A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

Tervezet, készült
1996 októberében.

B. rész - Városrendezési kérdések

A választott nyomvonal általános jellemzõi

A TÉTÉNYI ÚTI NYOMVONAL JELLEMZÕI

A kiválasztott Tétényi úti metró fõ nyomvonala a budai oldalon lévõ Kelenföldi MÁV pályaudvart köti össze a pesti oldalon lévõ Keleti pályaudvarral. Az Etele tértõl a nyomvonal a Tétényi és Bartók Béla utat követi, keresztezi a Dunát, majd eléri a Kálvin teret, utána a Rákóczi teret és a Baross téren ér véget. A 7,3 km hosszú vonal 10 állomásból áll (a végállomásokkal együtt) és teljes egészében földalatti vezetésû.

A tervben szerepel a Kelenföld utáni 2,0 km-es hosszabbítás, Budaörsi út felé, nyugati irányban, részben magasvezetéssel, részben föld alatt.

ÜTEMEZÉSI LEHETÕSÉGEK

A 2. ütemben alakították ki a nyomvonal ütemezett megvalósításának alternatíváit, melyek az 1. táblázatban szerepelnek.

1. táblázat - Ütemezési alternatívák

Szakaszok és ütemezés

Hossz

(km) *

Állomások száma **

Kelenföld - Keleti fõ nyomvonal

Egy ütemben

7.34

10

Két ütemben :

Kelenföld -Kálvin tér

5.18

7

Kálvin tér -Keleti pu.

2.16

3

Kelenföld -Kálvin szakasz

Egy ütemben

5.18

7

Budaörsi út-Kelenföld hosszabbítás

Egy további ütem

1.92

2

* fordítóvágányokkal együtt kb. 0,6 km
** végállomásokkal együtt

A Kelenföld-Keleti pu. közötti vonal építését egy vagy két ütemben tervezik.

Két ütem esetén az elsõ jelentõs szakasz a Kelenföldi pályaudvar - Kálvin tér közötti. A Kálvin tér valóban az elsõ jelentõs átszállóhely, mely ideiglenes végállomásként is kialakítható.

A Budaörsi út-Kelenföld szakasz lehet a további meghosszabbítás. Az ütemezési alternatívákat a tanulmány készítésének második ütemében az utasforgalmi elõrejelzések, a mûszaki-mérnöki pontosítások és a gazdasági és pénzügyi értékelés folyamán egyaránt figyelembe vették.

Ezen túlmenõen, a pénzügyi értékelés céljaira egy korlátozottabb, a Kelenföldi pályaudvar és Kálvin tér közötti szakasz is vizsgálata is megtörtént

Megjegyzendõ, hogy az ütemezésrõl hozott döntés a választott építési módszert is befolyásolja. Az alagútépítési módszert ugyanis közvetlenül befolyásolja (egy vagy két fúrópajzs, egy vagy kétalagutas rendszer, stb.) az építendõ szakasz hossza.