|
[A Rosszrajz]
Most valószínűleg
fölmerül az a kérdés, hogy konkrétabban
mit is gondolunk arról, hogy "Rosszrajz". Nagy
vonalakban, elvileg talán most már érthető:
mindaz, amit az államesztétika betilt, tilosnak
tekint. Még akkor is áll ez a betiltási művelet,
amikor demokráciában élünk, és
a betiltási műveletek gyakorlatilag nincsenek, de
akkor még mindig hátra van a szakma, az államegyház
tudatos vagy öntudatlan bérencei. ők hátravannak,
és ők azok, akik ezt a területet tisztába
teszik. Tehát nem rendőrségi eszközökkel,
ügyészséggel, gumibottal, hanem a szakma magasról
jövő itéletével. Konkrétan, tehát
mi is lenne az a Rosszrajz?, vagy rosz művészet?
Hogyan kell azt művelni? Nagyon nehéz. Taub vallomásaira
hivatkozva azt kell mondanom, hogy hihetetlenül nehéz,
tudniillik ez a terület igen kicsi. Miért kicsi? Azért,
mert az állam és az egyház - ezek történelmi
alakulatok - és szegények, hát senyvednek
az üdvtörténet nyomása alatt. A szoteriológia
nagyobb erő. Nagyobb területet átfogó
erő, mint az a kis ványadt állam, vagy az
a kis ványadt egyház.
|
|
Art-strike (1990-1993)
Tovább
|
Tehát hiába
tiltanak be erőszakos, diktatórikus módszerekkel,
hiába tiltanak be szép szóval, a szoteriológia
áthat az egészen, és egy idő után
előjön az, amiről nem kívántak
ők tudni sem. És egy idő után olyan
intenzívvé válik ez a procedúra, hogy
már az állam és az egyház alkalmazkodik
a szoteriológiai tényekhez. Ma már egy Van
Gogh a legdrágább és legünnepeltebb
szerző. A pápa is kiakaszthatja a lakásában.
Pedig protestáns volt a szerencsétlen. És
a shintoisták nagyon kedvelik. 78 millió dollárt
adtak érte legutóbb? Vagy egy Barnett Newman. Vagy
egy Jackson Pollock. Számos szerzőt lehetne említeni,
akiket az egyház és az állam exkommunikációval,
illetve exile-lal sújtott korábban. Tehát mi
is lenne az a Rosszrajz? Ezt én csak hírből
tudom Önöknek elmondani, Önök is csak hírként
tudják továbbadni, hiszen Önök zömükben
nem művészek, nem művelik ezt a területet, már
úgy értem: állam/egyház értelemben nem
tartják magukat művészeknek. Amikor az ember egy bizonyos
méretű felülettel szemben van, aminek egy bizonyos
faktúrája és színe van, és
ez a szembekerülés megtörténik, és
adva van egyfajta festékanyag, akkor ez már eleve
egy olyan relációt képez, amiből ki
lehet indulni a tekintetben, hogy merre megyünk, fölfelé
vagy lefelé, az államegyház hódolata
iránt mozgunk-e, vagy pedig megpróbálunk
egy tiltott területre evezni. Természetesen itt nemcsak
felület, papír és bizonyos festékanyag
van, hanem adva van egy globális szituáció,
talán azt mondhatnánk, metafizikus, aztán
adva van egy fizikus szituáció, azon belül
van egy - mondjuk - természeti szituáció,
azon belül, talán, egy földi szituáció,
azon belül - mondjuk úgy talán - egy társadalmi
szituáció, aztán így tovább,
a családkapcsolatok, szociális vonatkozások
világa, akkor egy világnak a festéke és
a papírt-tartónak a személyese, teste, lelke,
szelleme, és hát vannak alsóbb szférák
is, bizonyos szótárhasználat szerint démonologikus
területek, és így tovább. Ezeket a területeket
figyelembe véve az ember a felületet - Taub beszámolója
szerint - ezzel a festékkel egy helyen illeti. Mely helyen
illeti? Szükségképpen azon a helyen illeti,
legalábbis szándéka szerint, ami egyházi
és állami értelemben tiltott hely. Azon a
papíron. Nem kell fantazmagóriálni valami
csodálatos különlegességekről, egészen
egyszerűen papír, festék, hely. Tudniillik
bárhová helyezi is el az ember azt a néhány
molekula festékanyagot, máris viszonyba kerül
a papír arányaival, a színével, a
szín viszonyba kerül a papír arányaival,
és így tovább. Mivel ez a tiltott terület
oly kicsiny már, mert a szoteriológia oly intenzíven
működik, nagyon nehéz megtalálni azt
a pontot egy felületen, ami tiltott. De szerencsére
rendelkezésünkre áll a tér és
az idő. És ezt a festékfoltot odébb
lehet tólni vagy meg lehet változtatni. Nagyobbítani
lehet, el lehet terelni egy másik irányba, hátha
akkor, ott bekerülünk ebbe a bizonyos katabasisba. A
rajzok készítése során tulajdonképpen
arról van szó, hogy le kell tapogatni a tiltott
területet. Állandóan ügyelni kell arra,
hogy merre van az a bizonyos Rosszrajz. Ez - mondom - nagyon nehéz,
mert már majdnem minden jó. Egyébként,
ahol ezeknek a könyvlapoknak a készítése
elkezdődött, annak a közvetlen közelében
van a CERN, a Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire,
tehát a Nukleáris Kutatások Európai
Tanácsa Itt egy több kilométer hosszúságú
földalatti, köralakú alagútban tudósok
azzal foglalkoznak, hogy egy rendkívül kicsiny területet
vizsgálnak. Tehát protonok, elektronok, antianyagok
stb. területén dolgoznak, és próbálják
megtalálni, hogy mi van még lejjebb és beljebb.
Én ezt kellemes koincidenciának tartom, hogy oly
közel vizsgálódott ez a két társaság.
Tovább
|