárt vagy nem odatartozó riportok web-serveren és emailen is elérhetők.
    Minden reportnak külön email címe van a hozzákapcsolódó információk tárolására.
    A hibák www listája email-lel vagy http-vel tükrözhet.
    A belső (core) funkciók nem igényelnek CGI scripteket.

    2) Installálási igények

    UNIX + gnu m4, date, gzip; Perl5, lynx 2.7, atob/btoa, mail domain, web-server
    Saját (virtuális) mail domain szükséges. A host rendszer a bug rendszer számára mailt továbbít a pipe (processzek közti csatornát generál) parancs segítségével.

    3) Tapasztalat/Megjegyzés:

    A GNUTS nem felelt meg nekik, mert bizonyos részek nagyon bonyolultak, és az email támogató rendszere pedig kezdetleges; ezért fejlesztették ki ezt a rendszert.
    Referenciák vannak (Debian Linux, KDE, stb).
    A dokumentáció (és meg is nézhet): http://www.debian.org/Bugs/ - elég részletesnek tűnik. Látszik, hogy a mailkezelés jobb az átlagosnál.
    Megnézhető az éles rendszer: kiírja a bug-okat maintener szerint, kiírja, hány napja van bent egy adott bug, milyen a prioritása, milyen levelek vannak az adott bug-hoz, summary stb.
    Nem töltöttem le.

    GNATS

    A GNU Problem Report Management System-e a GNATS. A GNATS egy bug-nyomkövető eszköz, amit a központi szerveren használnak. A GNATS email keresztül segít a nyomkövetés automatizálásában. GNATS kliens-szerver alapon működik. A TkGnats a GNU GNATS bugkezelő front-endje.
    A GNATS:
    A GNATS maga UNIX platformon fut, a TkGnats fut UNIX-on és Windows 95/98/NT.

    JitterBug

    Web alapú, bug nyomkövető rendszer. Ma már GNU licensz alapján megkapható.
    A bug e-mailben vagy web felület kitöltésével érkezhet, amelyet autentikált személy megválaszolhat, különböző kategóriákba sorolhat vagy megjegyzést tehet rá.
    Unix-szerű (tehát Linux is) operációs rendszeren fut. Ékezetes betű kezelésére alkalmas.

    Open Track

    WinNT-n és 98-an és UNIX-on is fut.
    Web interfésszel működik.
    Az AccuRev nevű szoftveren alapszik. (2 useres változata korlátozás nélkül letölthető.)
    Kliens/szerver elven működik.

    Tapasztalat:

    692 kbyte NT-s változat letöltve. TCL8.2-t és Sleepycat adatbáziskezelt igényel. Saját tcl alapú webszervere van és tcl scriptjei – ez utóbbi kettőt már nem töltöttem le, tehát nem próbáltam ki.
    (Ajánlott tcl 8.2 letöltési cím: http://www.scriptics.com/)
    (Sleppycat http://www.sleepycat.com - Berkeley DB támogatja a C, C++, Java, tcl, Perl, Python API-t)

    PTS

    A termék neve Keystone. Elsődleges célja a feljegyzések és problémák egy részlegen belüli nyomkövetése, de beintegráltal egy kapcsolattartó és forráskezelő module-t is. A rendszer teljesen Web alapú, és kis Web igényű (nincs Java-script, nincsenek frame-k). A web interfész mellett van egy ticket-lekérdező egysége, és egy email interfésze is, ami az emailben érkező ticketeket fogadja és dolgozza fel.
    Kliens-szerver alapon működik.

    Kliens igénye:

    Szerver igénye:

    Wrek

    Osztott igény/probléma nyomkövető rendszer, beépített tudásbázissal. Azzal a céllal hozták létre, hogy egy nagyobb cégen belüli kisebb egységek a tudásbázist közösen tudják használni. A problémákat a rendszer megpróbálja automatikusan megosztani.
    Egy adott gépre felinstallálják a „root wreq” web servert, majd az egyes részlegekben felállítják a lokális web szerverüket. Ez utóbbin kezelik a lokális problémákat. Egy adott felhasználó vagy a lokális webszerverre továbbítja az üzenetét, vagy a „root” szerverre mail formájában. Minden wreq konfigurálható úgy is, hogy a másik egység problémáit is kezelje, ha annak nincs web szervere. A root szerver gyűjti össze a problámákat, és osztja meg a cégen belül.

    Minden szerver az alábbi hatféle információt tárolja:

    Igénye:

    Hivatkozások: (a fenti címeken kívül)

    http://www.iac.honeywell.com/Pub/Tech/CM/PMTools.html

    comp.software.config-mgmt (newsgroup)