LÉTMINIMUM STANDARD
PROJEKT 1984 W (IV. fázis): KATABASIS SOTERIOLOGIKE (Folytatás) | ||||
[A rossz fénykép]
Itt csak azért állunk
meg egy pillanatra, hogy felhívjam a figyelmet egy korábbi
mondatra, amelyet felolvastam, és amely úgy szól:
"Minél tovább rajzolom ezt, annál inkább
ilyenné válik a világ". Bizonyítékokkal
próbált szolgálni Taub: ezekbe a Rosszrajzokba
bele vannak rakva fényképek. Tudniillik fölmerült
annak a gyanúja, hogy abban a mitológiai rendszerben,
amelyben élünk, a fényképek ugyanúgy
az államegyház hatalma által vannak definiálva,
és feltételezhető, hogy a fényképezés
során is katabasist lehet csinálni. Tehát
készültek képek, nyakra-főre, és
szinte válogatás nélkül kerültek
rá a Rosszrajzokra, és, lám-lám, kiderült,
hogy egyfelől a rajzok pontosan úgy néznek
ki, mint a fényképek, a fényképek
pontosan ugyanúgy néznek ki, mint a rajzok, és
a megszokásunk, hogy a fénykép hitelesen
ábrázolja a külvilágot, itt igazolást
nyert. Valóban, a külvilág olyan, mint amilyennek
a fénykép mutatja, és mint ahogy a rajz.
Itt sem maradunk sokáig. Itt csak azért egy kicsit, hogy a következő dologra hívjam fel a figyelmet. Itt a képeket már egy mechanikus beavatkozással készítette a szerző. Ugyanis világossá vált, hogy a katabasis során a személyességnek a tünetei egyre jobban tűnnek el. Tehát ésszerűnek és logikusnak látszott, hogy egy mechanikus berendezéssel készüljenek el a képek. Itt a személyességnek már alig van jele, még akkor is, ha ezeket a képelemeket Taub maga rendezte, és ha bizonyos szabadkézi beavatkozások is vannak helyenként a képeken. Most látom, hogy vannak itt olyan mondatok amelyekre talán mégis érdemes egy kicsit felhívni a figyelmet. "A Rosszrajz újraprogramozza a rajzokat". "A Rosszrajz újraprogramozza a látványt". "A Rosszrajz újraprogramozza a relációt az intra és az extra között". "A Rosszrajz újraprogramozza az extrát". "A Rosszrajz újraprogramozza az extrát az intrán keresztül". "A Rosszrajz újraprogramozza az extrát az intra által". Nagyon gyakran vannak ezek a megkülönböztetések, tehát igeidők és birtokos ragok váltakozásával is folytatódik ennek a katabasisnak a művelete. Itt egy kicsit pirosak lettek ezek. Ez valószínűleg nem szorul magyarázatra, mégis elmondom róla, hogy a katabasis során a szépia színből valamilyen módon ki kellett lépni, mert túlságosan a személyeshez kötődött. És ez a piros összefügg azzal a területtel, ahol éppen tartózkodik a szöveg és a kép, például ebben a legutolsóban azt mondja a mondat: "A Rosszrajz propaganda". Ettől kezdve megint nagyon egyszerű kijelentések jönnek, például: "Nem rossz, de giccs". "Rossz, de művészet". "Jó, de művészet". "Nem giccs, de jó". "Nem giccs, de művészet". "Rossz, de nem művészet". "Giccs, de nem jó". "Művészet, de nem rossz". És így tovább. Na most ha a szoteriológiát vesszük figyelembe, akkor erre kell mennünk, és itt jutunk ki ebbe a terembe. |